Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för inputenOLJEKYLD GSXR skrev:2505498Jag förstår ungefär vilket sorts våld...
Mcbrud skrev:2505140behöver man ens svara på den frågan?...
skulle du slå ditt barn?
jag tycker du har bra argument. Vet du... min katt är precis likadan, hon brukar hugga mig i vaderna speciellt när jag är barbent för att få lite uppmärksamhet.Dee_cati skrev:2506359Både när det gäller katter och hundar för min del så är det en rangordning där jag visar att JAG bestämmer. Oavsett om det är min hund eller någon annans.
Bara en gång har jag dock "slagit" en hund och det var när gamla vovven högg mig hårt i armen och det blev en reflex från min sida. Vi skojbråkade för övrigt.
Han visade att han skämdes och bad om förlåt och gjorde som vanligt när han ville visa sin undergivenhet och lade sig på rygg varpå jag klappade honom som vanligt. Inget märkbart annorlunda mot i vanliga fall men upprepar man detta så tror jag man får en skadad hund.
Men att bita dem i örat, dra dem i nackskinnet eller dylikt är något jag tillämpar när de gör fel och de vet om det. Aldrig att jag skulle göra något sådant under inlärning, då måste de få göra fel och man markerar detta på annat vis.
Katten på min avatar är den konstigaste katt många har träffat och jag likaså, han har sina egenskaper som är mer som en hund än en katt. Jag skulle aldrig få för mig att medvetet skada honom MEN när han beter sig dumt åt (ibland hugger han mig i fötter/vader när han inte får som han vill) så brukar jag fya honom och dra alternativt lyfta honom i nackskinnet.
Så ja, jag skulle vilja påstå att man får vara fysisk mot sina djur så länge det inte är för att skada samt att man använder det på rätt sätt. Precis som med barn, en del ungar skulle ju antagligen behöva ett ryck i örat eller dylikt för att lära sig lite vett och det kan ingen säga något annat om.
Jag tycker man ska skilja på djur och människor, vår intelligens överstiger tex hundars och katters. Därför är det mycket enklare att få ett barn att förstå vad som är rätt och fel. Håller själv på att uppfostra mina två barn (5 och 8 år) och har aldrig behövt använda något våld. Oavsett vilka barn jag träffar så räcker det med att ryta lite så inser de allvaret. Men precis som med gamla hundar är det svårt att lära om ett barn som kommit upp i tonåren, grunden måste läggas direkt.Dee_cati skrev:2506359Så ja, jag skulle vilja påstå att man får vara fysisk mot sina djur så länge det inte är för att skada samt att man använder det på rätt sätt. Precis som med barn, en del ungar skulle ju antagligen behöva ett ryck i örat eller dylikt för att lära sig lite vett och det kan ingen säga något annat om.
sandstream skrev:2505332Att bestraffa i efterhand ska enligt dem jag pratat med inte ha någon som helst effekt, hundar förstår bara "nuet" när det gäller bestraffning och belöning.
sandstream skrev:2506464Jag tycker man ska skilja på djur och människor, vår intelligens överstiger tex hundars och katters. Därför är det mycket enklare att få ett barn att förstå vad som är rätt och fel. Håller själv på att uppfostra mina två barn (5 och 8 år) och har aldrig behövt använda något våld. Oavsett vilka barn jag träffar så räcker det med att ryta lite så inser de allvaret. Men precis som med gamla hundar är det svårt att lära om ett barn som kommit upp i tonåren, grunden måste läggas direkt.
Kawakex skrev:2506373jag tycker du har bra argument. Vet du... min katt är precis likadan, hon brukar hugga mig i vaderna speciellt när jag är barbent för att få lite uppmärksamhet.![]()
_h2o skrev:2506765Om jag ser nån jävel som rör sitt djur då jävlar dödar jag den personen![]()
Man ska lugna ner hunden med lugna ord, fan inte slå den!.
Men om det är en stor hund som blir aggressiv, då ska man ställa hunden mot väggen och gapa som in i helvete. om den hugger då, då ska man ta tag i nackskinnet som fan, men aldrig på en valp...där är det bara ord som gäller, Tyvärr inte många som fattar det.![]()
Dee_cati skrev:2506800Hörru tuffing, är det någon här inne som pratar om att slå sitt djur? Nej, så försök hålla tonen så vi slipper lunar-stuket på denna tråden också.
Och för övrigt verkar du ju ha koll på det här med hunduppfostran, du råkar inte vara kursledare på en brukshund-klubb?
Prova att läsa tråden innan du svara nästa gång, rubriken är bara en liten vink om vad tråden handlar om._h2o skrev:2506916Sorry, men "Är det rätt eller fel att slå sitt djur"
_h2o skrev:2506765Om jag ser nån jävel som rör sitt djur då jävlar dödar jag den personen![]()
sandstream skrev:2507328Prova att läsa tråden innan du svara nästa gång, rubriken är bara en liten vink om vad tråden handlar om.
Markus skrev:2507337jElp, en super jelte på intåg.
:redd
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning