Rätt eller fel att slå sitt djur?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jag är helt inne på Snigels linje här, men med ett tillägg, avledning, få hunden att "komma av sig" när den beter sig fel. Vi håller på att vänja våran äldsta Jappe av med att skälla på andra hundar på promenaden, detta görs med en vattenflaska med rejäl öppning, minsta skäll eller morrande mot andra hundar så blir det en rotblöta över huvudet. Våldsfritt och mycket effektivt, har så gott som fått bort det beteendet på ca en vecka, sammanlagt kanske 4-5 rotblötor.

Både när det gäller katter och hundar för min del så är det en rangordning där jag visar att JAG bestämmer. Oavsett om det är min hund eller någon annans.
Bara en gång har jag dock "slagit" en hund och det var när gamla vovven högg mig hårt i armen och det blev en reflex från min sida. Vi skojbråkade för övrigt.
Han visade att han skämdes och bad om förlåt och gjorde som vanligt när han ville visa sin undergivenhet och lade sig på rygg varpå jag klappade honom som vanligt. Inget märkbart annorlunda mot i vanliga fall men upprepar man detta så tror jag man får en skadad hund.
Men att bita dem i örat, dra dem i nackskinnet eller dylikt är något jag tillämpar när de gör fel och de vet om det. Aldrig att jag skulle göra något sådant under inlärning, då måste de få göra fel och man markerar detta på annat vis.
Katten på min avatar är den konstigaste katt många har träffat och jag likaså, han har sina egenskaper som är mer som en hund än en katt. Jag skulle aldrig få för mig att medvetet skada honom MEN när han beter sig dumt åt (ibland hugger han mig i fötter/vader när han inte får som han vill) så brukar jag fya honom och dra alternativt lyfta honom i nackskinnet.

Så ja, jag skulle vilja påstå att man får vara fysisk mot sina djur så länge det inte är för att skada samt att man använder det på rätt sätt. Precis som med barn, en del ungar skulle ju antagligen behöva ett ryck i örat eller dylikt för att lära sig lite vett och det kan ingen säga något annat om.

Dee_cati skrev:
2506359 Både när det gäller katter och hundar för min del så är det en rangordning där jag visar att JAG bestämmer. Oavsett om det är min hund eller någon annans.
Bara en gång har jag dock "slagit" en hund och det var när gamla vovven högg mig hårt i armen och det blev en reflex från min sida. Vi skojbråkade för övrigt.
Han visade att han skämdes och bad om förlåt och gjorde som vanligt när han ville visa sin undergivenhet och lade sig på rygg varpå jag klappade honom som vanligt. Inget märkbart annorlunda mot i vanliga fall men upprepar man detta så tror jag man får en skadad hund.
Men att bita dem i örat, dra dem i nackskinnet eller dylikt är något jag tillämpar när de gör fel och de vet om det. Aldrig att jag skulle göra något sådant under inlärning, då måste de få göra fel och man markerar detta på annat vis.
Katten på min avatar är den konstigaste katt många har träffat och jag likaså, han har sina egenskaper som är mer som en hund än en katt. Jag skulle aldrig få för mig att medvetet skada honom MEN när han beter sig dumt åt (ibland hugger han mig i fötter/vader när han inte får som han vill) så brukar jag fya honom och dra alternativt lyfta honom i nackskinnet.

Så ja, jag skulle vilja påstå att man får vara fysisk mot sina djur så länge det inte är för att skada samt att man använder det på rätt sätt. Precis som med barn, en del ungar skulle ju antagligen behöva ett ryck i örat eller dylikt för att lära sig lite vett och det kan ingen säga något annat om.
jag tycker du har bra argument. Vet du... min katt är precis likadan, hon brukar hugga mig i vaderna speciellt när jag är barbent för att få lite uppmärksamhet. :)

Dee_cati skrev:
2506359Så ja, jag skulle vilja påstå att man får vara fysisk mot sina djur så länge det inte är för att skada samt att man använder det på rätt sätt. Precis som med barn, en del ungar skulle ju antagligen behöva ett ryck i örat eller dylikt för att lära sig lite vett och det kan ingen säga något annat om.
Jag tycker man ska skilja på djur och människor, vår intelligens överstiger tex hundars och katters. Därför är det mycket enklare att få ett barn att förstå vad som är rätt och fel. Håller själv på att uppfostra mina två barn (5 och 8 år) och har aldrig behövt använda något våld. Oavsett vilka barn jag träffar så räcker det med att ryta lite så inser de allvaret. Men precis som med gamla hundar är det svårt att lära om ett barn som kommit upp i tonåren, grunden måste läggas direkt.

sandstream skrev:
2505332 Att bestraffa i efterhand ska enligt dem jag pratat med inte ha någon som helst effekt, hundar förstår bara "nuet" när det gäller bestraffning och belöning.

Håller inte riktigt med dig där... I mitt förra sambo-förhållande hade vi en Petit Basset Griffon Vendeen "bella" mycket trevlig hund som jag/vi lyckades ganska hyfsat med att uppfostra...

Mycket klipsk hund som hade ett fantastiskt psyke och en uträknande och planerande förmåga helt för mig obegriplig.
Ett ex.
Ett kort tag jobbade båda jag och sambon dagtid varvid jycken var hemma en del själv (åkte hem på luchen och kissade henne), och när man kom hem på kvällen var hunden helt lyrisk, tokglad för att husse/matte kom hem...
Men ibland (inte så ofta) kom hon inte och hälsade när man kom hem... bara tyst i lägenheten.. Då fick man gå runt och leta vad hon hade "hittat på", t.ex sönderdelat i molekyler den soppåse som man glömt kvar i hallen på morrnen, eller tuggat sönder husses personsökare..:mad:
Då låg hon antingen under sängen eller soffbordet och gömde sig, OBS utan att man sagt eller gjort nåt.. Hon visste så jä--la väl att det hon gjort var tokfel och att man skulle bli förbannad( inte våldsam )men bara gjort det i ren uttråkning eller för att visa sitt missnöje med att behöva vara själv...trots konsekvenserna

Haha hon va för go när hon hoppade upp i sängen ( hon fick det) och började grymta och försöka knö undan en (95kg vs. 8kg)när man sov i en 180cm säng

Saknar henne som fan... fick nästan en liten tår i ögat nu...:gråta

Bifogat

• Bella13mod.JPG
    Bella13mod.JPG
    81.9 KB · Visningar: 40
Last edited:
sandstream skrev:
2506464 Jag tycker man ska skilja på djur och människor, vår intelligens överstiger tex hundars och katters. Därför är det mycket enklare att få ett barn att förstå vad som är rätt och fel. Håller själv på att uppfostra mina två barn (5 och 8 år) och har aldrig behövt använda något våld. Oavsett vilka barn jag träffar så räcker det med att ryta lite så inser de allvaret. Men precis som med gamla hundar är det svårt att lära om ett barn som kommit upp i tonåren, grunden måste läggas direkt.

Det var inte min mening att jämföra ungarna med djuren men principen är lika enkel, det gäller att visa vem som bestämmer.
Att bruka våld är det aldrig tal om, det gör jag bara i obekväma situationer då jag känner mig trängd eller kränkt av en annan människa.
Tidigare idag så tog jag min katt i nackskinnet lite lätt när han var för hårdhänt mot mig men nu ligger han framför datorskärmen med huvudet på min arm och kurrar som en tok. Så han vet vem som bestämmer och gillar läget men försöker ändå utmana ledaren ibland. Ett vanligt beteende hos HAN-djur.
Bit din hund i örat när han är dumt, lyft din katt i nackskinnet när han medvetet är elak/dum och behöver läxas upp.
Förhoppningsvis har man lyckats i sin uppfostran och behöver inte tillämpa det speciellt ofta men djur är djur.

Kawakex skrev:
2506373 jag tycker du har bra argument. Vet du... min katt är precis likadan, hon brukar hugga mig i vaderna speciellt när jag är barbent för att få lite uppmärksamhet. :)

Samma här, tar jag av mig strumpor eller brallor så är han där, men aldrig annars förutom när han ska busa. När han är hungrig och tycker att jag tar för lång tid på mig med att bädda sängen när jag istället ska mata honom så brukar det vara 4 avtryck i vaden efter hans hörntänder :D
Men vad gör det när allt kommer omkring, han är som han är och det är jag glad för. Nu har han satt sig upp och försöker hindra mig från att skriva på tangentbordet och vill antagligen gå och lägga sig i sin kartong nedanför sängen :)

Last edited:
Om jag ser nån jävel som rör sitt djur då jävlar dödar jag den personen:mad:

Man ska lugna ner hunden med lugna ord, fan inte slå den!.
Men om det är en stor hund som blir aggressiv, då ska man ställa hunden mot väggen och gapa som in i helvete. om den hugger då, då ska man ta tag i nackskinnet som fan, men aldrig på en valp...där är det bara ord som gäller, Tyvärr inte många som fattar det.:näsblod

_h2o skrev:
2506765 Om jag ser nån jävel som rör sitt djur då jävlar dödar jag den personen:mad:

Man ska lugna ner hunden med lugna ord, fan inte slå den!.
Men om det är en stor hund som blir aggressiv, då ska man ställa hunden mot väggen och gapa som in i helvete. om den hugger då, då ska man ta tag i nackskinnet som fan, men aldrig på en valp...där är det bara ord som gäller, Tyvärr inte många som fattar det.:näsblod

Hörru tuffing, är det någon här inne som pratar om att slå sitt djur? Nej, så försök hålla tonen så vi slipper lunar-stuket på denna tråden också.
Och för övrigt verkar du ju ha koll på det här med hunduppfostran, du råkar inte vara kursledare på en brukshund-klubb?

Dee_cati skrev:
2506800 Hörru tuffing, är det någon här inne som pratar om att slå sitt djur? Nej, så försök hålla tonen så vi slipper lunar-stuket på denna tråden också.
Och för övrigt verkar du ju ha koll på det här med hunduppfostran, du råkar inte vara kursledare på en brukshund-klubb?

Sorry, men "Är det rätt eller fel att slå sitt djur",
...nej jag är ingen kursledare men har gått kuser med 3 av mina hundar.
så jag kan väl. läst mycket på nätet och i böcker med..

_h2o skrev:
2506916 Sorry, men "Är det rätt eller fel att slå sitt djur"
Prova att läsa tråden innan du svara nästa gång, rubriken är bara en liten vink om vad tråden handlar om.

Jag daskar till mina katter när de inte bryr sig om vad jag säger åt dem. Samma teknik som katter använder när de vill markera att de fått nog, dvs först lyftad tass följt av en dask. Knappast någon smärta... snarare kroppsspråk.

Hästar har jag "dratt till" och faktiskt piskat upp rejält vid ett tillfälle. Fysisk tillrättavisning kan behövas med föl och unghästar (även vuxna för all del) som inte accepterar ens personliga utrymme och utan tillhygge kan jag knappast orsaka ens i närheten av samma skada de åsamkar varandra sinsemellan vid liknande situationer. För att inte tala om hur illa skadad jag kan bli av en ohanterlig häst.
Den unghingst jag "piskade upp" anföll mig när jag ryktade och sparkade bla upp ett djupt hål i betongväggen i sina försök att träffa mig. Tilltaget upprepades inte... Förmodligen berodde det helt på tajmningen, för när jag flydde ur skottfältet fick jag samtidgt tag på en käpp, så jag var på honom som en bumerang och som av en händelse fick han lika många rapp som utdelade sparkar. Hela episoden var över på mindre än 5 s och efter det fortsatte jag rykta som om "inget hänt" med tårarna rinnande och ett hittills oöverträffat adrenalinpåslag. Helt galet.

Att slå in lydnad i djur funkar lika dåligt som på människor. Det funkar alltid bättre och ger pålitligare resultat med mer pedagogiska metoder.
Fysisk tillrättavisning behöver inte (skall inte) vara smärtsam, men det behövs ibland, eftersom det är effektivare än att "tjata hål i huvudet" på någon. En förutsättning är i så fall att verbal kommunikation ignoreras av mottagaren, inte att mottagaren faktiskt inte förstår vad man vill...

Att ta ut sin egen frustration eller aggression på ett djur eller människa är en av de lägsta handlingar som någonsin kan utföras. Skamvrån direkt.

sandstream skrev:
2507328 Prova att läsa tråden innan du svara nästa gång, rubriken är bara en liten vink om vad tråden handlar om.

ähh, det var kanske en otydlig mening, säger såhär istället då, Jag älskar djur.

Markus skrev:
2507337 jElp, en super jelte på intåg.

:redd

visst är jag..:arsele

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back