Rätt fett för glidkolvar?

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Rätt fett för glidbult?

Undrar om nån har koll på vilken typ av fett som är rekomenderat (rätt) till glidbultar (typ ett flytande bromsok med en kolv och mothåll)?

Brukar själv använda samma fett (Lucas) som är rek vid renovering av bromscylindrar bromsok.
 
Last edited:

Bevel 900SS

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati 900SS -82
Det ska tydligen vara silikonfett som man fettar in glidbultarna med. Du ska inte använda det speciella gummifett man kan köpa till glidbultarna, utan detta ska användas till o-ringar och andra gummidetaljer.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Glidbultarna kan du fetta in med vad du känner för, det viktiga är att bromskolvarna fettas in med special silikonfett för att tätningarna inte skall få spader.
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Till Glidbultarna skall du ha lithium fett, kan funka ett tag med vanligt kullager fett

Använd inte kopparfett eller aluminium fett det begar i hopa på 2 röda
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Många bud ang fett till glidbultar, måste vara nått speciellt fett fordonstillverkarna brukar använda.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Många bud ang fett till glidbultar, måste vara nått speciellt fett fordonstillverkarna brukar använda.

Jag har aldrig stött på något specialfett i de fabriksnya cyklar jag demonterat utan snarare vanligt universalfett. Själva smörjuppgiften är inte direkt påfrestande utan det är snarare viktigt att fettet stannar kvar och inte tvättas bort.
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Om vi pratar bil så kan jag i alla fall bara rekommendera special fett som ex Mekonomen säljer (kommer inte ihåg vad det innehåller just nu) och det är rätt så dyrt för den lilla förpackningen
Hade bekymmer med att det inte ville "glida" och jag provade olika specialfetter, som annars är riktigt bra, men det fastande hela tiden.
Då fick jag tips om att det skall vara ett special fett och när detta användes så fungerade det direkt.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Har nu fått påläsning av den lokale bilrep att man MÅSTE använda siliconfett annars löses gummit upp (då jag nu vid detta tillfället använde drivaxelfett till glidbultarna)....

Har han rätt eller är det bara så han gillar och tillrättavisa mig som amatör i hans ögon:va
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har nu fått påläsning av den lokale bilrep att man MÅSTE använda siliconfett annars löses gummit upp (då jag nu vid detta tillfället använde drivaxelfett till glidbultarna)....

Har han rätt eller är det bara så han gillar och tillrättavisa mig som amatör i hans ögon:va

Silikonfett måste användas när man smörjer bromskolvarna (de som trycker på beläggen tack vare hydrualiken) detta beror på att gummit de är tillverkade i sväller då de utsätts för petroleumbaserade produkter. Därför skall man dessutom alltid tvätta bromsgrejer endast med T-Röd.

När det däremot rör sig om de glidkolvar som håller ett flytande bromsok centrerat över skivan så kan det smörjas med vad du vill utom kopparfett eller valfett.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Själva smörjuppgiften är inte direkt påfrestande utan det är snarare viktigt att fettet stannar kvar och inte tvättas bort.
Precis, det är bromsoksplattan som tar upp krafterna från beläggen och inte glidbultarna (glidskruvar?). När jag skulle byta bromsbelägg bak på min TTR så satt bromsoket tvärstumt och ville inte röra på sig. Fick knacka loss det försiktigt med en träbit och hammare. Det var ena gummidamasken som inte låg riktigt rätt i ena spåret och det var snustort där inne, hade oxiderat/ärjat en massa.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Har ett fett som är baserat på ricinolja (castor oil) använder det för att smörja div gummidetaljer med, skulle ett sådant fett också funka när man renoverar bromscylindrar eller bromsok? fettet ifråga PBR rubber grease http://www.pbr.com.au/products/replacement/ancillary.shtml


Silikonfett måste användas när man smörjer bromskolvarna (de som trycker på beläggen tack vare hydrualiken) detta beror på att gummit de är tillverkade i sväller då de utsätts för petroleumbaserade produkter. Därför skall man dessutom alltid tvätta bromsgrejer endast med T-Röd.

När det däremot rör sig om de glidkolvar som håller ett flytande bromsok centrerat över skivan så kan det smörjas med vad du vill utom kopparfett eller valfett.

Påståendet från den lokale bilmeken var ju att vanligt petroleumbaserat fett skulle lösa upp gummit där glidbulten glider.


Precis, det är bromsoksplattan som tar upp krafterna från beläggen och inte glidbultarna (glidskruvar?). När jag skulle byta bromsbelägg bak på min TTR så satt bromsoket tvärstumt och ville inte röra på sig. Fick knacka loss det försiktigt med en träbit och hammare. Det var ena gummidamasken som inte låg riktigt rätt i ena spåret och det var snustort där inne, hade oxiderat/ärjat en massa.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har ett fett som är baserat på ricinolja (castor oil) använder det för att smörja div gummidetaljer med, skulle ett sådant fett också funka när man renoverar bromscylindrar eller bromsok? fettet ifråga PBR rubber grease http://www.pbr.com.au/products/replacement/ancillary.shtml


Påståendet från den lokale bilmeken var ju att vanligt petroleumbaserat fett skulle lösa upp gummit där glidbulten glider.

Ingen aning om det skulle fungera fast det är ju inte gjort på petroleumbas så omöjligt är det inte. De flesta bromstillverkare anger dock explicit att man skall använda silikonfett.

Glidbultsgummina är gjorda i vanligt gummi och tål petroleumfetter utmärkt.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Påståendet från den lokale bilmeken var ju att vanligt petroleumbaserat fett skulle lösa upp gummit där glidbulten glider.
Vad är det säger att den lokale bilhandlaren har rätt? ;) Jag har gjort rent och fettat om glidbultarna på alla hojar jag haft med biltemas hjullagerfett och mina gummidamasker har då iaf inte lösits upp och ramlat ner på backen. :confused: Du kan nog med gott samvete lyssna på Boris JR. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har nu fått påläsning av den lokale bilrep att man MÅSTE använda siliconfett annars löses gummit upp (då jag nu vid detta tillfället använde drivaxelfett till glidbultarna)....

Har han rätt eller är det bara så han gillar och tillrättavisa mig som amatör i hans ögon:va

Snicksnack. har alltid kört med vanligt fett i mina bilar. varför skulle de lösa upp gummit?
 

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Finns ett specialfett tillverkat av ATE bland andra. Använder det enbart till glidbultar på jobbet. Blir lätt "klistrigt" annars. Fungerar utmärkt för mig/oss iaf. Men man kan ju ha olika erfarenheter, dessa är mina.
 
Last edited:

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Degerfors
Hoj
GSXR 1000 -06
Glidbultarna kan du fetta in med vad du känner för, det viktiga är att bromskolvarna fettas in med special silikonfett för att tätningarna inte skall få spader.


Vart köper man det speciella silikonfett? Autoexperten, Mekonomen?

tänkte smörja mina kolvar/packningar med bromsvätska men kom på att jag hört någonstans att man inte ska det. så smörjde dem inte alls men börja fundera på om de inte varr så smart heller:):D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vart köper man det speciella silikonfett? Autoexperten, Mekonomen?

tänkte smörja mina kolvar/packningar med bromsvätska men kom på att jag hört någonstans att man inte ska det. så smörjde dem inte alls men börja fundera på om de inte varr så smart heller:):D

Biltema har silikonfett för bromscylindrar.

/J
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top