Rätt kabel till variabla avgasporten

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
Eftersom det inte går att skriva i tråden om strypningar får jag väl göra en ny tråd. ps.det är en aprilia rs -00

E det den här kabeln som ska kopplas in, men hittar inte nån annan som inte är ihopkopplad som passar.

149tr1k.jpg

Lite dålig bild men den är röd/vit

Sen undrar jag hur man får reda på vad för rotax det är(122 eller 123)

Last edited:

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
jahapp... precis det jag misstänkte:D bara byta ut:rolleyes:

Ne men skämt åt sido, den där sladden ser ut att sitta lite högt. har för mig att kabeln kommer bakifrån solenoiden + att det sitter en lite större sockerbit i slutet på den om någon inte dragit eget.

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
jahapp... precis det jag misstänkte:D bara byta ut:rolleyes:

Ne men skämt åt sido, den där sladden ser ut att sitta lite högt. har för mig att kabeln kommer bakifrån solenoiden + att det sitter en lite större sockerbit i slutet på den om någon inte dragit eget.

Aha ok tyckte jag med för den kom uppifrån men ska inte den här i nån annan stans då? min bensin lampa lyser hela tiden tror jag så kanske ska dit.Men har 2 st större kablar breve som kommer längre ner men båda dom e i . Kan se om jag får kort på dom

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Aha ok tyckte jag med för den kom uppifrån men ska inte den här i nån annan stans då? min bensin lampa lyser hela tiden tror jag så kanske ska dit.Men har 2 st större kablar breve som kommer längre ner men båda dom e i . Kan se om jag får kort på dom

jag vet inte.. hade en aprilia men den hade inte tankmätare, elen till tankmätaren ska väll vara 2ledarsystem tror jag så du lär ju se om den ska sitta där om du gräver fram kontakten. apropå avgasventilen så är det ju bara leta från solenoiden bakåt så hittar du ju kontaktstycket och då ser du vilka kablar som passar där:tummenupp

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
Han som hade den före sa att den hade fått sig lite när den rasa. Tror ni att jag behöver köpa nytt eller går det endå?(rejv en jag pratar om)

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jag lånar tråden lite för jag fick lov :)

Är det någon som vet om 05an har den Variabla avgasporten eller int? för de finns väl modeller som inte har den? eller har jag fel? de är iaf den här jag ska köpa om 3 dagar så blir den väl min http://www.blocket.se/vi/18342496.htm?ca=10_s så om någon vet så blir jag tacksam till svar om någon kan säga om de finns på den eller int sen hur stor fögg är det 05an ? :confused:

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj

Är det någon som vet om 05an har den Variabla avgasporten eller int? för de finns väl modeller som inte har den? eller har jag fel? de är iaf den här jag ska köpa om 3 dagar så blir den väl min http://www.blocket.se/vi/18342496.htm?ca=10_s så om någon vet så blir jag tacksam till svar om någon kan säga om de finns på den eller int sen hur stor fögg är det 05an ? :confused:

jag alla rs har väll avgasporten förutom de tyskreggade hojarna som bara får gå i 90. husr stor förgasare dem har vettfan... samma sak där att alla har väll samma gasare förutom de tyskstrypta...

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
jag alla rs har väll avgasporten förutom de tyskreggade hojarna som bara får gå i 90. husr stor förgasare dem har vettfan... samma sak där att alla har väll samma gasare förutom de tyskstrypta...

de vanligaste e 28 men i tyskland(vissa) o dom nya apriliorna har 24mm. Sen finns det full power verision med 34mm

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

28mm är det

Du kan se en guldig motor som en wire går in i framifrån. Den motorn har två sladdar som kommer ut på baksidan.

Långt ned på höger sida långt fram.

Bifogat

• DSCN0921.jpg
    DSCN0921.jpg
    53.3 KB · Visningar: 61
Last edited:

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
28mm är det

Du kan se en guldig motor som en wire går in i framifrån. Den motorn har två sladdar som kommer ut på baksidan.

Långt ned på höger sida långt fram.

Är det där det ska vara kopplat? dom som går ut? isåfall e min ikopplad. Men var är det på föggen då? nån som har bild eller e bra på att förklara,för såg inget när jag kollade lite snabbt under

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är det där det ska vara kopplat? dom som går ut? isåfall e min ikopplad. Men var är det på föggen då? nån som har bild eller e bra på att förklara,för såg inget när jag kollade lite snabbt under

Kablarna som kommer ur den guldiga saken jag markerat på bilden skall vara inkopplade för att motorn(till avgasporten) skall fungera. Men om du aldrig gjort rent avgasporten kan det vara värt att kontrollera att den inte fastnat av allt koks.

föggen? Förklaring på vad?

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Kablarna som kommer ur den guldiga saken jag markerat på bilden skall vara inkopplade för att motorn(till avgasporten) skall fungera. Men om du aldrig gjort rent avgasporten kan det vara värt att kontrollera att den inte fastnat av allt koks.

föggen? Förklaring på vad?

Han vill ha bra förklaring/bild förklaring var trottelstrypningen är! Han vill veta hur man får bort den + var den riktigt är i föggen! för han hittar inte den strypningen!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Han vill ha bra förklaring/bild förklaring var trottelstrypningen är! Han vill veta hur man får bort den + var den riktigt är i föggen! för han hittar inte den strypningen!

aha, så bra förklaring att jag förstod till och med:tummenupp

Du lär ta bort dom skruvarna jag markerat och lyfta upp trottel ur förgasaren (den delen wiren sitter i).

Sitter där nu ett stopp får du komprimera fjädern och kroka av wiren ifrån trotteln och ta isär den och ta bort plastbiten som gör att trotteln inte kan ta sig så långt upp som möjligt.

Bifogat

• DSCN1305.jpg
    DSCN1305.jpg
    101.9 KB · Visningar: 57

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
aha, så bra förklaring att jag förstod till och med:tummenupp

Du lär ta bort dom skruvarna jag markerat och lyfta upp trottel ur förgasaren (den delen wiren sitter i).

Sitter där nu ett stopp får du komprimera fjädern och kroka av wiren ifrån trotteln och ta isär den och ta bort plastbiten som gör att trotteln inte kan ta sig så långt upp som möjligt.

Vet att man ska ta bort trottellocket o det men kan man se plastbiten utan att ta bort nåt? Tyckte trotteln gick hela vägen upp.

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Vet att man ska ta bort trottellocket o det men kan man se plastbiten utan att ta bort nåt? Tyckte trotteln gick hela vägen upp.

Är du så lat att du inte orkar ta bort en waier så kan du sälja skiten:mad: :huvet :tuttar Bara att ta bort och kolla är int så jävla svårt + det tar max 10 min :yoparty Sen snackar vi HYPER! NOT

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
Är du så lat att du inte orkar ta bort en waier så kan du sälja skiten:mad: :huvet :tuttar Bara att ta bort och kolla är int så jävla svårt + det tar max 10 min :yoparty Sen snackar vi HYPER! NOT

Du ska nog inte säga så mycket som skulle skicka in den för att ta bort strypningarna.

ont:Märks det mycket om man lägger på annat rör?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Du ska nog inte säga så mycket som skulle skicka in den för att ta bort strypningarna.

Ingen jätte skillnad när man byter rör. Ger inte så mycket mer ljud heller. Det får man mer ifrån insugssidan om man vill genom att tex ta bort snabeln.

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj

Jag tänkte bara om de va svårt att ta bort dom men int fan skickar jag in nu när jag vet var dom är !

Btw Nu är jag ägare till en Aprilia Rs 125 05 :yoparty Hur myk glädjemätare tror ni dom har? Sen tror ni den är strypt om den går 100+ på 3an?

EDIT: Jag tror den är strypt för när jag varvar till ungefär 9-10 000 varv så runt 7000 så är de sån den lägger av snabbt sen går den upp igen så det betyder väl att den är strypt?

Sen en annan fråga om jag kopplar in variabla avgasporten måste jag byta munstycke då? eller om jag tar bort strypingen ur föggen så jag kan gasa fullt och kopplar i variabla avgasporten behöver jag byta munstycke? och isf hur myk större behöver jag? Sen om jag tar bort alla strypningar hur stort munstycke tror ni jag behöver då? hur många storlekar jag behöver gå upp i? :va :confused: Tack på förhand :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...