Rätt luft i däcken??

jimmytouma

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2011
Hoj
Kawasaki z750
Tjena!!!
Har precis handlat in min första hoj, o ärligt talat så har jag noll koll på allt!!
T ex som rätt lufttryck i däcken, hur ofta man ska olja kedjan, kan man spruta avfettning på hojen om man ska tvätta den mm...
Snälla hjälp!!:):)

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Så nu har småpojkarna haft sitt roliga.

Lufttrycket hittar du oftast i instruktionsboken eller på någon dekal på hojen. Annars kan du fråga någon däcknisse vad rätt tryck är för just dina däck. Du kan göra sökningar på sporthoj.com för dina frågor som alla ställts innan och få mer eller mindre seriösa svar. Använd goggle när du söker inom sporthoj.com för att få bästa sökning. Lycka till med hojen.

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag mailade michelin ang. vad mina däck skulle ha för tryck på gata / bana och båda funkar fint. Har inte vurpat än iaf. Ja jag har michelindäck..

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Rätt vettig film om kedjan. Det är en vän man ska ta hand om.

Du kan tvätta kedjan med diesel och en tandborste. Effektivt och billigt. Jag brukar torka bort överflödig olja efter jag smort in kedjan igen. Då fäster inte så mycket smuts och den håller sig fin.

Motoroljenivån kontrollerar man inför varje tur.

Tvättar gör man med ett milt rengöringsmedel. Avfettning på en gathoj känns onödigt.

[YOUTUBE-ID]wNSGEzbDxKY[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Rätt vettig film om kedjan. Det är en vän man ska ta hand om.

Du kan tvätta kedjan med diesel och en tandborste. Effektivt och billigt. Jag brukar torka bort överflödig olja efter jag smort in kedjan igen. Då fäster inte så mycket smuts och den håller sig fin.

Motoroljenivån kontrollerar man inför varje tur.

Tvättar gör man med ett milt rengöringsmedel. Avfettning på en gathoj känns onödigt.

[YOUTUBE-ID]wNSGEzbDxKY[/YOUTUBE-ID]

Ganska komiskt att just du kommenterar underhåll :D:tungan

jimmytouma

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2011
Hoj
Kawasaki z750
Så nu har småpojkarna haft sitt roliga.

Lufttrycket hittar du oftast i instruktionsboken eller på någon dekal på hojen. Annars kan du fråga någon däcknisse vad rätt tryck är för just dina däck. Du kan göra sökningar på sporthoj.com för dina frågor som alla ställts innan och få mer eller mindre seriösa svar. Använd goggle när du söker inom sporthoj.com för att få bästa sökning. Lycka till med hojen.

Ok grymt!!!! Det där med raceluft bla bla lät för mig exakt så, bla bla för jag har ingen aning om vad det är..
Ska kolla boken direkt...:tummenupp

Ganska komiskt att just du kommenterar underhåll :D:tungan

Den här filmen har jag kollat, den e bra för oss färskingar..
Har börjat olja kedjan efter varje åk nu med Motul olja.. Blir som ett vitt klister efter.. Tror att det e bra??
Rengör den med diesel o handduk men ska skaffa mig en borste...
Tack!!!:tummenupp

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ok grymt!!!! Det där med raceluft bla bla lät för mig exakt så, bla bla för jag har ingen aning om vad det är..
Ska kolla boken direkt...:tummenupp

Den här filmen har jag kollat, den e bra för oss färskingar..
Har börjat olja kedjan efter varje åk nu med Motul olja.. Blir som ett vitt klister efter.. Tror att det e bra??
Rengör den med diesel o handduk men ska skaffa mig en borste...
Tack!!!:tummenupp

Bättre med en trasa (gammal t-shirt, lakan eller något sånt) istället för handduk (frotté) så det inte fastnar en massa små trådar i kedjan.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln