Rätt till privatliv?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
någon mer än jag som inte känner mig direkt hotat av det?...

hellre en polis som ser lite för mycket och kan göra nånting åt kriminaliteten, än en som knappt får se eller höra nånting men förväntas lösa alla världens problem...

(that's the short version)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ny kommer förbudsivrarna och storebrorsförespråkarna att stå i kö igen för att ge upp sina fri och rättigheter... fascinerande...

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
WIIIIEEEEEEE!!!!!! Min personliga integritet är hotad, måste ut och kasta lite gatsten :argpådato

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Werzion skrev:
någon mer än jag som inte känner mig direkt hotat av det?...

hellre en polis som ser lite för mycket och kan göra nånting åt kriminaliteten, än en som knappt får se eller höra nånting men förväntas lösa alla världens problem...

(that's the short version)

när det slår slint för polisen osv. då?, poliser som säljer information som Pär pratar om i början inslaget + europakonventionen och stadgar i FN, har väl kommit till av en anledning...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
vad man än väljer så tar man risker/måste offra något.

antingen risk att delar av polisen är olagliga själva eller "risken" att kriminaliteten flödar på som vanligt.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tänk framåt!

Orkar folk inte tänka längre än 2v. framåt idag? När jag gick i skolan fick man läsa om Östtyskland. Ett land där Stasi bevakade allt och alla, dessutom använde de friskt informatörer för att få fram informationen.

i statens utredning ingår förslag som att SÄPO och intresseorganisationer skall kunna leta igenom din kommunikation (utan brottsmisstanke) och övervaka via buggning och trojaner utan domstolsprövning. Ta detta i paralell med t.ex valet i Spanien där en vältajmad terrorhandling påverkade hela valet så har vi snart samma sak här.

Jag har inget emot hårda straff och att vi jagar kriminella men detta börjar spåra ur. jag antar att alla som är positiva till detta gladeligen har en GPS på hojen så att fortkörningsböterna ligger och väntar när man kommer hem? Alt. att NTF kommer och förhör dig eftersom din kompis kört för fort. Det låter absurdt men skillnaden mellan detta och vad som står att läsa i statens utredning är inte stor...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Ny kommer förbudsivrarna och storebrorsförespråkarna att stå i kö igen för att ge upp sina fri och rättigheter... fascinerande...

Schysst konspirationsteori. :tummenupp
De är ute efter dig. Bara dig. :5sure

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Schysst konspirationsteori. :tummenupp
De är ute efter dig. Bara dig. :5sure

Konspirationsteorier presenteras normalt inte som statliga utredningar, de kommer mer från sidor som blågula frågor, och inlägg från ah17.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Konspirationsteorier presenteras normalt inte som statliga utredningar...

Vilken var den där utredningen nu igen? Den som fastslog att vi ger upp våra fri- och rättigheter, jag hittar den inte för tillfället.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
t-rex skrev:

Skrämmande utveckling.

Ett citat från Benjamin Franklin stämmer bra in på dom som förespråkar denna början till ett Orwellsamhälle.
They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Vilken var den där utredningen nu igen? Den som fastslog att vi ger upp våra fri- och rättigheter, jag hittar den inte för tillfället.

Jeje, jag har inte läst hela tråden eller nåt. Förslag från Bodström , good 'nuff?

Faktum kvarstår, din, och andras, fascination och beundran inför ett mer utvecklat övervakningssamhälle är svårbegripligt. Men det kanske bara är jag som inte inser storheten i att lägga mitt liv i någon övervakares händer..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Faktum kvarstår, din, och andras, fascination och beundran inför ett mer utvecklat övervakningssamhälle är svårbegripligt.

Jag är inte så värst fascinerad, kanske är jag mer fascinerad över ditt sätt att åla dig ur dina egna argument?
När du kallar det övervakar-, förmyndarsamhälle eller Orwellinspirerat, svamlar om bortkastade rättigheter och bestulna friheter - då är det en del av vad, en frihetskampanj, nära verklighetsanknuten?
När The Others (tm) påtalar vad de tycker är snett, struktrellt fel, eller pådyvlade ordningar men på andra teman - då raljerar du vitt och brett om att vi är konspirationsteoretiker. Det är ganska fascinerande.

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
t-rex skrev:
Jeje, jag har inte läst hela tråden eller nåt. Förslag från Bodström , good 'nuff?

Faktum kvarstår, din, och andras, fascination och beundran inför ett mer utvecklat övervakningssamhälle är svårbegripligt. Men det kanske bara är jag som inte inser storheten i att lägga mitt liv i någon övervakares händer..

jag håller med du...jag förstår inte heller det...vi kanske borde börja bygga hus helt i glas för det är ju ingen som har något att dölja, kanske också kräva att alla har en gps på sig och att alla har genomskinliga kläder, för det är ju ingen som har något att dölja...posten borde börja kolla alla försändelser om det finns något brottsligt där...nej, va fan...nåt privat borde man väl få ha?!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Jag är inte så värst fascinerad, kanske är jag mer fascinerad över ditt sätt att åla dig ur dina egna argument?
När du kallar det övervakar-, förmyndarsamhälle eller Orwellinspirerat, svamlar om bortkastade rättigheter och bestulna friheter - då är det en del av vad, en frihetskampanj, nära verklighetsanknuten?
När The Others (tm) påtalar vad de tycker är snett, struktrellt fel, eller pådyvlade ordningar men på andra teman - då raljerar du vitt och brett om att vi är konspirationsteoretiker. Det är ganska fascinerande.

Egentligen inte. Det är vad jag tror och tycker, och det är det jag skriver, precis som du.*

Vad gäller ah17s konpirationsteorier så blir de ju så roliga eftersom han tror att han blir nedtystad av den onda konspirationen[tm], när det är helt uppenbart att det kommer sig av att ingen tar honom och hans gelikar på allvar av förklarliga skäl.

Lagra telefonuppgifter och datatrafik är en smula mer handfast, tycker du inte?

*skillnaden är naturligtvis att jag har rätt och du har fel :gnissla

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Vad gäller ah17s konpirationsteorier så blir de ju så roliga eftersom han tror att han blir nedtystad av den onda konspirationen[tm], när det är helt uppenbart att det kommer sig av att ingen tar honom och hans gelikar på allvar av förklarliga skäl.

Jag delar hans uppfattning helt och jag har vid ett flertal tillfällen gett exempel, inte en gång har du eller någon av dina åsiktsfränder bemödat er med att besvara eller bemöta på allvar. Alltid svammel om annat. Men den diskussionen hör inte hemma i denna tråd.

t-rex skrev:
Lagra telefonuppgifter och datatrafik är en smula mer handfast, tycker du inte?

Nä, men det är helt klart ett reellt problem att man behöver ta till allt extremare åtgärder för att komma åt hot från olika håll. Det är en viktig och bra debatt. Men min poäng är som sagt att applicera dina egna befängda argument mot din egen ståndpunkt så du inser hur värdelösa de är. Man kan vifta bort allt med den där översittarstilen, och det gynnar inget eller ingen.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Jag delar hans uppfattning helt och jag har vid ett flertal tillfällen gett exempel, inte en gång har du eller någon av dina åsiktsfränder bemödat er med att besvara eller bemöta på allvar. Alltid svammel om annat. Men den diskussionen hör inte hemma i denna tråd.

Vi tar det en gång till, och vi kan använda ah17 som exempel;

Låt oss för diskussionens sak säga att han har något bra att komma med, en bra idé som löser nåt problem, exempelvis integrationspolitik. Eftersom han underbygger denna lösning med länkar till sina vanliga källor, kanske nån blogg med en väl uttalad agenda så kommer denna hans fungerande lösning att drunkna i den vanliga dynga han producerar. Ingen kommer att ta honom på allvar. Den här gången heller.

Du, och han, får tycka vad ni vill om akademiska meriter, titlar och liknande, för att presentera en idé på ett trovärdigt sätt finns det vissa mallar man bör gå efter. Det är där gyttjehögern fallerar. Spela spelet, eller stå utanför och gapa er hesa om nån konspiration om mörkläggning, simple as that.

Markus skrev:
.. Men min poäng är som sagt att applicera dina egna befängda argument mot din egen ståndpunkt så du inser hur värdelösa de är. ...

Att jag anser att vi, du och jag, lever våra liv bättre utan att få det inspelat på band har mycket lite att göra med ah17s idé om att hans geniala idéer inte publiceras på ledarplats för att de är obekväma...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln