Rättigheter, foton

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Har funderat på en grej...

Är det verkligen ok, rent lagligt, att någon fotograferar mig när jag kör hoj, utan min vetskap, och sedan publicerar den på Internet? I ovanstående fall har jag naturligvis inget emot att bli fotograferad, inte heller att betala fotografen en slant för besväret om det är en bra bild, men man kan ju tänka sig andra situationer där man kanske inte vill bli fotograferad.

Det är knappast ok att fotografera topless-tjejer på stranden och lägga ut bilderna på Internet? Rent principiellt ser jag inte skillnaden, vad säger lagen?

/A

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Rundningsmärke skrev:
Har funderat på en grej...

Är det verkligen ok, rent lagligt, att någon fotograferar mig när jag kör hoj, utan min vetskap, och sedan publicerar den på Internet? I ovanstående fall har jag naturligvis inget emot att bli fotograferad, inte heller att betala fotografen en slant för besväret om det är en bra bild, men man kan ju tänka sig andra situationer där man kanske inte vill bli fotograferad.

Det är knappast ok att fotografera topless-tjejer på stranden och lägga ut bilderna på Internet? Rent principiellt ser jag inte skillnaden, vad säger lagen?

/A
Så länge som du inte bryter emot PUL (personuppgifts-lagen) så är det helt ok. De vill säga att så länge dom inte skriver ut ditt namn eller adress eller telefon-nummer mm utan din tillåtelse.

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Du får fotografera vad som helst, närsomhelst hursomhelst... Bara det inte är kränkande... Och inte ens det gäller när du står på din egen mark och tar bilder..

Exempel: Du står med ett stort teleobjektiv i din lägenhet och tar bilder av en naken tjej som byter om i sin lägenhet rakt över gatan. Du har gjort rätt.

Däremot är det högst otroligt att du får lägga upp bilderna på nätet utan att ha ngn form av disclaimer..

Är det kränkande att ha blivit fångad på bild när du åker motorpsykel? Nej, det skulle inte många tycka..

Kan ju finnas särskilda skäl, ex: Du har sagt till din partner att du är och pratar med hennes gammelfarmor, 126 år, på ålderdomshemmet när du blir fångad på film där du åker motorpsykel istället.

Det är 75% fakta och 25 % gissningar... Eller var det tvärt om?

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Vid demonstrationer så får man ta bilder och lägg upp på nätet utan tillstånd, samma sak vid publicering, bara du inte skriver ut namn och sånt

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Honda VF
Utan namn på dig eller om det inte går att se att det är du (ansikte motsv) så är det helt OK.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Sen får det inte publiceras i tidningar, reklam, internet eller liknande sålänge du inte är en "offentlig person" dvs. kändis.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
MattE. skrev:
Sen får det inte publiceras i tidningar, reklam, internet eller liknande sålänge du inte är en "offentlig person" dvs. kändis.

När blir man kändis? Efter en insändare i den lokala tidningen eller efter blivit vald till USAs president?

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
MattE. skrev:

Publicering är tillåten i tidning, men kräver samtycke av den avbildade vid publicering på internet enligt personuppgiftslagen, samma gäller för reklam:

Lag (1978:800)
”Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.”

Igen, läsvärda artiklar på ämnet:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1747
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...