Rättigheter när man är misstänkt för trafikförseelse?

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Eller ställa frågorna:
1.) Hur tog du dig till jobbet i morse?
- Med bil!
2.) Din eller någon annans bil
- Min bil?
3.) Är detta din bil?
- Ja
4.) Äger du flera bilar som står här på ditt jobb?
- Nej!

Därefter göra en flygande besiktning!

Mvh!
// Niklas

Eller så drar man till med en liten lögn som inte avslöjar att man kört med bilen om man nu inte vill skylta med det... Eller svarar du alltid ärligt på alla frågor?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Nu är jag ingen expert på dessa frågor men jag förstår inte varför det skall vara viktigt med om bilen körd eller inte?

Har kollat en del i de förordningar som gäller flygande besiktning och ingenstans står det att bilen måste ha körts för att man skall få utföra en flygande.

Givetvis går det ju inte styrka då om man skall sätta dit någon för en ordningsbot, exempelvis framfört fordon med undermålig skyltbelysning eller liknande crap.

Men man kan alltid utföra en flygande som jag förstår det, skillnaden är bara att dom kan bara förelägga om ombesiktning om fel uppdagas.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Eller så drar man till med en liten lögn som inte avslöjar att man kört med bilen om man nu inte vill skylta med det... Eller svarar du alltid ärligt på alla frågor?

Vilket man naturligtvis kan göra om man vet vad frågeställaren är ute efter och man litar på arbetskamrateran att de också ljuger om samma sak!:D

Nej, jag svarar inte alltid ärligt på ALLA frågor! Gör du? Gör NÅGON det?
- Skulle inte tro det!

// Niklas

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Kontakta trafik juristen, finns på nätet.

Trafikjuristen tar väl inte emot kunder för närvarande?
Har stått så ganska länge på deras hemsida:
Trafikjuristen håller på att överlåtas till en annan huvudman. Ingemar Jeanlo arbetar numera som bland annat TV-reporter och är därför inte längre verksam som jurist.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Hoppas verkligen inte "poppo" läser denna tråd, vilket kan användas mot dig troligen. Om namnen på poppo e riktiga?

Men de finns en försvårande omständighet för poppo. Den som nu körde fordonet blev inte "tagen på bar gärning" eller "stående fot" som dom har sina definitoner.
ÄR föraren verkligen identifierad?
Har föraren legetimerat sig typ?
Finns det foto eller videobevisning på föraren? ( då finns risk att föraren e rökt), om inte så kan de inte stå inom rimligt tvivel att föraren e identifierad.
De e poppo som ska bevisa.

En advokat som e BRA ska kunna fixa detta tycker jag.
Du har kanske rätt om namnen, jag censurerade mitt inlägg och du får gärna göra samma.

Det råder ingen tvekan om att jag körde bilen, jag tänker inte ljuga. Men det finns ingen video så beviset är att åklagaren kallar polisen som vittne. Jag kommer vara till 100% ärlig vid rättegången så är det någon som kommer ljuga där är det polisen. Vilket i sig skulle kunna roa mig en smula även om jag inte kan bevisa att han ljuger eller undanhåller fakta. Men om det är som riverrafter säger behöver polisen inte ljuga.

Eller ställa frågorna:
1.) Hur tog du dig till jobbet i morse?
- Med bil!
2.) Din eller någon annans bil
- Min bil?
3.) Är detta din bil?
- Ja
4.) Äger du flera bilar som står här på ditt jobb?
- Nej!

Därefter göra en flygande besiktning!

Mvh!
// Niklas
Jag kommer inte svara på några fråger i fortsättningen, den saken är klar. Vad dom gör då vet jag inte.

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Flygande besiktning går alldeles utmärkt att göra på stillastående bil, jag har fått spanska flaggan på race-bilen när den stog på släpet på väg till S-O.
De kan ju knappast bötfälla mig just då, men skulle de ha stoppat mig i den bilen strax efteråt så hade jag torskat för att ha framfört ett fordon med körförbud.
Jag misstänker att det ligger lite taktik i det hela.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati