Rättså snopet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
(hände i Standard 600-klassen)
Har något här nånsin fått kedjan att hoppa av bakdrevet?
Det hände mig ett halvt varv från mål. Trodde först motorn eller växellådan hade sprungit då motorn i sig låg relativt varm under race på 98 grader.
Det var på väg in i torparn i medioker fart och nerväxling som kedjan inte ville vara med längre.
Hade iaf nog med fart för att rulla hela vägen bort till knicken på långraken. Sen rullade jag av banan efter att blivit passerad av varenda snubbe. Låg 6a då det hände. Inget kunde ha hjälpt mig genom att knuffa mig i mål? tack då :tungan

Nu ska kedjan spännas som en fiolsträng! :4skrika
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Fan va bizzart.

Jag såg att din kjedja hade väldigt mycke häng när du körde genom depån, men tänkte att det där har ju du koll på....

Trist o snopet.

//A
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
(hände i Standard 600-klassen)
Har något här nånsin fått kedjan att hoppa av bakdrevet?
Det hände mig ett halvt varv från mål. Trodde först motorn eller växellådan hade sprungit då motorn i sig låg relativt varm under race på 98 grader.
Det var på väg in i torparn i medioker fart och nerväxling som kedjan inte ville vara med längre.
Hade iaf nog med fart för att rulla hela vägen bort till knicken på långraken. Sen rullade jag av banan efter att blivit passerad av varenda snubbe. Låg 6a då det hände. Inget kunde ha hjälpt mig genom att knuffa mig i mål? tack då :tungan

Nu ska kedjan spännas som en fiolsträng! :4skrika

Spänner du den som en fiolsträng kommer du nog inte ens till första kurvan
:gnissla
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
oFFkeFF skrev:
Spänner du den som en fiolsträng kommer du nog inte ens till första kurvan
:gnissla
Saken är den att den var så kass ändå att den kunde vara som en fiolsträng ena varvet och andra varvet lösare än lös. Vilket då förstås är anledningen till att den kunde hoppa av drevet. Men argh... apa
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Inte köpa kedjor av Nyteknik. :D

Vi hade beställt bärgning och kunde skjutsat dig över mållinjen :hihi men du började köra enduro innan vi hann fram.
 

sandstream

Guest
Vi undrade vart du tog vägen :va :(

Hur är det med armen idag?
Du såg ut att ha problem vid inbromsningarna efter rakan.
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Får ju tacka alla som bjöd på bra racing. Jag åkte 90 mil för att se lite gasa...och jag blev nöjd!... :yoparty

Tråkigt bara att banan stängdes av på vissa partier när 1000 cc körde. Ska ha 7 meters styltor med mig nästa gång så man ser lite iallafall... :lol
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
oFFkeFF skrev:
Spänner du den som en fiolsträng kommer du nog inte ens till första kurvan
:gnissla

Det fanns det ju exempel på också under helgen. Någon var hyffsat förbannad när han rullade in och gömde hojen i escapen mot halkbanan efter provstarten... surt...
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
The Doc skrev:
Får ju tacka alla som bjöd på bra racing. Jag åkte 90 mil för att se lite gasa...och jag blev nöjd!... :yoparty

Tråkigt bara att banan stängdes av på vissa partier när 1000 cc körde. Ska ha 7 meters styltor med mig nästa gång så man ser lite iallafall... :lol

Stängdes av?? Jag har för mig att även 1000-poffarna körde hela banan... ;)
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Lime skrev:
Stängdes av?? Jag har för mig att även 1000-poffarna körde hela banan... ;)

Haha!...jo de gjorde väl det... :lol

Tänkte mest för oss åskådare. De stängde av på bakrakan så man fick typ stå 50 meter från banan. Såg ju inte ett smack... :7peta

Konstigt nog så hade de öppet då 250 R körde...det går ju inte så sakta för dem där heller precis... :Bugar

Vill man inte ha åskådare or what?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
The Doc skrev:
Haha!...jo de gjorde väl det... :lol

Tänkte mest för oss åskådare. De stängde av på bakrakan så man fick typ stå 50 meter från banan. Såg ju inte ett smack... :7peta

Konstigt nog så hade de öppet då 250 R körde...det går ju inte så sakta för dem där heller precis... :Bugar

Vill man inte ha åskådare or what?
Jo man vill ha åskådare men på säkra platser. Att korsa banan och stå på insidan av stängslet är inte tillåtet. Bara för att andra lyckades kringgå funktionärerna innebär det inte att du blev orättvist behandlad eller något. Bara att andra skiter i instruktioner.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sandstream skrev:
Hur är det med armen idag?
Du såg ut att ha problem vid inbromsningarna efter rakan.

Jag ska försöka träna underarmarna på något sätt. De var helt slut efter Superbike-rejset. Fick lov att släppa på knicken o rulla för att bromsa där jag vanligtsvis bromsar. Det blev segt att flytta handen från fullt grepp på rullen till att få schyst bromsgrepp.

Funderar på att skaffa snabb-gas.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
The Doc skrev:
Haha!...jo de gjorde väl det... :lol

Tänkte mest för oss åskådare. De stängde av på bakrakan så man fick typ stå 50 meter från banan. Såg ju inte ett smack... :7peta

Konstigt nog så hade de öppet då 250 R körde...det går ju inte så sakta för dem där heller precis... :Bugar

Vill man inte ha åskådare or what?

Det finns ett jättebra sätt att få grymt bra platser. Visserligen förväntas man jobba lite men oftast får man käk, dricka och ibland t.o.m. en bulle...

Man kontaktar sin lokala RR-klubb och säger "jag vill gå funktionärs-licenskursen för RR" och vips så får man stå 50 cm från banan. Ibland får man stå mitt på banan och se hojar komma emot en i 100+... Det är lite spännande ibland.

Visserligen ser man för det mesta bara en 2-300 meter av banan men ändå...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
Rullen är större och matar mer wire vid samma vridning. Säg att en vanligt gashandtag behöver vridas 180 grader för fullt och snabbgas bara 90 grader. Siffrorna är bara ett exempel. :tungan Jag har själv funderat på att göra något åt det för jag tycker ofta att jag får byta grepp för att vrida fullt. :va Inte bra men det kanske går att träna bort. :confused:

Vet du vad semestergas är då? :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För att sluta spamma och återgå till grundfrågan....

Ja det händer att kedjan hoppar av framförallt om man har den inkorekt justerad, felsök enl följande

* Är kedjelinjen korrekt och bakhjulet rakt i svingen dvs inte snedjusterat
*Är dina kedjesträckare raka och friska i gängorna, plocka ur dem ur svingen och fetta in(om du har en modell som går att plocka ut)
*Är bakdrevet runt (kan tyckas korkat men en del billigare bakdrev är inte helt runda vilket gör att man får olika kedjesträckning då hjulet roterar)
*Är du en klant som justerat kedjan fel.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top