Zee
MotoGP URT 3 seed: 5
A© skrev:Åkaj för att göra en liten instickare mitt allt...
Jag som yrkeschaufför som kör 9000 mil om året, tungtrafik "gjort det dom senaste 6 åren" + att jag kör ca 1500 mil med min person bil och kanske 1000 mil på hojen. Som yrkeschaffis så tittar man nog lite annorlunda i trafiken, man har nog ett större översende och ett annat tanke sett... Ringde för nåra år sen och skulle kolla en försäkring på nått,, kommer ej i håg va det va, om det va en hoj eller bil.. jag fick en premie som va helt upp åt skogarna. Jag fråga tanten om vad saken i fråga skulle kosta om hon skulle försäkra den, hon fick en premie som va mycket, mycket lägre. Då jag fråga jag henne hur gammal hon va och hur mycket hon körde per år, hon sa ca si och så mycket... Jaha tänkte jag.. om du ränkar på hur mycket jag kör på 1 år och tar det gånger 5 år så kan du ju lätt ränka ut att jag har kört mer mil än va du har gjort på hela din livstid... Då vart hon skit sne och tyckte jag va dum i huvet.. *ASG*. Tanken från min sida va den att man kanske skulle ta hänsyn till hur mycket man kör i trafiken, tex om man är yrkeschaffis, inte bara se till vart man bor och hur gammal man är... Visst som yrkeschaffis så är du ju en utsatt grupp, då du vistas mycket i trafiken, men du har ju dock mer körvana än dom flesta som är ute och snurrar på vägarna... Klart det finns ju puckon i bland yrkeschaufförer oxo, men det finns gott om Herr Svensson i trafiken, som inte alls är allt för rädda om sina liv..
Tillbaka till kärringen på f-bolaget.. svaret jag fick i från henne va att jag kunde bli av med mitt jobb och därför inte kunna få en lägre premie... "Que". Om jag blir av med mitt jobb som yrkeschaffis, min körvana och erfarenhet försvinner ju lixom inte huxflux... Fick mig iaf ett gott skratt och la på luren och bara ska på huvvet..
Oj detta vart långt... Bara en ide från min sida..
Å ena sidan har yrkeschaffisar mer körvana, å andra sidan är ni ute i trafiken mer tid, därmed kanske ni har större risk att råka illa ut också. En tanke bara.
Poänge är la att det inte är självklart att ni yrkeschaffisar ska ha lägre premie. kanske ni ska ha högre? Nu tror jag inte detta men eftersom vi inte vet hur det ligger till hur ska man då avgöra hur premierna för yrkeschaffisar ska regleras?