...Om man inte har den längd som behövs för hojen i fråga så ska man köra med en hoj som är lämplig för den längd man har. Om en sådan hoj inte finns, trots sänkningssats, så ska man inte få ta körkort. Körkort är ingen rättighet. Det handlar om trafiksäkerhet...
Du sätter pekfingret på en annan viktig fråga när det gäller genusperspektiv - designen av de hojar som finns tillgängliga på marknaden.
Det gäller nog att se helheten i förslagen och inte bryta ut en enskild fråga, vrida och vända på den samt bygga halmgubbar in absurdum kring argumenten...
Ta denna fråga - en iakttagelse är att många tjejer kuggar i f t killar när det gäller uppkörning. Trots att de kostar på sig fler körlektioner och trots att de skadar sig svårt eller kör ihjäl sig i betydligt lägre grad när de väl får körkortet. På nationell nivå. OK?
Varför är det så? Varför kör vi långa, duktiga killar ihjäl oss trots vår dokumenterade skicklighet att klara proven? Och varför gäller det motsatta tjejerna? Det är den frågan jag uppfattar att utredningen ställer. Och som jag tror att en hel del av oss kan ana oss till viktiga delar av svaret på, vare sig vi erkänner det eller ej. En bit kan ju t ex vara testosteron, grupptryck, självkänsla etc...
Det finns inte en universell lösning på problemet, det förefaller alla ha insett.
Men när det gäller körkortet förefaller man eniga kring att de tuffaste inslagen i manöverbanan kanske inte säger så mycket om en förares prognoser att överleva i trafiken? Om lösningen på en U-sväng är så enkel som att sätta ner foten, skaderisken liten och konsekvenserna av ett fall i huvudsak är kosmetika kan jag leva med att den delen i provet tas bort eller förenklas.
När det gäller hojar anser jag att tillverkarna bör fokusera på att få fram attraktiva men kanske lite lägre alternativ som målgruppen finner mer intressanta än dagens maskiner. Eller t ex sänkningssatser som OEM-tillbehör med begripliga monteringsinstruktioner som Du inte behöver vara raketforskare för att montera, som dessutom levereras med instruktioner om hur Du ställer in skiten för bibehållande av vettiga köregenskaper...
Då blir det betydligt mindre av en genusfrågan, betydligt mer en fråga om att designa prov som mäter skicklighet i att hantera trafiksituationer, oavsett kön , ålder eller längd. Däremot tror jag inte jag sett någon, SMC inkluderat, slåss för att sänka kompetensnivån hos våra nyblivna körkortsinnehavare? Det vore väl att skjuta sig i foten?
Det handlar väl i slutändan om att överleva trots att man har skoj. Helt enkelt...