Rättvisare regler för mc-kort

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tror du missat nåt här.
Motorcykelns vändradie har inget med saken att göra eftersom man mäter upp för garagevändningen med den hoj som ska användas. Har din hoj litet styrutslag så får du ett stort garage att vända i och tvärtom.

Personens längd har heller ingen betydelse eftersom allt ska utföras med fötterna på fotpinnarna.

Man slutade mäta upp vändradien specifikt för motorcykeln för många år sedan när dagens manöverprov sattes i kraft. Idag är det fasta mått som gäller, så har man en gammal Ninja som en kompis till mig hade när han övningskörde så gick det inte ens att leda hojen runt banan med fullt utslag (vi var 3 personer som testade flera gånger men lyckades aldrig).

Är man längre och tyngre har man större möjlighet att skifta sin vikt för att hålla balansen, du har sett trial-åkare som står helt stilla på motorcykeln genom att bara flytta kroppsvikt?
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Likadant som i filmen, jag ser inget problem med det.

Varför skulle han inte klara lågfartsdelen? Länge sedan jag tog mitt körkort men kravet är väl fortfarande att det ska utföras med fötterna på fotpinnarna.

Eller nu förstår jag dig kanske, du tror du att kan klarar av att köra långsamt bara för att han drar på direkt? Jag tror inte han har det minsta problem att köra långsamt.
Då ser vi filmen olika. Jag ser det som att han behöver farten för att kunna hålla balansen för att komma upp på hojen. Tycker inte han visar någon exceptionell kontroll direkt. Så vid ett rödljus så ska han hoppa av hojen och stå bredvid?

Tror du missat nåt här.
Motorcykelns vändradie har inget med saken att göra eftersom man mäter upp för garagevändningen med den hoj som ska användas. Har din hoj litet styrutslag så får du ett stort garage att vända i och tvärtom.

Då måste de ha ändrat sen när jag tog kortet för tre år sedan. Då var banan lika för alla motorcyklar och den var då alltså i princip omöjlig med vissa hojar.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Nej man mäter inte upp efter mc:n, banan är fast och dom skiter i vad du kommer med för hoj. Är det dessutom i Uppsala så blir det tydligt då man hamnar i diket i princip om man inte klarar banans svängradie.

Tycker det är helt rätt att man tar bort det ena och det kvarvarande lågfartsprovet fick gärna förenklas ytterligare. Vändning, motstyrning och bromsteknik visas i högfartsprovet.

Det är helt absurt att halva utbildningskostnaden, och uppkörningstiden, går åt till att harva runt några plastkonor när alla allvarliga olyckor, i princip, sker på landsväg i betydligt högre farter. Ska man lägga krut på nånting så är det ju körning på mindre landsväg och interaktion med alla bilistidioter...
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Skönt med folk som är up-to-date när de argumenterar...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu tillhör ju jag generation guds-gåva-till-krypkörningen. Så sent som i går kväll hade jag jettestor nytta av mina skills. Hade försökt fixa med att hojfan gärna la ner verksamheten om man pruttade omkring i sub-2krpm-trakten. Parkering dök upp, gött. Så där snurrade jag mina åttor, gjorde snäva vändningar i 5km/h. Motorn snurrade på. Bra mekjobb. Jag vill tacka för de 27 timmarnas krypkörning på skolan. Annars hade jag vart tvungen att göra prutt-testet rakt fram. Kanske. Nu kunde jag ha 360 graders koll på omgivningens eventuellt bedårade kvinnsfolk istället. Jag kunde konstatera att det fanns inga första varvet. Inga sjunde varvet heller. Då, som en snigel, far jag ut ur parkeringen mot rondellen i snygga 3 km/h - och det samtidigt som jag kollar speglar, över axeln, slår på blinkers och, jo, svänger 90 grader. Väl i rondellen måste jag öka på hastigheten av hänsyn till mer skylthastighetskörande trafikanter - man kunde iofs smådrömma om scenariot med LGF fordonet som närmar sig från tvärs över rondellen och känna hur, nej, jag hinner fan inte ut före, får vänta -, och väl ut ur rondellen liknar det inte längre så mycket hur vi körde på skolan. Men lika glad för det var jag, men gladast var nog hojen.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top