Råd angående mc förare.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Har bestämt mig för att köra vidare! Tack för alla tips osv.
Men jag undrar enannan sak. Jag har min hoj försäkrad hos if och ringde upp dom idag för att fråga om försäkringen skulle gälla om man lånar ut den till någon tex pappa. Då sa hon att det ända som gällde va trafikförsäkringen och att IF inte skulle ersätta några skador på hojen, dock allt annat?:dummer
Någon som är lite mer insatt i dethär ämnet än vad jag är?

Något sådant är det... genom åren har det väl visat sig att utlånade hojar har en hög olycksfallsstatistik.

Låna inte ut hojen till den gamle såvida han inte är aktiv knutte själv....

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tycker grabben skall satsa på en bra pensionsförsäkring i stället för båge.

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Tänk verkligen igenom det. När du har kortet och en motorcykel så kommer du vara fast vid det livet ut. Kvittar vilket motorcykel typ du väljer faktiskt så kommer du älska det. En mc är så mycket mer än bara ett fordon med 2 hjul.
FOUR WHEELS MOVE THE BODY, BUT TWO WHEELS MOVE THE SOUL

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tog A1 i september 2013, och gick i samma tankar som du dagen innan uppkörningen :) Visst, jag har tvärnitat i rondeller 3-4 gånger då dementa gubbar och yrkeschaufförer helt klart inte vet vad dom håller på med, men förutom det så bestämmer man själv avstånd till bilen framför, hastighet, skyddskläder...

Har du gått risk ettan än? Ni kommer högst sannolikt gå igenom olycksstatistik, då kommer även du få höra att i snitt sen 2000 så omkommer ca 40 personer per år på mc, varav 95% är singelolyckor... Så alltså är det drygt 2st per år i sen 2000 som dör pga andras felande (kan också ha varit motorcykeln som kört in i ett annat fordon) Lite drygt 200 per år som har fått allvarligare skador (sjukhusvistelse i över 3 månader)

Som tidigare nämnt så är det alltså !!STATISTISKT SETT!!, större risk att alkohol och droger kommer vara din död än ett lätt-mc kort :tummenupp

EDIT: Såg sen att du redan hade körkort... :)

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Tänk framåt, tänk på dig själv och dina anhöriga, tänk på pengar och på hur din fritid ser ut för tillfället.

För att överhuvudtaget kunna köra, krävs en jävla massa pengar, hela tiden.
Bränsle, däck, service, saker som pajar, själva inköpet, försäkring, skatt m.m, har du en snäll förälder som bidrar med pengar så är det ett helvetes stort plus.

Angående dig själv så beror det enligt mig väldigt mycket på vad du tänk köpa.
Custom, supersport, touring, offroad/motard, m.m, det är en jävla skillnad på "åkandet" beroende på vad du väljer.
Att åka motard är enligt mig inte lika "dramatiskt" som att åka på en "riktig" motorcykel, det är mer som att åka moped.
Låga hastigheter, korta sträckor, otroligt bra uppsikt och upprätt sittande vilket gör det lätt att manövrera m.m.
Många jag känner ser det på precis samma sätt, att en motard är mycket mindre farlig med tanke på hur och var man kör dem, dessa personer skulle reagerat väldigt annorlunda om jag hade haft en supersporträserfräser istället t.ex, dessutom är en motard MYCKET billigare att äga i många fall :)

Jag tycker iallafall du ska pröva, ta kortet och se vad du verkligen tycker.
Åker du bara runt och oroar dig är det inte roligt, men samtidigt medför det att du, precis som jag och många andra, är riskmedvetna och kanske lite väl fega då och då.
Testa och se, kanske du tröttnar efter en vecka, kanske upptäcker du att det är det bästa som finns? :)

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Skit i det, Du kommer att köra ijäl dig DiRecKT.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati