Råd gällande bilköp

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå

Jag ska införskaffa en andrabil som jag kan ha och pendla i till jobbet så inte frugan blir utan bil när jag är borta.
Budgeten för inköpet ligger på ca 30 000.

Jag ska främst använda bilen till att pendla till och från jobbet dvs 3x50 mil i månaden. Då vill jag ha en relativt rask bil med god komfort.

Mina krav/önskemål:

Tillräcklig motoreffekt för snabba/säkra omkörningar.
Bakhjulsdrift så jag kan ha lite kul till vintern.
God komfort
Bensindriven så jag slipper diselskatten
Manuell växellåda så det är mindre som kan strula
Dragkrok
Och sist men inte minst AC

De bilar jag sneglat på är

Bmw e34 då främst 530.
Bmw e36 då främst 328
mercedes c klass från senare halvan av 90-talet. Gärna med 2,3 liters kompressormaskinen

Och med ett stort kanske volvo 940 turbo.

Hur borde jag resonera? Finns det några andra alternativ som jag missat? Vilken bil är bäst? Fyll gärna på med åsikter och tankar

Mvh Simon
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
skit i bakhjulsdriften, suger mer soppa, och jag undrar om ni har vitare vintrar än oss i västerås... köp en S40 T4 :) ,VW golf III vr6.. dock lite svaga i konstruktionen, rostar å har sig om man har otur.

Annars om du prompt ska ha en RWD så har du nog nämt dem bästa. :)
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Om bakhjulsdrift är ett krav har du nog redan listat de flesta 'vettiga' alternativen :) Volvon är ett riktigt sömnpiller vilket är farligt på långkörningar :tungan

Finns annars några japs, men det är hyfsat gamla modeller för den pengen. Nissan 200SX, Toyota Supra...

Du vill inte ha för mycket krångel heller säger du (ang. manuell låda). Annars hittar man lätt en Jaguar XJ6 för en billig slant :D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle passa mig för 530:n. Lilla V8:an kostar mer än den smakar. Då skulle jag hellre sikta på 525:an efter 92.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag var i samma sits för en dryg månad sen och det slutade till slut med en svensksåld BMW E36 320iT -99, 16k mil, helskinn, 2-zons klima, BBS splitfälg med 80%-iga däck + v-däck på BMW orignalfälg. Servad på BMW till 2007 med fullstämplad servicebok. Letade efter en opimpad orginal-BMW som varit normalt körd, därför tittade jag mer på Touring-modellen eftersom sedanerna är mer sönderkörda vill jag inbilla mig. Utgångspriset var 39tKr men jag fick den för 30tKr, men då behövdes bakre stötdämpare fixas (2400 Kr) samt det fanns endel rost vid dörrkanterna (klassiker på BMW). Så jag kommer att lägga totalt någonstans runt 34-35 tKr, men det känns endå jäkligt OK.

Är du villig att fixa en del finns det fynd att göra.

Jag spanade marknaden (blocket) under flera månader med samma utgångspunkt som du och budgeten började på 15 tKr, pendlade till 40 tKr men landade till slut på 30-35tKr. Kan inte se att jag skulle fått mycket mer bil än så för de pengarna om man vill slippa kamremsbyte och tråkiga bilar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Av de som du listat är 328an det bästa alternativet enligt mig,enda nackdelen är platsbrist om det är fler än 2 i bilen.

Har haft min i 8år nu och utöver service så är det bara spindelleder och bromsskivor(tror nästan man kan klassa de som service på bmw)som gått åt utöver vanliga slitdelar som bromsbelägg och däck.
Driftsäker motor iaf.,25000mil nu och toppar fortfarande 236(eller 241 enl.gps) som han ska enligt bmw,inget skrammel och förbrukar ca:1lit olja mellan servicarna som är på ca:1000mil(800-1400 beroende på körsätt) så problemfriare bilägande har jag inte tidigare haft och det är en stor anledning att jag haft den så länge med,varför byta när det bara funkar.

Tjejen körde den på 0,72 när hon jobbade i oslo,skyltat+10-15 och snälla omkörningar,jag kör den på 0,93 blandad körning och precis behålla kortet med massa omkörningar så det går om man vill att hålla ner förbrukningen under litern men ändå trycka på lite,när jag nattpendlar dricker han 1,2-1,4 men då går det fortare..

En släkting hade en 530 som om man körde den på samma sätt jag kör 328an ville ha 1,2milen men ändå kändes tröttare,dyrare service(mer olja,fler stift,dyrare slitdelar)och inte lika rolig på vägen,dock fördel när man är fler än 2 och ska ha med lite packning.

Volvon tycker jag är den tråkigaste av de du listat så det är väl det förnuftiga alternativet,brukar dock vara törstiga i förhållande till vad man får.

MBn är väl den som känns mest gedigen,gillar känslan av en mercadörr som stängs :) men har väl lite problem med rostangrepp och törstiga om man vill ha lite motor i den.

Ska du ha en BMW så kolla historiken ordentligt,motorerna håller länge trots man kör dom hårt om man tar hand om dom med rätt olja och byte i tid,slarva med det och man har problem.

Just ja,ska du klimatanl. och det sitter den stora kliman i(även kallad digitala)kolla om den är bytt annars så kan du räkna in det i köpet för dom ger sig i nästan alla 3ser,tror jag gav 2500 för min panel ny,kan ju chansa på skroten men troligtsvis är de lika gamla och lägger av de med för eller senare.
När panelen slocknar funkar inget,varken fläkt,ac,värme eller luftstyrning,inget kul.

Henrik
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Okej. intressant. Kan du utveckla det lite?

Ja vad är det 218 hk i 530, mot 192 i 525. Då drar 525 lite mindre men framförallt är det en skottsäker motor i förhållande till V8:an. Sen en liten bonus, det blir lite billigare med två tandstift mindre och mindre olja.

Ja fast det här lät ju inte som en jättestor skillnad men jag har haft 2 E34:eek:r och en hel drös har passerat kompisgänget och vi har i alla fall alltid unvikigt 530:n. Den blir ju dock okej igen nästa generation.

Sen är E34 betydligt bekvämare än E36an. Visst den ser lite äldre ut men va fan.

E34 525 eller 540. Bara att slå till.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
bra åsikt. Tack för den. Då kanske den är struken från listan

Instämmer, det är inget fel på bilen men det är rostburkar utan dess like, precis som e klassen av samma årsmodell.

Såg nyligen en e klass runt 00 på en merca firma som var totalt upprostad ..
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tjejen körde den på 0,72 när hon jobbade i oslo,skyltat+10-15 och snälla omkörningar,jag kör den på 0,93 blandad körning och precis behålla kortet med massa omkörningar så det går om man vill att hålla ner förbrukningen under litern men ändå trycka på lite,när jag nattpendlar dricker han 1,2-1,4 men då går det fortare..

Är dom så törstiga?

Rekomenderar då en sån bil firmagrannen har som till och från jobbet kärra. Han köpte en Fiat punto 03a med ac´för 20k. Billig, snål och bara går.
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Personligen så skulle jag satsat på en mindre bil, gärna GTi, förbaskat kul att köra och iom att det är en "andrabil" så bör det väl inte vara så intressant med en fullstor bil?
bränsleekonomi och reservdelskostnader skulle jag även ha i åtanke.
nåt åt detta hållet;
http://www.blocket.se/ostergotland/Renault_Clio_1_6_sport_22535088.htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/VW_Golf_GTI_G60_21730477.htm?ca=14&w=3

Själv suktar jag efter att hitta en Citroen AX GT Sport, men dom växer inte på träd tyvärr.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är dom så törstiga?

Rekomenderar då en sån bil firmagrannen har som till och från jobbet kärra. Han köpte en Fiat punto 03a med ac´för 20k. Billig, snål och bara går.

Är snålt i förhållande till vad man får,köpte den inte för den suveräna bränsleekonomin utan det blev bara en positiv överraskning,valfri volvo i samma årskull dricker mer och går sämre eller dricker mycket mer och går likvärdigt.
Körde lagligt från götet och hem,25mil,slurkade i sig 0,64 på den resan men så tråkigt orkar nog ingen ha.

Henrik
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Personligen så skulle jag satsat på en mindre bil, gärna GTi, förbaskat kul att köra och iom att det är en "andrabil" så bör det väl inte vara så intressant med en fullstor bil?
bränsleekonomi och reservdelskostnader skulle jag även ha i åtanke.
nåt åt detta hållet;
http://www.blocket.se/ostergotland/Renault_Clio_1_6_sport_22535088.htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/VW_Golf_GTI_G60_21730477.htm?ca=14&w=3

Själv suktar jag efter att hitta en Citroen AX GT Sport, men dom växer inte på träd tyvärr.

På ett sätt är det du säger vettigt. Samtidigt så ska jag som sagt pendla 150 mil i månaden med bilen och då vill jag åka bekvämt och relativt säkert. Dessutom så vill jag ha en vettig möjlighet att dra kärror, både med byggmaterial och motorcyklar. Då är en större lite motorstarkare bil guld värt. Dessutom tycker jag golfen är sjukt överprissatt. Det är en liten 20 år gammal bil. Den ska inte kosta runt 30 tusen för ett hyffsat fräscht exemplar...
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Clion är rätt vettig ur kroksäkerhetssynpunkt fast jag förstår vad du menar, inget man vill dra tungt med. Jag hade själv en CLio, fast då bara 95hästars 1.4 16v men komforten var helt ok.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top