Råd inför hojval

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
Är ute efter så mycket cross som möjligt som är lv-reggad (ev SM-kit oxå)
Har kollat på wr450, ktm 425/450 och crf.
Hur är dessa hojar rent kvalitetsmässigt.

wr:en känns som den verkar va mest pålitlig faktiskt..
Säg vad ni vet och kom gärna med andra förslag!

Hur ofta brukar man byta kolv?

har la en budget på unjefär 50.000
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har en crf hm -05 som jag är jättenöjd me. Tror den har bla bättre chassi än de andra + att va jag vet så är den världens mest sålda 450 cross. Har dock inte kört de andra så ska inte uttala mig om dem. Blir nog lite svårt att hitta någon av dessa modeller i motardutförande för ca 50.000:-, lägg till ca 12.000:- o köp min vet ja:tummenupp Har inte wr:en bara 4 växlar?, är kanske lite för att köra gata..
 
Last edited:

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Jag hade satsat på en KTM525EXC, min den var helt kanon att köra med, funkade till allt, motard, enduro, cross, grus och is. Skulle kunna tänka mig att Yaman är precis lika mångsidig, kanske Hondan också är men den motorn känns inte lika skottsäker!
 

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
H-sand
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
En Husqvarna TE 450 eller 510 är lika mångsidig som en KTM 525, sen håller Hva/ktm bättre än honda crf.
 

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
Hur är det med serviceintervaller och så när man använder den lite i skogen och lite på gatan.. blir ju ingen tävlingskörning direkt..

Svårt att räkna timmar när man kör på gata eller?

Hur är det med kolvbyte är ju så svårt att räkna när man pratar om timmar
Kommer ju inte bli så hård körning precis..

Och hur är det med oljebyte när man kör hojen på gata? hur många mil?
Hur jämför man timmar med mil med normal gat/grusvägskörning??

Skriv på ni som vet, snälla!!
 
Last edited:

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450 SXF
Geronimo79 skrev:
2443231 Har en crf hm -05 som jag är jättenöjd me. Tror den har bla bättre chassi än de andra + att va jag vet så är den världens mest sålda 450 cross. Har dock inte kört de andra så ska inte uttala mig om dem. Blir nog lite svårt att hitta någon av dessa modeller i motardutförande för ca 50.000:-, lägg till ca 12.000:- o köp min vet ja:tummenupp Har inte wr:en bara 4 växlar?, är kanske lite för att köra gata..


Crf har ju kolvbyte efter 10-15 timmar o ventilbyte lika så!! Skojjjj!!!!:huvet

_nilsson_ skrev:
2630711 Hur är det med serviceintervaller och så när man använder den lite i skogen och lite på gatan.. blir ju ingen tävlingskörning direkt..

Svårt att räkna timmar när man kör på gata eller?

Hur är det med kolvbyte är ju så svårt att räkna när man pratar om timmar
Kommer ju inte bli så hård körning precis..

Och hur är det med oljebyte när man kör hojen på gata? hur många mil?
Hur jämför man timmar med mil med normal gat/grusvägskörning??

Skriv på ni som vet, snälla!!


Investara en timmräknare :tummenupp
 
Last edited:

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Morphed skrev:
2630776 Crf har ju kolvbyte efter 10-15 timmar o ventilbyte lika så!! Skojjjj!!!!:huvet

Det är väl om man ska ha MAXIMAL prestanda? Jag bytte min kolv efter 50-60h, såg hur fin ut som helst.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
kolven på crf 450 behöver man inte byta var 15:e timme... jag körde min 525 i 130 timmar utan kolvbyte.. o han som har den nu kör vidare utan att byta kolv... Jonte76 renovera sin 525 efter 200 timmar (tror inte han har kört den snällt). har för mej att det endast var ventilerna som var slitna då.


timmräknare sitter ju original på ktmerna

jag akan rekomendera 525:an.. kanske för jag själv haft en men jag var jävligt nöjd med den.. ska lätt ha en sån till våren igen..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Yamahan är den som kommer gå längst.
CRFen är den som e roligast.
KTMen är nog mittimellan där.

Yamman med annat avgas tycker jag är helt okay och är nog den av dessa hojjar jag skulle välja att köra på gatan med. (som kompliment till en racehoj då)

Jag har lite svårt för KTMs gamla motorer (SXFen däremot e fin) och jag tycker deras chassie är lite stelt å tråkigt men väldigt många väljer KTM och det finns väl anledningar till det :) Är väl rätt billig i omkostnader jämfört med japanarna

Hondan e roligast då de e mest krut i ett kanonbra chassie som dessutom är lättskruvat, dock får man byta kolv och aldrig riktigt söndagsköra om man vill motorn ska hålla ordentligt. Gör man rätt så är det en trogen kämpe dock. (jag har över 300h på min honda)
 

_nilsson_

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
Triumph Speed Triple -01
Vad är det för prisskillnad på reservdelar på en yamaha jämfört med en KTM?
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Har ingen siffra på det men KTM är en av de billigaste medans Yamaha är bland de dyraste!!
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
_nilsson_ skrev:
2442988 Är ute efter så mycket cross som möjligt som är lv-reggad (ev SM-kit oxå)
Har kollat på wr450, ktm 425/450 och crf.
Hur är dessa hojar rent kvalitetsmässigt.

wr:en känns som den verkar va mest pålitlig faktiskt..
Säg vad ni vet och kom gärna med andra förslag!

Hur ofta brukar man byta kolv?

har la en budget på unjefär 50.000

Har själv en yamma wr426, är rätt nöjd med den. Förutom då någon har varit och torrgasat... Då blir den sur och man måste byta stift. :mad:
Kvalitetsmässigt tror jag det är ganska jämnt skägg mellan hojarna du nämner.
Hondan har väl som alla tidigare sagt lite tätare intervaller.

Yamaha är f-n inte billiga på reservdelar, köpte ny stator för ett tag sedan och den gick på dryga 3000.
Rev isär hela motorn i sommras och den såg riktigt fin ut invändigt, enda som var lite slitet var kamkedjan.
Kan säga att det känns som att en yamma håller länge, vet inte varför men det är bara en magkänsla...

Provkör och se vilken hoj du tycker känns bäst och köp sedan.


P.S
Min hoj är för övrigt till salu, PM:a för info.
D.S
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top