Råd inför samtal med försäkringsbolag?

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
Hej Jag har en väldigt begränsad erfarenhet av försäkringsbolag, och ber om råd inför dagens samtal med dem.

Historik:
Jag körde 45-50 km/h på vanlig asfaltsväg inne i ett samhälle, då plötsligt en bil kommer från höger i korsning, och visar inga tendenser på att sakta ner,jag bromsar för fullt, men sten på asfalten gör att jag bara rullar och inte kan använda frambromsen. Bilen stannar mitt i min vägbana, och gör det omöjligt för mig att komma undan en smäll. Har legat på sjukhus i 2 veckor efter detta hände, så har skjutit polissamtal och försäkringssamtal framför mig, tills idag, Måndagen den 17:e


Frågan:

Jag har halvförsäkring på min motorcykel folksam, samt är försäkrad både på jobbet och min fritid via en fack-försäkring i SIF. Är det någon av dem som kan ge en några slantar för sveda och värk eller något liknande, kommer vara sjukskriven i nästan 3 månader..

Facit= Bröt 7 revben, fraktur på rygg-kota, brutet skulderblad, blödningar i lever och mjälte, samt är så fullpumpad på morfin, att man kan inte göra något annat än att sitta hemma och halvsova hela tiden.


Tack på förhand, Henrik.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Hogberg skrev:
2310760 Hej Jag har en väldigt begränsad erfarenhet av försäkringsbolag, och ber om råd inför dagens samtal med dem.

Historik:
Jag körde 45-50 km/h på vanlig asfaltsväg inne i ett samhälle, då plötsligt en bil kommer från höger i korsning, och visar inga tendenser på att sakta ner,jag bromsar för fullt, men sten på asfalten gör att jag bara rullar och inte kan använda frambromsen. Bilen stannar mitt i min vägbana, och gör det omöjligt för mig att komma undan en smäll. Har legat på sjukhus i 2 veckor efter detta hände, så har skjutit polissamtal och försäkringssamtal framför mig, tills idag, Måndagen den 17:e


Frågan:

Jag har halvförsäkring på min motorcykel folksam, samt är försäkrad både på jobbet och min fritid via en fack-försäkring i SIF. Är det någon av dem som kan ge en några slantar för sveda och värk eller något liknande, kommer vara sjukskriven i nästan 3 månader..

Facit= Bröt 7 revben, fraktur på rygg-kota, brutet skulderblad, blödningar i lever och mjälte, samt är så fullpumpad på morfin, att man kan inte göra något annat än att sitta hemma och halvsova hela tiden.


Tack på förhand, Henrik.





Låter klurigt.
Din fritidsförsäkring genom facket(SIF) kan garanterat täcka detta:

-kläder (spara alla trasiga kläder)
-glasögon, klocka, smycken (ska skickas in!)
-sveda och värk
-förlorad arbetsinkomst
-sjukhuskostnader
-viss summa per dag du är på sjukhus (fast summa)
-taxiresor, bussresa, milpengar till och från sjukhus (spara kvitton!)


Om olyckan gick till som du skrev ovan är det nog svårt att få en halvförsäkring att gå in och täcka. Som jag tydde det var det inte bilistens fel?

Var det högerregel i korsningen? Hade du "huvudled"?

Om du kom körandes på huvudled, och han då automatiskt har väjningsplikt kan jag få det till att det var hans fel, din förklaring bör vara att du uppfattade det som att bilisten INTE såg dig och åkte ut på vägen, du bromsade och kraschade in i honom.

Är det högerregel (vilket det automatiskt är om ingen annan skyltning eller rödljus förekommer) så blir det svårt.
 

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Uppsala/Salabackar
Hoj
VFR 750
Trafikförsäkringen täcker skadorna på "tillbehören" så som hjälm, ställ, till och med inkomstbortfall pga sjukskrivning. Detta enbart om det är personskador vilket det verkar vara i ditt fall.

Krya på dig och lycka till
//MAria
 

puttrik

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
sverige
Hoj
räser med stenåldersmotor
Hej! Har precis lärt mej den hårda vägen oxå,att det är din trafikförsäkring som i första hand kommer ta de flesta kostnaderna.sveda&värk, förlorad arbetsinkomst, förstörd utrustning(det får man endast vid personskada)
Visar det sig sen, när försäkringsbolagen enats om vems fel det var så reglerar de sinsemellan.

Lycka till med alla telefonsamtal du har framför dej! ett tips är att notera vad som sagts vid varje samtal, och vad personen hette.
Krya på dej!
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
Stort tack!!

Verkligen ett stort tack till er alla!!! Nu känns det mer som om jag fått ett grepp om vart jag ska börja. Verkligen en enormt bra och varm sida det här.
Känns verkligen att mc-folk håller samman.



Mvh Henrik, Sölvesborg.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Som ovan, trafikförsäkringen tar hand om de flesta skador, förutom hojen om det inte var den andras fel, då tar hans trafikförsäkring hand om din hoj.

Ja, SH är riktigt bra, jämför med tex Zatzy som är ett riktig skitforum nuförtiden...

Men utnyttja hellre din SIF-försäkring då det garanterat inte står dig till last hos ditt trafikförsäkringsbolag, jämför de två, men börja med att skriva en lista på ALLT som är trasigt, skadat, all tid du legat, hur länge du var på sjukhus, spara kvitton, så du har 100% koll på allt, SEN ringer du till försäkringbolagen...

Lycka till och krya på dig!
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
Tack för rådet, ska försöka få ner allt på papper innan jag ringer.
Det tråkiga är ju att polisen som har hand om utredningen har semester fram tills slutet av augusti, så lär väl inte bli någon klarhet i skuldfrågan innan han är tillbaka, men ska försöka klämma åt dem med mina personliga skador/krav innan dess.


Mvh Henrik.




rfb skrev:
2311027 Som ovan, trafikförsäkringen tar hand om de flesta skador, förutom hojen om det inte var den andras fel, då tar hans trafikförsäkring hand om din hoj.

Ja, SH är riktigt bra, jämför med tex Zatzy som är ett riktig skitforum nuförtiden...

Men utnyttja hellre din SIF-försäkring då det garanterat inte står dig till last hos ditt trafikförsäkringsbolag, jämför de två, men börja med att skriva en lista på ALLT som är trasigt, skadat, all tid du legat, hur länge du var på sjukhus, spara kvitton, så du har 100% koll på allt, SEN ringer du till försäkringbolagen...

Lycka till och krya på dig!
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Hogberg skrev:
2311181 Tack för rådet, ska försöka få ner allt på papper innan jag ringer.
Det tråkiga är ju att polisen som har hand om utredningen har semester fram tills slutet av augusti, så lär väl inte bli någon klarhet i skuldfrågan innan han är tillbaka, men ska försöka klämma åt dem med mina personliga skador/krav innan dess.


Mvh Henrik.

Skuldfrågan är inte upp till polisen, det är försäkringbolaget som bestämmer, om din och den andres version överensstämmer, så behövs inte polisens, den används bara vid tvist eller om försäkringbolaget inte själva förstår trafiksituationen i området, hade du huvudled eller var det högerregel???

Så OM du ligger på så borde du ha detta utrett inom 2-3 veckor och allt klart, lägg ner tid och energi på detta, jag lovar att det är värt llt jobb.

Efter att en handläggare utsetts, så får du direktnummer till denne, ring personen varje eller varannan dag (jobbigt när man är försiktig svensk) men jag lovar att du får hjälp mycket bättre, blir han less, så fråga vilket datum han kan lova dig att allt är utrett och klart. Om han inte ger dig ett datum, fortsätt ringa varannan dag, jag löste allt efter en bilolycka på mindre än 2 veckor tills jag hade en rekvisition i handen att gå och hämta en ny bil för...

Men då tjatade jag ihjäl den stackars handläggaren...
 
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Trafikförsäkring och olycksfallsförsäkring täcker dina skador (samt om du har, vilket jag förmodar, olycksfallsförsäkring i din fackförsäkring så täcker även den.)

Du kan får ersättning för sveda och värk, men och ärr osv från flera bolag så skicka in till alla dina bolag.
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
Säker på det

Hej Emmi, är du säker på det? Är man inte tvungen att lämna in ersättningskrav till ETT försäkringsbolag bara? Jag menar man kan ju inte kräva betalt av flera försäkringsbolag vad gäller egendom.


Precis sånt här jag vill veta. Tack så mycket.


Mvh Henrik.
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
Emmi skrev:
2311234 Trafikförsäkring och olycksfallsförsäkring täcker dina skador (samt om du har, vilket jag förmodar, olycksfallsförsäkring i din fackförsäkring så täcker även den.)

Du kan får ersättning för sveda och värk, men och ärr osv från flera bolag så skicka in till alla dina bolag.

Man kan väl bara få ut ersättning för utrustning från ett bolag?
Om jag inte har helt fel.

Men som sagt sveda och värk kan man få från flera..
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
Robin_heij skrev:
2312126 Man kan väl bara få ut ersättning för utrustning från ett bolag?
Om jag inte har helt fel.

Men som sagt sveda och värk kan man få från flera..



Är ni helt säkra på detta? Bra för min del i sådant fall, men tvivlar starkt på att man kan göra det?


Mvh Henrik.
 

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
hhmmmm

Jag har läst detta för detta är mycket intresankt.
Allt är rätt och vissa saker ska jag tillägga.
När man har varit med om en olycka så är det din Försäkringsbolag som ska ha alla papper och ansökningar.
OM olyckan hände mellan jobb och hemmet och detta menas med att om man går in en affär och handlar eller man hämtar barn på dagis som är mellan hemmet så gäller detta med. OM denna olycka hände mellan jobb och Hemmet så ska du anmäla denna olycka till Försäkringskassan. Om det skulle vara så att du får en nerrsatt arbetsförmånga på ex 10 % och diferansen mellan din lön och det du skulle ha när du jobbar är för lite hos försäkringskassan så kommer DITT försäkrings bolag att beta ut.
Vad du ska göra nu är detta .
Ersättning du får detta
Akuttiden det är den tid som du är sjukskriven tror det är ca 1050/mån
sen ska du ha Inkomstbortfall och det är de sista 20 % från 80% till 100 % detta kommer du att få från Försäkringsbolaget.
Jag var med i en olycka 1992 och detat är inte färdigt ännu och detta hände med bil
Jag kopplade in en advokat och detta kostar ingenting
Vilken försäkring jag hade då joo det var Halvförsäkring.
PS När ditt ärende är färdigt så kommer DITT bolag att skicka hela räkningen till det bolag som den andre parten har.
OM du har en topbox och dina kläder gick i sönder elelr du hade en mobiltelefon i Fickan på ditt skinnställ så ingår inte försäkringen där Utan då går hemförsäkringen in där men en ny självrisk OM det inte är hans fel. Annars får du ut.

Frågor bara att messa
Var arbetslös i 10 år efter olyckan så man har forskat en del i det hela

Mina papper är hos Trafikskadenämnen och där ska dom häcka i 10 månader mmm det är staten som äger Trafikskadenämnden .






Hogberg skrev:
2312186 Är ni helt säkra på detta? Bra för min del i sådant fall, men tvivlar starkt på att man kan göra det?


Mvh Henrik.
 
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hogberg skrev:
2312117 Hej Emmi, är du säker på det? Är man inte tvungen att lämna in ersättningskrav till ETT försäkringsbolag bara? Jag menar man kan ju inte kräva betalt av flera försäkringsbolag vad gäller egendom.


Precis sånt här jag vill veta. Tack så mycket.


Mvh Henrik.


Om alla hade läst vad jag hade skrivit så hade jag sluppit svara. Jag skrev inget om egendom, det får du bara från ett bolag. För sveda och värk, men, ärr och andra kroppsligheter kan du få ersättning från flera bolag.
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
bra fråga!

Bra fråga, någon som har ett svar på det?
Kinesen, har du koll på sånt?

Mvh Henrik.
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
Hogberg skrev:
2312531 Bra fråga, någon som har ett svar på det?
Kinesen, har du koll på sånt?

Mvh Henrik.



Jag har fått ett par diffusa svar, men är det någon som har ett redigt svar denna frågan?


MVh Henrik.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
sveda och värk kan man enbart få från ett bolag.
trasig utrustning kan man enbart få från ett bolag.
därmot kan man få ersättning för ärr och invalidisering från hur många bolag som helst.

jag har provat själv efter diverse benbrott så jag är 100% säker på att det är på detta sätt.
 

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
Lite OT.. Mor fick en lasbil i sidan på bilen när hon bröt mot höger regeln. Halvförsäkrad och fick inte en penny.. Kanske man skulle gått vidare med det.. :va
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top