Råd inför samtal med försäkringsbolag?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
mjaha då va det min tur,,

IF säger nu att sveda och värk aldrig kan ingå i en privatolycksfallsförsäkring.
utan enbart via trafikfös om det är en trafikolycka det handlar om
vilket min vurpa inte va, utan på tävling.

saken är den att jag har frågat detta när jag tecknade försäkringen, och det fösta jag gjorde på sjukhuset va att ringa bolaget, och båda gångerna har jag fått svaret att "jajamän, det täcker allt"

hur är det med detta egentligen?
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
R2 skrev:
2314107 mjaha då va det min tur,,

IF säger nu att sveda och värk aldrig kan ingå i en privatolycksfallsförsäkring.
utan enbart via trafikfös om det är en trafikolycka det handlar om
vilket min vurpa inte va, utan på tävling.

saken är den att jag har frågat detta när jag tecknade försäkringen, och det fösta jag gjorde på sjukhuset va att ringa bolaget, och båda gångerna har jag fått svaret att "jajamän, det täcker allt"

hur är det med detta egentligen?

Jag kraschade 1999, fick sveda och värk från min fackförsäkring, fick för ärr och sjukhusvistelse från samma bolag...tror att folksam låg bakom den försäkringen då.

Men men, man kan begära pengar från alla sina bolag så länge man tydligt skriver att man gjort samma begäran hos ett annat bolag (skriv också vilket), har du tur får du från båda, och du kan påvisa att du skrivit det! Så får du se vem som bedömer att ge dig mest pengar.

Ärrbildning, neka ALLTID första budet, 2 gånger har jag varit med om detta, du får ett nytt bud om du står på dig och förklarar att du ser ut som ett missfall, gråt gärna... ;)

En polare tackade nej 3 gånger, gick från 21 till 29 tkr, det är ända 8 tkr rakt i fickan för 2 veckors tjat...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
rfb skrev:
2314144 Jag kraschade 1999, fick sveda och värk från min fackförsäkring, fick för ärr och sjukhusvistelse från samma bolag...tror att folksam låg bakom den försäkringen då.

Men men, man kan begära pengar från alla sina bolag så länge man tydligt skriver att man gjort samma begäran hos ett annat bolag (skriv också vilket), har du tur får du från båda, och du kan påvisa att du skrivit det! Så får du se vem som bedömer att ge dig mest pengar.

Ärrbildning, neka ALLTID första budet, 2 gånger har jag varit med om detta, du får ett nytt bud om du står på dig och förklarar att du ser ut som ett missfall, gråt gärna... ;)

En polare tackade nej 3 gånger, gick från 21 till 29 tkr, det är ända 8 tkr rakt i fickan för 2 veckors tjat...
jo men jag gissar att ditt va trafikrelaterat?
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
lite smått otroligt egentligen

Jag har aldrig insett hur mycket skador och dödsfall det verkligen är bland oss hojåkare innan, kanske är det så att man blundat och förnekat sanningen. För nu sedan man har råkat ut för olyckan själv, så får man verkligen upp ögonen för hur utsatt man verkligen är.

Blir nog både en och 2 funderingar innan jag sätter mig i sadeln igen. :(


Mvh Henrik.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
R2 skrev:
2314177 jo men jag gissar att ditt va trafikrelaterat?

Jag vill inte gå in på det, men "nej" är svaret. Hände ej i trafik.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
bmwjohan skrev:
2313867 sveda och värk kan man enbart få från ett bolag.
trasig utrustning kan man enbart få från ett bolag.
därmot kan man få ersättning för ärr och invalidisering från hur många bolag som helst.

jag har provat själv efter diverse benbrott så jag är 100% säker på att det är på detta sätt.

Jag fick ersättning direkt från flera bolag.

Och ja, man får ersättning om man själv är vållande.
 

Hoss

Nu tämjs asfalten med T-ACE
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Fagersta
Hoj
T-ACE
därmot kan man få ersättning för ärr och invalidisering från hur många bolag som helst.

jag har provat själv efter diverse benbrott så jag är 100% säker på att det är på detta sätt.[/QUOTE]


Allvarligt? Fick nyss pengar för 3% invaliditet av AFA, kan jag få lite till från mitt egna fösäkringbolag?
 

Hogberg

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skåne
Hoj
N/A
helt rätt

Tjena, måste återigen tacka för alla råd och hjälp. Fick hem ett häfte igår ifrån folksam med deras vilkor gällande erättningar och skadestånd, tydligen så får t.o.m rattfulla ersättning för sveda och värk samt invaliditet, bara en reducerad summa.


Så i praktiken så skulle man kunna supa skallen i bitar, och ta hojen på ett varv. och efter man har trillat, vilket man gör, så kräver man ersättning för en sån sak?

DÄR är en sjuk sak.

ALKOHOL hör inte hemma i trafiken, om man inte heter persbrandt eller körberg, för då är det tradition.

Mvh Henrik.
 

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
yepp

Man betalar Trafikförsäkringen och i det är summan personskador.
så ex om man tar en enkel cykel som en Yamaha xj900 och dom sätter ex en trafikförsäkring 5000:- året . Nu blir det så att det är månnga som kör en med en XJ900 och olyckorna blir jätte många. då får inte Försäkringsbolagen inte ihopa alltså man går back och då måste Försökringsbolagen höja Försäkringen så då blir det 6000:- Det är hela tiden en balansgång. Händer det inte många olyckor så sänks försäkringen som min MC den sänktes från 3400:- till 2400:- året. Och som du har sett at vissa har fått höjningar ja då har det varit mer olyckor/stölder med dessa.


Hogberg skrev:
2312531 Bra fråga, någon som har ett svar på det?
Kinesen, har du koll på sånt?

Mvh Henrik.

MMM tyvärr är det så .
Om Föraren har Trafikförsäkringen på sin gamla fiat så ser bolaget oj detta går inte ihopa så då får dom höja premien och det drabbar alla som har denna modell av fiat .. Sjukt Vi ska betala för att andra kör rattfulla .
OM föraren kör en bil som ej är försäkrad så kommer Trafikskadeföreningen att betala ut. och där är alla Försäkringsbolagen med.


Hogberg skrev:
2315552 Tjena, måste återigen tacka för alla råd och hjälp. Fick hem ett häfte igår ifrån folksam med deras vilkor gällande erättningar och skadestånd, tydligen så får t.o.m rattfulla ersättning för sveda och värk samt invaliditet, bara en reducerad summa.


Så i praktiken så skulle man kunna supa skallen i bitar, och ta hojen på ett varv. och efter man har trillat, vilket man gör, så kräver man ersättning för en sån sak?

DÄR är en sjuk sak.

ALKOHOL hör inte hemma i trafiken, om man inte heter persbrandt eller körberg, för då är det tradition.

Mvh Henrik.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hoss skrev:
2315125 därmot kan man få ersättning för ärr och invalidisering från hur många bolag som helst.

jag har provat själv efter diverse benbrott så jag är 100% säker på att det är på detta sätt.


Allvarligt? Fick nyss pengar för 3% invaliditet av AFA, kan jag få lite till från mitt egna fösäkringbolag?[/QUOTE]


ja det kan du få
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top