För att göra en lång historia kort så lyckades jag highsida med min gatuhoj på en trackday i somras och verkstan har nu hört av sig och meddelat att motorn är ett totalvrak och kostar mer än vad jag betalade för motorcykeln att reparera.
Jag har fortfarande kvar önskan att börja med roadracing även om det märkts i plånboken, då kommer en del frågor kring hur man ska gå till väga med detta.
Målet är att göra steg 5-6 med SMC nästa säsong + en del trackdays.
Fråga 1:
Har ni några förslag kring motorcykel att köpa? Jag tänker en begagnad A2-cup hoj eller 600?
Är 189cm och har tidigare kört en 600hoj så funderar på ifall en A2 kommer vara för liten och långsam men samtidigt tänker jag att det kanske är billigare totalt sätt (däck,delar,osv) jämfört med en 600 och kanske ett bättre sätt att lära sig att åka fort? Men då kanske alla trackdays blir meningslösa för att man hamnar bakom långsamma 1000cc som blåser om på rakan och sen sover i svängarna?
Fråga 2:
Är en A2 hoj lättare att meka med än en 600/1000?
Fråga 3:
Höjden av min tekniska förmåga kring motorcyklar är att byta avgasrör. Är det idioti att ge sig in på något sånt här utan att kunna mer? Finns det något bra sätt att lära sig? Är det vettigt att typ erbjuda sig att hjälpa någon meka i samband med en SM-tävling för att lära sig? Eller är det bättre att bara köra själv och meka på sin egen hoj i den mån som problem uppstår?
Uppskattar alla synpunkter och råd
Jag har fortfarande kvar önskan att börja med roadracing även om det märkts i plånboken, då kommer en del frågor kring hur man ska gå till väga med detta.
Målet är att göra steg 5-6 med SMC nästa säsong + en del trackdays.
Fråga 1:
Har ni några förslag kring motorcykel att köpa? Jag tänker en begagnad A2-cup hoj eller 600?
Är 189cm och har tidigare kört en 600hoj så funderar på ifall en A2 kommer vara för liten och långsam men samtidigt tänker jag att det kanske är billigare totalt sätt (däck,delar,osv) jämfört med en 600 och kanske ett bättre sätt att lära sig att åka fort? Men då kanske alla trackdays blir meningslösa för att man hamnar bakom långsamma 1000cc som blåser om på rakan och sen sover i svängarna?
Fråga 2:
Är en A2 hoj lättare att meka med än en 600/1000?
Fråga 3:
Höjden av min tekniska förmåga kring motorcyklar är att byta avgasrör. Är det idioti att ge sig in på något sånt här utan att kunna mer? Finns det något bra sätt att lära sig? Är det vettigt att typ erbjuda sig att hjälpa någon meka i samband med en SM-tävling för att lära sig? Eller är det bättre att bara köra själv och meka på sin egen hoj i den mån som problem uppstår?
Uppskattar alla synpunkter och råd