Råd med strypningssats R1 -98

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hade tänkt beställa strypningssats till min yamaha r1, från mc-kompaniet.(En 25kw sats.)

Tänkte då höra med er som gjort den här operationen, eller årminstone gjort det på pappret.

Nån som vet hur pass noga besiktningsmännen är att kolla om man verkligen satt dit strypningarna eller bara "monterat dem på pappret".

Tacksam för svar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Huruvida dom river isär hojen eller inte låter jag vara osagt, och jag har visserligen inte kört en strypt R1, men jag har kört så pass många andra hojar, och då även ostrypta rettor, att jag är rätt övertygad om att dom känner om den har 25kW eller inte.

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
FZ1-N -08
Lär nog märkas om du bara "monterat" dem på papper. 25kw är på 34hk och en Retta har har säkert 100HK till.. så nog tror jag att han märkar av om du satt ditt grejjorna eller inte.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om dom kör den märker dom garanterat om den är strypt, men annars är det inte helt självklart att dom kan avgöra om strypningen verkligen sitter där.

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
När jag skulle reg besikta min med 25kw så test körde dom den aldrig. Dom startade den inte ens. Dock tror jag det är olika ifrån fall till fall.

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
När jag skulle reg besikta min med 25kw så test körde dom den aldrig. Dom startade den inte ens. Dock tror jag det är olika ifrån fall till fall.

hehe okej..

Det kanske kan vara så att om man besiktar den på vinterhalvåret, när det kanske är lite snöigt och dant ute så kanske dom inte bryr sig om att köra, men dom bör väl starta den, eller de lär väl inte höras om den är strypt eller ej?

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
När jag besiktigade min YZF750 provkörde de inte.

Men du sätter dit strypbrickorna på 1 timme så det är inte värt att chansa.
Bara att slänga ur efteråt.

Min varvade inte mer än 7-8 tusen, (och slö respons) så de lär märka det även om de bara torrvarvar den.

Last edited:

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
När jag besiktigade min YZF750 provkörde de inte.

Men du sätter dit strypbrickorna på 1 timme så det är inte värt att chansa.
Bara att slänga ur efteråt.

Min varvade inte mer än 7-8 tusen, (och slö respons) så de lär märka det även om de bara torrvarvar den.

Okej, för jag har ingen aning hur mycket med det är på min R1 att meka dit dom. (Är väl förmodligen sånna där brickor med hål i).

Min andra hoj köpte jag strypt med plockade bort brickorna,, så jag har nog koll på vart dom ska sitta om det är på samma ställe.

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
Okej, för jag har ingen aning hur mycket med det är på min R1 att meka dit dom. (Är väl förmodligen sånna där brickor med hål i).

Min andra hoj köpte jag strypt med plockade bort brickorna,, så jag har nog koll på vart dom ska sitta om det är på samma ställe.

Mc-Kompaniet säljer bara brickstryp så det är likadant.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Rent krasst, ur ett intelligensperspektiv:

Hade jag varit besiktningsman, polis eller annan myndighetsperson, och av valfri anledning slagit på ett fordon i registret (vilket poliser gör lite hela tiden mest för att kolla om saker är stulna, ägda av knarkkungar, sk & bes osv.) och sett en R1 med (enligt pappret) 34 pållar. Så hade jag rakt av antagit att den var fulstrypt.

OM man nu är hederlig och kör med 34 häst, vilket många gör, så väljer man en annan hoj än den. Om man kör R1 med "34 häst" så är sannoikheten större att den är ostrypt än tvärtom.

Och i den världen är det nog fler som vill sätta dit dig, än som tycker att "vaffan, klart att grabben ska ha en formel1 bil"!

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
hehe okej..

Det kanske kan vara så att om man besiktar den på vinterhalvåret, när det kanske är lite snöigt och dant ute så kanske dom inte bryr sig om att köra, men dom bör väl starta den, eller de lär väl inte höras om den är strypt eller ej?

Nja detta var i augusti dock var det blött på marken. Angående frågan om ljudet så hörs det ingen skillnad. Dock märks det väldigt väl om dom skulle provköra rent effektmässigt.
Det tar ju bara någon timma att montera och sedan demontera så fort du kommit därifrån:) Sen om du skulle få för dig att chansa och åka dit utan att montera strypningarna innan så vet ja inte om dom kan neka dig reg pappret ändå. Dom kan ju inte bevisa att du inte har brickorna i.

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Kawasaki zx6r -98
har en polare som har en gsxr 750 -98 som han till och med skrämt upp lite. Den är reggad som 25 kw. När vi var inne och besiktade den för ett tag sen så provkörde besiktningsmannen en sväng.. Han sa inte ett ljud så de e nog väldigt olika från fall till fall..

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om ni blir plockade i en trafikkontroll då, eller råkar ut för en olycka? Olovlig körning + att försäkringen inte gäller, ni har ju inte försäkrat den hoj ni kör egentligen. Det kan bli ganska kostsamt... Men det är det ju säkert värt för att få ha en cool hoj, som går som ett lass skit, vid korvmojen :rolleyes:

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
har strypt två hojar till 25 kW och båda provkördes på bilprovningen... Vet dock att en av mina kompisar som ströp sin r6:a på firma inte behövde låna ut den för nån provkörning.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Du har inget behörigt körkort för mer än 25 kw

Så varför hålla på med sånt larv...

Dig vill jag inte möta i trafiken.:mad:

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Du har inget behörigt körkort för mer än 25 kw

Så varför hålla på med sånt larv...

Dig vill jag inte möta i trafiken.:mad:

Och hur vet du att jag inte har behörighet för mer än bara 25kw??

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja man kan ju strypa för att få billigare försäkring.
Nej, dom flesta bolag tittar iaf på orginaleffekten, just för att "alla" gör som dig, reggar om å kör utan strypning. Har du dessutom full behörighet så lär dom bli ännu kinkigare.
Och, varför ska du betala en lägre premie när sannolikheten är stor att du inte får en spänn den dagen du går omkull? Eller kanske tom får betala skador du har orsakat om du kör på nån! Om du försäkrar en 25kW-hoj, och kör som fulleffekt, då har du ju inte hojen i det skick du har försäkrat den för, dvs vägrar dom betala ut en spänn. Dvs har du betalat en jävla massa pengar i onödan, både för försäkringen, strypningen å besiktningen. Å visst, du kan säkert plocka ur strypningen i efterhand, om du inte åkte ambulans från olycksplatsen, vilket man brukar göra. Dessutom är dom nog extra nyfikna om du har vanligt A-kort å kör en "strypt" R1...
Men visst, jag kan ju ha fel, så du får gärna berätta hur det gick sen, när du har vurpat.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
När jag gjorde samma operation på min ZX7R så monterade jag brickorna. På besiktningen provkörde de inte ens hojen, tittade bara på intyget och allt var :tummenupp

Men då kände jag mig dum för att jag monterade strypningarna i onödan. Fast det är lite olika, vissa provkör... vissa gör det inte. Jag hade nog kört med strypningarna. Du plockar bort dem på någon timme igen om du vill efteråt ändå.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...