Råd om Bullterrier!!

Ozfactor

vill ha sol!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
zx6r
Har sett innan att det är en del här som har bullterriers och liknande hundar och skulle vilja fråga dessa lyckliga ägare en sak.

Har alltid velat ha Bullterrier, men har inte kännt det som helt lämpligt än då jag bor själv och tycker det är trist för en hund att behöva stanna hemma ensam hela dagarna när man jobbar.

Dock har jag ganska mycket mer fritid, pga mitt jobb, än dom flesta och känner att det nog hade funkat om jag redan haft en hund jag kände.

Nu är det iaf så här att en vän till mig känner ett par som troligen har bestämmt sig för att ta bort sin hund när dom får barn. Jag har inte snackat med dom själva och det är ett bra tag kvar innan dom måste besluta om det. Men enligt min vän är det kanske möjligt att jag får ta hand om deras hund istället för att han ska tas bort. Han är några år gammal och då undrar jag hur svårt det är att "ta över en bullterrier", en hanne.

Eftersom jag alltid velat ha en sån hund och läst på en del om dom innan känner jag mig både manad men ganska orolig för hur det skulle kunna gå.

SVBABE

flyttgalen!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
sv 650-02
Hej
Jag tog över en ridgeback tik när hob var 1,5år det ska ju med vara en enmans hund men hon och jag har funnit varandra!
när jag var hemma hos hennes förra ägare 2veckor efter att hon kom hem till mig så gick hon inte in innan jag gick in i huset.

Men ett tips är ju att hälsa på hunden och se vad ni tycker om varann innan du tar åp dig hela ansvaret, det kan bli jätte bra som i mitt fall och det kan bli knas.
Lycka till!!!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Usch. Skaffa inte hund. De luktar illa och är korkade. Det gäller alla djur iofs. Utom möjligen delfiner. Fast såna är svåra att handha korrekt.

sporthund.com?

Ozfactor

vill ha sol!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
zx6r
är ledig var 3:e vecka i jobbet, så det passar ganska bra o ta det nån sån vecka, då har jag iaf nåra dar att lära känna honom, o se om det går bra.

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
Skall de avliva hunden bara för att de får barn? Skall de inte ens prova om hunden och barnet går ihop? :confused:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
man ska ju ha klart för sig att det krävs en hel av en....
tid tex... har man inte tid ska man inte skaffa djur.
hundar mår inte bra av att vara ensam för mkt...
den ska ha motion och vetrinärvård ibland åxå... så helt gratis är det inte heller.
känner man sig minsta tveksam så är det bättre att lägga ner det.

Ozfactor

vill ha sol!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
zx6r
Eftersom jag inte känner dom utan det är goda vänner till en vän så vet jag inte helt varför. Enligt henne är dom oroliga att hunden ska göra nåt dumt. Jag har frågat flera gånger om dom verkligen ska göra sig av med honom när dom får barn och inte testa först. Men hon säger att dom verkar ha bestämmt sig nu.

Det kan också vara så att en av dom egentligen inte vill ha hund men fick ta den på köpet med killen/tjejen och har kommit på att det är perfekt tillfälle att slippa den så. Oavsett vad det beror på tar jag hellre hand om honom en att han tas bort, speciellt som jag alltid vellat ha just en bullterrier.

Min kompis har iaf ett flertal tillfällen tagit hand om hunden när dom varit borta och hon menar på att den är mycket lugn och beskedlig.

Ozfactor

vill ha sol!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
zx6r
jag tränar väldigt mycket själv så den biten blir inte så svår, blir bara att jag får lägga om schemat lite annorlunda.

Jag har arbetsgång 12 dar av 21 så det blir en del fritid. 2 dar i den perioden jobbar jag längre och får ta mig hem på lunchen och gå en halvtimma.
om det räcker vet jag inte, annars hade jag inte varit osäker.

pengar e heller inte nå problem. det är iaf inte därför jag låtit bli att skaffa hund innan.

Last edited:

SVBABE

flyttgalen!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
sv 650-02
Min hund är med mig på jobbet hela tiden, och jag måste säga att det var jätte skönt att slippa ta en valp med alla problem det innebär. Visst blir det en omställning när man skaffar hund men det är värt det!! :tummenupp

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
HATA bullterrier, var mycket nära på att bli biten i halsen av en sån när jag var 7-8år, jävla psykopat hund!

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Mattias skrev:
Usch. Skaffa inte hund. De luktar illa och är korkade. Det gäller alla djur iofs. Utom möjligen delfiner. Fast såna är svåra att handha korrekt.

:D :D :D
STOOOORT akvarium??

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
som sagt de viktiga e att hunden gillar dig annars blir det ingen bra kombination
Men den första tiden kan bli lite svår för er båda men de får man ta..

Vad har jag för erfarenhet.. hmm jag har haft en hund sen jag föddes vid min sida och en katt me.
Hunden va en rotveiler och 3 gånger så stor som mig att man kanske blivit bort knuffad några gånger o så av en stor o klumpig hund e en sak men den har aldrig gjort mej något illa men så länge dom uppfostras rätt så

o en sak till
Från dag 1 vissa vem som bestämmer.... du eller hunden :squid

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
Det är som Ambulans skriver: mycket viktigt att ha tid! En hund skall inte lämnas ensam hemma mer än sammanlagt MAX 6 timmar per dag, och då måste man aktivera den extra mycket före och efter för att ge den chansen att göra sig av med överskottsenergin. En bullterrier har ofta mycket energi och får de inte utlopp för den blir de lätt destruktiva = hej då inredning. Ett lysande alternativ är att lämna den på dagis. Bor du lämpligt så är en hundgård perfekt, men den kan inte vara där ensam hela dagen heller.

Själv har jag en pitbullterrier som var ca 1,5 år när min son föddes. Det var fyra månader sedan och det funkar hur bra som helst. Hunden verkar förstå att grabben är viktigast nu, men det gäller att ge honom uppmärksamhet och aktiver honom osv i samma utsträckning som förut. Jag tror de flesta hundar förstår att det är en ny familjemedlem som kommer hem med husse och matte och att de accepterar den på ett annat sätt än andra vilt främmande människor.

Enda grejen med vår hund och vår son är att man får se till så att han inte kliver på grabben när han blir glad (vilket är ofta). Sedan gillar han att slicka honom, och alla andra för den delen, i ansiktet en hel del också i tid och otid vilket inte alltid är så fräscht kanske. Men jag tror att både hund och barn mår bra av att växa upp med varandra, så dina bekanta kanske gör ett stort misstag om de gör sig av med hunden.

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Ozfactor skrev:
Har sett innan att det är en del här som har bullterriers och liknande hundar och skulle vilja fråga dessa lyckliga ägare en sak.

Har alltid velat ha Bullterrier, men har inte kännt det som helt lämpligt än då jag bor själv och tycker det är trist för en hund att behöva stanna hemma ensam hela dagarna när man jobbar.

Dock har jag ganska mycket mer fritid, pga mitt jobb, än dom flesta och känner att det nog hade funkat om jag redan haft en hund jag kände.

Nu är det iaf så här att en vän till mig känner ett par som troligen har bestämmt sig för att ta bort sin hund när dom får barn. Jag har inte snackat med dom själva och det är ett bra tag kvar innan dom måste besluta om det. Men enligt min vän är det kanske möjligt att jag får ta hand om deras hund istället för att han ska tas bort. Han är några år gammal och då undrar jag hur svårt det är att "ta över en bullterrier", en hanne.

Eftersom jag alltid velat ha en sån hund och läst på en del om dom innan känner jag mig både manad men ganska orolig för hur det skulle kunna gå.
Det är alltid svårare och ta hand om en hund som har blivit ett par år.Är den riktigt uppfostrad så är det lättare,detta gäller alla hundar iofs.En hanne är ju lite dominantare,men det är nog inga bekymmer.Jag är ju riktigt insatt i ämnet då jag har en blodtörstig Bordiecollie själv också :tummenupp

Ozfactor

vill ha sol!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
zx6r
hur långt pallar dom av att springa om man tar dom på en tur, o jag menar springa inte gå, jogga går också bra?

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Ja själv har jag haft en Golden Retriver som blev 15 år...
jag lyckades då aldrig springa längre än han.. :p

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
Ozfactor skrev:
hur långt pallar dom av att springa om man tar dom på en tur, o jag menar springa inte gå, jogga går också bra?

Om den är mellan 2-8 år och fullt frisk borde den orka tillräckligt! :) Dock har många hundraser idag problem med höftlederna, och bullterrier är ofta drabbade av detta, och även en hel del andra fysiska besvär, så det gäller att ha koll på det först. Sedan måste man naturligtvis öka träningsdosen gradvis, men det är väl givet.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Thomas skrev:
Det är som Ambulans skriver: mycket viktigt att ha tid! En hund skall inte lämnas ensam hemma mer än sammanlagt MAX 6 timmar per dag, och då måste man aktivera den extra mycket före och efter för att ge den chansen att göra sig av med överskottsenergin. En bullterrier har ofta mycket energi och får de inte utlopp för den blir de lätt destruktiva = hej då inredning. Ett lysande alternativ är att lämna den på dagis. Bor du lämpligt så är en hundgård perfekt, men den kan inte vara där ensam hela dagen heller.

Själv har jag en pitbullterrier som var ca 1,5 år när min son föddes. Det var fyra månader sedan och det funkar hur bra som helst. Hunden verkar förstå att grabben är viktigast nu, men det gäller att ge honom uppmärksamhet och aktiver honom osv i samma utsträckning som förut. Jag tror de flesta hundar förstår att det är en ny familjemedlem som kommer hem med husse och matte och att de accepterar den på ett annat sätt än andra vilt främmande människor.

Enda grejen med vår hund och vår son är att man får se till så att han inte kliver på grabben när han blir glad (vilket är ofta). Sedan gillar han att slicka honom, och alla andra för den delen, i ansiktet en hel del också i tid och otid vilket inte alltid är så fräscht kanske. Men jag tror att både hund och barn mår bra av att växa upp med varandra, så dina bekanta kanske gör ett stort misstag om de gör sig av med hunden.

Kan bara hålla me
Mina syskon :notme drog iblan dem i svansen o att de skrev till men aldrig att de skulle röra ett hår på någon av familjemedlemmarna men däremot så hade vi haft inbrott o då.. :D

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
Mattias skrev:
sporthund.com?

Inte om man vaxar dem på ett för delfiner korrekt sätt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024