Råd om Husaberg köp

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Tänkte inhandla mig en Husaberg inom kort. Har tänkt mig en 03:a eller nyare, men nu har jag fått ett erbjudande att köpa en 02:a med helt sprillans ny motor i och uppdaterad med 03:ans vippar. Själva hojen har gått ca 100mil.
Jag får den för 50000:-. Ska jag slå till på denna tycker ni? Har ju hört att 03:an ska vara lite roligare i motorn + bättre elsystem etc..
Hade inte tänkt att lägga mer än 50k-55k.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
jag har haft en 02a och trivdes bra med den. har även kört 03,04,05 men om motorn är helt ny så varför inte.. för 55 får du ju iofs en 03a
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Fördel om man kan lita på körtiden som anges = lättare att renovera innan det tokrasar. Om du vet att motorn är ny så är det ju en fördel. Bjud vad du tycker att du vill betala. :tummenupp
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Matte_M skrev:
Tänkte inhandla mig en Husaberg inom kort. Har tänkt mig en 03:a eller nyare, men nu har jag fått ett erbjudande att köpa en 02:a med helt sprillans ny motor i och uppdaterad med 03:ans vippar. Själva hojen har gått ca 100mil.
Jag får den för 50000:-. Ska jag slå till på denna tycker ni? Har ju hört att 03:an ska vara lite roligare i motorn + bättre elsystem etc..
Hade inte tänkt att lägga mer än 50k-55k.
Satsa på 03an!! Fler uppdateringar i motorn än vad som sägs = hemliga!! typ förstärkt motorblock drevsida,motroterande balace, rullvippor, o det är bara vad jag har luskat ut!! + att den har 3-4hk mer än 01-02. 02an har minst kompförhollande = slöast! 04an tycks ha någe monteringsfel från fabrik och vissa fel cdibox! så enligt vad man hör så är 03an säkrast :tummenupp
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Bara som en jämförelse kan jag berätta att jag gav 60.000kr för min -04:a som gått 44 timmar så har du tänkt att lägga 50-55k så kanske det kan vara värt att lägga till 5k.

Hälsningar Kleiv
 

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Boost 2 skrev:
Satsa på 03an!! Fler uppdateringar i motorn än vad som sägs = hemliga!! typ förstärkt motorblock drevsida,motroterande balace, rullvippor, o det är bara vad jag har luskat ut!! + att den har 3-4hk mer än 01-02. 02an har minst kompförhollande = slöast! 04an tycks ha någe monteringsfel från fabrik och vissa fel cdibox! så enligt vad man hör så är 03an säkrast :tummenupp

Aha.. där ser man. Det kanske får bli en 03:a iallafall då..
Ut och leta vidare på blocket antar jag...:)
 

wheelielover

Lite lagom dum i huvudet:)
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Enköping town
Hoj
Hojlös:-(
04an tycks ha någe monteringsfel från fabrik och vissa fel cdibox! så enligt vad man hör så är 03an säkrast :tummenupp[/QUOTE]
Jag hade fel axiallager på min 04a,men det märker man ju snabt(min höll 90 mil)så har dengått längre så borde det ju inte vara nån fara.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Boost 2 skrev:
Satsa på 03an!! Fler uppdateringar i motorn än vad som sägs = hemliga!! typ förstärkt motorblock drevsida,motroterande balace, rullvippor, o det är bara vad jag har luskat ut!! + att den har 3-4hk mer än 01-02. 02an har minst kompförhollande = slöast! 04an tycks ha någe monteringsfel från fabrik och vissa fel cdibox! så enligt vad man hör så är 03an säkrast :tummenupp

Menar du att -02an inte har motroterande balansaxel samt att vipporna skiljer sig utöver grövre axel/bättre lager?

Min har iaf motroterande balansaxel och -03 vippkitet jag monterat skiljer sig inte i grundkonstruktion mot de gamla vipporna.
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Josef skrev:
Menar du att -02an inte har motroterande balansaxel samt att vipporna skiljer sig utöver grövre axel/bättre lager?

Min har iaf motroterande balansaxel och -03 vippkitet jag monterat skiljer sig inte i grundkonstruktion mot de gamla vipporna.
Jorå.. 01--03 har motroterande balance, men det var lite si och så med lagren/monteringen av lagren på 01-02! Höll inte någe bra ivf på 650iorna. Vipporna är i grunden samma men bredare lageryta från 03-. Inte underligt att motbalancen har kort livfslängd, När man varvar motorn 8000v så snurrar balancelagren 16000v!! Insidertipps från husaberg var att lätta motbalancen på 650in. då höll den lika bra som 400an. Vet ej hur bra dom håller från 03-???
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Boost 2 skrev:
+ att den har 3-4hk mer än 01-02.
De där 3-4hk har jag iaf inte känt av mellan 02/03, inte uppdaterade 02an iaf. 03-04 däremot äre ett jättekliv. Jag tror inte det spelar så stor roll 02/03, men däremot tycker jag du ska fundera på 04. Se till att få en 04 som är tillfixad bara.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Boost 2 skrev:
Jorå.. 01--03 har motroterande balance, men det var lite si och så med lagren/monteringen av lagren på 01-02! Höll inte någe bra ivf på 650iorna. Vipporna är i grunden samma men bredare lageryta från 03-. Inte underligt att motbalancen har kort livfslängd, När man varvar motorn 8000v så snurrar balancelagren 16000v!! Insidertipps från husaberg var att lätta motbalancen på 650in. då höll den lika bra som 400an. Vet ej hur bra dom håller från 03-???

Om jag minns rätt så var det så här: På -01 och de allra tidigaste -02orna hade balansen endast ett lager, blev sen till två först på 650:n och senare även på 400:an. Min hoj är den som Husa hade i montern på mässan i sth -02 och den har den nyare lagringen trots att den är ganska så tidig.

Tror att en -02a med rätt balanslager och uppdaterade vippor är ett helt ok köp, håll dig dock borta från "Crome" eller "Black edition" som fick endurofjädring samt sämre bromsar.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Angående det att -03:eek:rna skulle vara dom bästa så har jag hört tvärtom, Robban på fastbike sa att om man hadde möjlighet att köpa en -04:a så var det ett givet val och dom problem som har funnits var något med vevpartiet och CDI boxen. Har hojen gått några timmar så har veven pajat och man har fått en ny på garantin dock var inte alla hojar försedda med detta fel. Cdi boxen fick man en ny på garantin den med, ganska enkelt att kolla om man har rätt CDI box bara att lyfta på sadeln och kolla serienumret se länk.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46144&highlight=cdi

hälsningar Kleiv
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
03 är bättre på så vis att de inte haft några som helst "typfel".

04 är bättre på så vis att de fick ny tändning och ny förgasare (mer grejer än så skiljer men det är de stora grejerna) MEN hade knasiga CDI'er och hårt shimsade vevar.

Vad man själv väljer att anse som bäst får var och en lista ut själv.
Grundfakta är att nyare = bättre = dyrare.
Och med bättre menar jag då bättre tändning eller bättre lagring av balansaxeln eller bättre bromsar eller bättre instrumentering eller nåt annat. Sen har 03 varit den årsmodellen som haft klart minst problem men det är ju upp till var och en att avgöra om det ska spela roll vid ett köp.

Att sen jämföra hur de olika årsmodellerna går med varann känns som hårklyverier. Jag kan lova att det är mindre skillnad mellan alla år av busmobergare (från 01) än mot t.ex en 660 eller XR650 eller vad fan du vill. Visst finns skillnader men det är inget som kan avgöra för nån här vilken årsmodell man ska köpa.


Just my 2 cents, baserat på en FE650 -01, en FS650 -03 och nu en FS650 -05.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
:gnissla
Matte_M skrev:
Tänkte inhandla mig en Husaberg inom kort. Har tänkt mig en 03:a eller nyare, men nu har jag fått ett erbjudande att köpa en 02:a med helt sprillans ny motor i och uppdaterad med 03:ans vippar. Själva hojen har gått ca 100mil.
Jag får den för 50000:-. Ska jag slå till på denna tycker ni? Har ju hört att 03:an ska vara lite roligare i motorn + bättre elsystem etc..
Hade inte tänkt att lägga mer än 50k-55k.
köp ingen 02:a elsystemet är väldigt känsligt för fukt,väldigt vrid i dom men inte lika varvilliga roliga på crossbanan,sedan är elstarten ett sorgebarn,funkar ibland ibland inte,är tänkt som en hjälpstart,man ska kicka och starta samtidigt,värdelöst,köp 03:an om den inte är typ 30000:- dyrare,sedan är 03:an mera snabbstyrd så den upplevs inte så sävlig/läs tung att baxa runt med i skogen,jag hade en 02:a men bytte nu till 04:a och det är en helt ny hoj,rappare,startar jämt med elstart,roligare,mera lättkörd,höjbart styre som är rakare, annanförgasare med varmstart kehini(rekomenderas) mm mm. mvh husabergrobin :banana :lol :näsblod
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top