Råd om mc-kläder

Woods0626

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Kawasaki ZR-7 -00
Tjenare

Precis hittat hit, och ara en nyköpt hoj, min första jag tänkte ta kortet med!

Jag ska köpa kläder och hjälm nu tänkte jag, och tänkte bara se vad ni har att säga om vad man ska tänka på vad gäller köp av kläder, tänkte köpa 2 delat skinnställ och handskar och dojor.
Ger ett separat ryggskydd mer skydd än ett in-sytt?

Något märke att rekomendera, vill ha nåt fräck men har inte behov att betala extra bara för märket eller så. Men vill självklart ha bra skydd till en bra peng.

Turbostar

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
R1 -01
Ett löst ryggskydd är nog att föredra. Dom sitter mycket bättre. Jag kör själv med 2 delat ställ och tycker det funkar utmärkt. skönt att kunna dela det när man inte kör. Tex. hälsar på nån eller kanske äter glass. Se till att få en hjälm som passar riktigt bra om du inte köpt en redan. I övrigt är det nog mest smak och plånbok som styr klädvalet. Men snåla inte på skydden.

Kul med nån från Tjörn. Hör av dig i sommar när det blir åka av. Lycka till med kortet.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det beror på hur du är som person dvs. din självdisciplin! Om du redan nu vet med dig att du ibland inte orkar ta på dig ex. mer än jackan "för du skall ju bara..." (min brorsa var sådan) då rekommenderar jag dig att köpa ett som är insytt i jackan så du alltid har det på så länge jackan sitter på i alla fall.

Om du däremot har bra självdisciplin och får tillräckligt med motivation av att höra "Ett löst ryggskydd skyddar alltid mycket bättre!" så köpt ett löst!

Det ÄR stor skillnad i skydd NÄR man vurpar. Ett talesätt som finns blans knuttekulturen är "Det är inte frågan om OM utan NÄR du vurpar första gången!" Sant eller falskt får var och en tro vad man vill men faktum är att skyddskläderna man köper och använder är ju där av en orsak och ett löst ryggskydd ger bra mycket bättre skydd samtidigt som om du lämnar allt hemma pga. 28grader varmt så kan man ge sig satan på att det ä just DEN gången du behövde ha det!

Mvh!
// Niklas

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Insydda skydd är säkerhetsmässigt mycket sämre än separata. För det första är dom mindre och därmed skyddar en mindre yta. Sedemera sitter ju dom som sagt i jackan, om jackan rör på sig, så gör även ryggskyddet det. Det är framförallt värt att tänka på om man åker 2-delat med bara överdelen.

Personligen skulle jag rekommendera "Halvarsson Track" vid val av löst ryggskydd, då den är bekväm och har vunnit flera oberoende tester.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...