Råd: ska jag byta Fireblade till RC390 för bandagar?

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Bakgrund: mc-kort sen 25 år, kört mycket vissa år, inte alls många år. Senaste 5 åren har jag kört enstaka knix-kurser, några kurser på Arlanda med SMC och testade Gotland ring förra sommaren. Har ägt GSXR 600, Yamaha Fazer, Ducati Monster, CBR600 mm men inget mer ”motardigt”.

Fordon: Fireblade 929 årsm 2000. Helt ok skick och funktionell. Behöver nya däck och en rejäl genomgång för året. Värde är väl runt 25000 i vår, men den behöver nya bra däck, bromsskivor och service så det kostar mig säkert 15000 eftersom jag inte mekar själv.

Jag har insett att det är bana som är roligt - landsväg blir livsfarligt om det ska bli roligt så det kan nästan kvitta numera. Jag har inga ambitioner att ta licens eller liknande och har egentligen inga ambitioner om låga varvtider men gillar att utveckla mig och skulle verkligen vilja få till bättre flyt och snyggare körning på bana. Hoppas kunna köra kanske max 10 gånger på bana (inkl Knix) i år.
Min hoj har mer motor än jag måste ha, den har en tendens att vara lite ryckig på låga varv, jag upplever den mycket lättkörd och kompetent, men den är ju inte direkt ny och rätt stor och tung jämfört med tex en KTM RC390. Den är billig i drift och känns väldigt driftsäker.

Fråga: skulle en KTM RC390 vara ett lyft för min körning eller skulle den känns som en moppe på bana? Jag skulle gärna ha en lättare, mer lätthanterad och smidigare hoj för bandagar men vill å andra sidan inte åka moped så att säga. Optimalt vore väl en ny Aprilia RS 660 kanske men jag vill inte lägga mer än MAX 50000kr. Tyvärr är ju 250 tvåtakt borta annars vore det mumma i teorin. En 30 år gammal sådan känns för otillförlitligt för mig.

Eller vore en Duke 690 bättre? Eller känns den för upprätt för bana? Jag vill ha känslan av kompetent banhoj, inte motard tror jag. Vad tror ni blir roligast med mina önskemål och samtidigt rimligt ekonomiskt? För att kunna köra Knix och med SMC så måste hojen vara reggad och besiktad. Vill också kunna ta ut den på landsväg nån gång.
Andra tankar, hojtips och råd?
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Tja, bara du själv kan svara på det genom att prova.
Många kör tydligen oväntat bra med små hojar på bana.
Daytonan är klart modernare än en gammal Fireblade och kräver inte det underhållet du står inför på din nuvarande Fireblade.
Lite mindre totalt vrid i motorn givetvis, men för bana så är Daytonan ett imponerande paket som standard, med sin i sammanhanget vridstarka motor.
Men där finns ju japshojar 600cc (Kawa har väl också 675cc?) så det låter som om du vill ha en något modernare hoj, med lite underhållskostnader.
Dvs liten hoj, nästan ny, alternativt några år äldre mellanklass.
Skicket på hojen, jmf priset, jmf karaktären kommer att fälla avgörandet får man antaga.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Att kosta på en 929:a 15000 känns väl sådär? Vad måste göras för att det ska det ska bli så dyrt? Sälj den billigt istället.
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Att kosta på en 929:a 15000 känns väl sådär? Vad måste göras för att det ska det ska bli så dyrt? Sälj den billigt istället.
Bra däck, bromsskivor, drivpaket, vätskor. Kanske inte 15’ men i alla fall 10’ tror jag. Men sälja billigt är nog smartare på ett sätt.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Slipa kurvteknik o då oxo kapa tider tror jag 390'en är väl så kompetent. Det du saknar på rakan tar man lätt igen på kurvorna- att dyka in i böjen med nosen före tjommen som huiilade om dej 200 meter innan är jävligt najs-du bromsar senare, du har mindre skrot att lägga omkull o du kommer då till att ha dratt ifrån dom där 200 meterna som han hade som försprång innan (sen kommer han o huiilar om dej igen fram till nästa böj).
Med mina mediokra maskiner utan effekt eller speciellt lätta heller så har jag heller inte kommit sist nån gång.
Så, prova nått smått o få det till att växa?.

//jj
 

Raderad medlem 61114

Guest
Däck kan man väl inte räkna in i budgeten för att "fixa" hojen ? Dom går ju åt på löpande band ändå.

Jag tycker det låter som en skittråkig idé att köpa en 300 till något annat än att tävla mot andra 300. Ska du bara köra trackdays är ju en 600rr (eller 1000cc) banhoj det du ska ha, men det raseras av att du inte skruvar själv eftersom du ve kar ha en begränsad budget (som de flesta av oss).

Vill du ha känslan av en kompetent banhoj är det rr som gäller. Som tidigare tipsat om så är Daytona 675 en ball hoj. Radfyra tycker jag är tråkigt på gata så därför väljer jag bort alla japs 600 åt dig ?

Eller varför inte en äldre tuono V4, du måste väl gå upp lite i budget. Men där har du väl den ultimata kompromissen banhoj/streethoj.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som någon redan antyder, RC390 är säkert lätt och kul men inte väldigt mycket effekt. Detta kan man argumentera för och emot hur länge som helst.

Det jag skulle vara lite mer orolig för är väl kvaliteten. Honda och KTM är ju ungefär varandras motpoler…
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Som någon redan antyder, RC390 är säkert lätt och kul men inte väldigt mycket effekt. Detta kan man argumentera för och emot hur länge som helst.

Det jag skulle vara lite mer orolig för är väl kvaliteten. Honda och KTM är ju ungefär varandras motpoler…
Jo exakt det där sammanfattar mina tankar. Tyvärr leder det mig inte framåt riktigt…

Apropå däck så är det såklart inte en ”reparation” men säljer jag den nu så slipper jag ju den utgiften just nu i alla fall… (Att jag antagligen måste köpa nya däck omgående till nästa hoj låtsas jag i nuläget inte om.)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Daytona 675, Street Triple med clipons tänker jag! Enda nackdelen är den dyra ventilspelservicen om du inte skruvar själv, men kör du mest bana tar det ju en stund att hyvla av 2000 mil, så köp en där den servicen är gjord.

De tidiga Street/Speed/Daytona utan ABS kan man fynda ibland då ”alla” vill ha just ABS.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Man kan ha kul med små hojar på bana. Att man blir frånåkt på rakorna spelar mindre roll.
Det visste man om redan innan. Åka rakt fram fort är enkelt. Åka fort i svängarna och bromsa hårt är inte lika enkelt. Så en liten hoj med billig försäkring är inget dumt alternativ.
Kör själv en Ninja 300 på bandagar i bland. För att få mer bantid än bara med classic racehojarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla in Yamahas nya R07 då. Billig, säkerligen tillräckligt snabb och verkar ha ganska många rätt för den typ av hoj du letar efter.

Lär inte gå sönder i första taget heller.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kolla in Yamahas nya R07 då. Billig, säkerligen tillräckligt snabb och verkar ha ganska många rätt för den typ av hoj du letar efter.

Lär inte gå sönder i första taget heller.
TS hade 50kkr som absolut maxpris så det smyger sig. :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Allt går att åka på en kompis bytte bort sin gsxr1000 mot en TDM900 från 180 HP till 90 enda stället som tdm,n är långsammare än gsxr1000 är på startrakan men i kurvor käkar han sporthojar på löpande band med tdm, n trots att tdm, n gått +10,000mil

Allt går att åka fort på, vi såg när 50cc körde ifrån 4-500cc så mycket ligger i handhavande.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
På Falkenbergsbanan körde jag 47or med min R6a och med den farten kom jag typ 5-8 i SM. På samma bana kör jag 53 blankt med en Yamaha R3. Och vad var roligast? Tja, eftersom jag tävlar mot likvärdiga hojar var det kul i båda; att fightas är det roliga!!!
Om man sedan är omgiven av snabbare hojar blir det annorlunda, man blir tokrökt på rakorna! Men... kan man tänka bort det, och istället fokusera på att köra om på yttern i kurvorna så är DET askul! Att gå bli omkörd på rakan innan Högfartarn på Falken, sedan komma ifatt lite i samma kurva, tappa en del på rakan ned mot Ginsten, och sedan bromsa toksent och GÅ OM PÅ YTTERN!!!!! :rock:rock:rock
Då sjunger änglakörerna HÖGT i huvudet!!!:tummenupp:)
Men, som Alatalo säger, KTM och tillförlitlighet..... Kawasakis 400 är nog den bästa (och snabbaste) i Supersport 300-klassen.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Finns en rätt ung kille som kör en Kawasaki 400 som han menar är original. Och med 48 hk. Matchar många färskare banåkare på sina mycket starkare hojar, vissa även literklubbor på Sturup och Knutstorp. Sådant har jag sett många gånger både när jag kör själv och som flaggvakt.

Kort och gott, en sportig, responsiv, mindre hoj kan vara skitkul på bana, speciellt Sveriges mindre banor.
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Ja det lutar åt mindre hoj ändå. Tack för input. Yamaha R3 hade jag glömt bort. Den verkar vettig och ser bra ut. Ninja 400 tycker jag är så ful och dessutom rätt ny så ganska dyr, men den verkar ju bra annars. Ninja 300a är lite väl klen på pappret. Jag gillar ju RC390n och dess säregna utseende, tror den har ett riktigt bra chassi också sett till vad jag vill ha.
Men kvaliteten känns skakig på KTM ja… svårt det här, blir väl en spontanaffär om det dyker upp nån passande i närheten. Slängde in en bytes/säljesannons på Blocket också.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top