jonasson116
Ny medlem
Bakgrund: mc-kort sen 25 år, kört mycket vissa år, inte alls många år. Senaste 5 åren har jag kört enstaka knix-kurser, några kurser på Arlanda med SMC och testade Gotland ring förra sommaren. Har ägt GSXR 600, Yamaha Fazer, Ducati Monster, CBR600 mm men inget mer ”motardigt”.
Fordon: Fireblade 929 årsm 2000. Helt ok skick och funktionell. Behöver nya däck och en rejäl genomgång för året. Värde är väl runt 25000 i vår, men den behöver nya bra däck, bromsskivor och service så det kostar mig säkert 15000 eftersom jag inte mekar själv.
Jag har insett att det är bana som är roligt - landsväg blir livsfarligt om det ska bli roligt så det kan nästan kvitta numera. Jag har inga ambitioner att ta licens eller liknande och har egentligen inga ambitioner om låga varvtider men gillar att utveckla mig och skulle verkligen vilja få till bättre flyt och snyggare körning på bana. Hoppas kunna köra kanske max 10 gånger på bana (inkl Knix) i år.
Min hoj har mer motor än jag måste ha, den har en tendens att vara lite ryckig på låga varv, jag upplever den mycket lättkörd och kompetent, men den är ju inte direkt ny och rätt stor och tung jämfört med tex en KTM RC390. Den är billig i drift och känns väldigt driftsäker.
Fråga: skulle en KTM RC390 vara ett lyft för min körning eller skulle den känns som en moppe på bana? Jag skulle gärna ha en lättare, mer lätthanterad och smidigare hoj för bandagar men vill å andra sidan inte åka moped så att säga. Optimalt vore väl en ny Aprilia RS 660 kanske men jag vill inte lägga mer än MAX 50000kr. Tyvärr är ju 250 tvåtakt borta annars vore det mumma i teorin. En 30 år gammal sådan känns för otillförlitligt för mig.
Eller vore en Duke 690 bättre? Eller känns den för upprätt för bana? Jag vill ha känslan av kompetent banhoj, inte motard tror jag. Vad tror ni blir roligast med mina önskemål och samtidigt rimligt ekonomiskt? För att kunna köra Knix och med SMC så måste hojen vara reggad och besiktad. Vill också kunna ta ut den på landsväg nån gång.
Andra tankar, hojtips och råd?
Fordon: Fireblade 929 årsm 2000. Helt ok skick och funktionell. Behöver nya däck och en rejäl genomgång för året. Värde är väl runt 25000 i vår, men den behöver nya bra däck, bromsskivor och service så det kostar mig säkert 15000 eftersom jag inte mekar själv.
Jag har insett att det är bana som är roligt - landsväg blir livsfarligt om det ska bli roligt så det kan nästan kvitta numera. Jag har inga ambitioner att ta licens eller liknande och har egentligen inga ambitioner om låga varvtider men gillar att utveckla mig och skulle verkligen vilja få till bättre flyt och snyggare körning på bana. Hoppas kunna köra kanske max 10 gånger på bana (inkl Knix) i år.
Min hoj har mer motor än jag måste ha, den har en tendens att vara lite ryckig på låga varv, jag upplever den mycket lättkörd och kompetent, men den är ju inte direkt ny och rätt stor och tung jämfört med tex en KTM RC390. Den är billig i drift och känns väldigt driftsäker.
Fråga: skulle en KTM RC390 vara ett lyft för min körning eller skulle den känns som en moppe på bana? Jag skulle gärna ha en lättare, mer lätthanterad och smidigare hoj för bandagar men vill å andra sidan inte åka moped så att säga. Optimalt vore väl en ny Aprilia RS 660 kanske men jag vill inte lägga mer än MAX 50000kr. Tyvärr är ju 250 tvåtakt borta annars vore det mumma i teorin. En 30 år gammal sådan känns för otillförlitligt för mig.
Eller vore en Duke 690 bättre? Eller känns den för upprätt för bana? Jag vill ha känslan av kompetent banhoj, inte motard tror jag. Vad tror ni blir roligast med mina önskemål och samtidigt rimligt ekonomiskt? För att kunna köra Knix och med SMC så måste hojen vara reggad och besiktad. Vill också kunna ta ut den på landsväg nån gång.
Andra tankar, hojtips och råd?