Råd: ska jag byta Fireblade till RC390 för bandagar?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Just R7 var ju någon 10/1 snabbare än R6 runt någon bana när dom gämförde trots att R7 på pappret inte är så upphetsande men i verkligheten visade sig vara mycket kompetent på bana, R6 ärväll en av dom absolut bästa 600,or o e då R7 lika snabb trots mycket mindre HP så lär ju R7 även åka ifrån cbr gsxr zx osv.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
För att utveckla din körning så tror jag en 390 är kanon. En duktig förare kan åka ruskigt fort på en med. På bana (framförallt mindre) så är en liten hoj nästan roligare att köra då man inte behöver vara rädd för hojen. Gick själv från 1000cc till en sv650. Den saknade både bromsar och fjädring, men det var riktigt kul att köra. Körde även ett par bandagar förra året med en Kawasaki Versys. Inte så snabb, men fortfarande kul att köra.
Mitt tips är att köpa typ en ER-6, MT-07, KTM690 eller liknade och sedan anpassa sig efter hojen. De klarar långt mer än de flesta förare. Provade en RC390 på gelleråsen när jag hade min SV650. Den var ok, men motorkaraktären var roligare på den jag hade.
Till i år har jag även kompletterat min Versys med en 690 Duke R som jag hoppas ska funka bra på bandagarna :).
Tror du gör helt rätt i att gå ner i hoj. Lycka till.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Rc390 kommer kännas som som men moppe jämfört med firebladen.
Och som så många andra redan nämnt är ju KTM och god kvalité inte något som brukar höra ihop.
Visst kan man ha väldigt kul med en sån på bana, men för 50000:- så kan du få en bra mycket roligare hoj för penarna. Till och med en er6 kommer vara roligare. Åtminstone lika rolig, men betydligt mer driftsäker.

Säkert olika för vad folk upplever som lättkört på bana. För mig är det en hoj med låg vikt och skapligt vrid. Twin eller 3-cylindrigt.
Den hoj jag tyckt varit roligast för både bana och gata hitintills i den prisklassen är Street Triple R. Lättkörd både på gata och bana, med ett tillräckligt kompetent chassi för att kunna köra fort på banan. Och rimlig försäkringspremie!

När du sen fastnat på riktigt i banträsket och vill bli riktigt snabb finns det bättre alternativ för det, men då brukar slutbudgeten också bli en helt annan...
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns en rätt ung kille som kör en Kawasaki 400 som han menar är original. Och med 48 hk. Matchar många färskare banåkare på sina mycket starkare hojar, vissa även literklubbor på Sturup och Knutstorp. Sådant har jag sett många gånger både när jag kör själv och som flaggvakt.

Kort och gott, en sportig, responsiv, mindre hoj kan vara skitkul på bana, speciellt Sveriges mindre banor.

Jag tror att majoriteten av Sveriges mc-åkare inte bara hade kunnat åka snabbt med liten hoj men faktiskt också BÄTTRE, än med en stor hoj, då man måste bli en bättre tekniskt när man inte kan kompensera med mycket effekt på rakorna. Dock inte alls som hade medgett detta…
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag tror att majoriteten av Sveriges mc-åkare inte bara hade kunnat åka snabbt med liten hoj men faktiskt också BÄTTRE, än med en stor hoj, då man måste bli en bättre tekniskt när man inte kan kompensera med mycket effekt på rakorna. Dock inte alls som hade medgett detta…
Hade roligare och kanske körde jag också snabbare med Husqvarna 701 än med Triumph sprint 955.

Så jag medger att det har sin charm med att hojen begränsar hastighet på raka och inte min våghalsighet. En stor charm när man dessutom på huliganmoped lyckas varva en s1000rr. ?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Street triplen är givetvis med bra. Bättre än instegshojarna. Har du en R så mycket bättre.
Superduke är ett bra förslag med. Street triplen är dock mer lättkörd och bara marginellt långsammare (jag har haft båda).
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kul att så många lovordar de små hojarna, man skulle nästan kunna tro att dom är majoritet på trackdays så som de lovordas. Konstigt att det inte är så ?

majoriteten som kör eller skulle sätta sig på en 3-400 kommer inte att köra åttor kring tusenklubborna, hur potent hojen än är. Det är en handfull förare som kör om mediokra förare på större hojar. Däremot kommer en duktig förare alltid vara snabbare än en kass förare i kurvorna oavsett hoj.

oavsett hur kul det är att köra snabbt på en liten hoj så föreställer jag mig att det inte är en angenäm upplevelse att bli ombombad på rakorna utav 7-8st ylande hojar på alla sidor och vinklar ?
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det är kul att köra bana med en liten hoj likt rc390. Det känns som att det går snabbare än vad det gör när man kramar bromsen för kung och fosterland, och man känner hur fjädringen maxas, varvstoppet nås på alla växlar osv. Man blir heller inte alls så trött som när man kör en stor hoj. Man känner sig som Rossi! Men sen inser man att man snabbt är varvad av alla andra på banan…
Det är bara kul om alla andra också kör småhojar.

Det är säkert sant att man lär sig bli snabbare i kurvorna med en liten hoj, men inte så säker på att det är lika effektivt som förr. Nu är småhojarna tillverkade med låg budget för asiatiska marknaden.
Min bankarriär satte fart 2012 på en aprilia rs250. Går inte att jämföra med den rc390 jag hade för ett par år sen. Blev aldrig vän med motorkaraktären i en tvåtaktare, men chassit på aprilian var ju rena drömmen mot rc390.

Däremot har jag roligare med en 600a än en 1000. För en amatör som mig gör det inte så mycket på varvtiden, så då blir det roligare med en lättare hoj.

Trådskaparen ville ha en lättkörd hoj som också fungerar till gata. Tolkar det som att han/hon kör bana för skojs skull, inte för att börja tävla eller sätta banrekord?
Då finns det som sagt MÅNGA bättre alternativ än rc390.
Är planen att börja tävla i SSP300, så köp en rc390.
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Det är kul att köra bana med en liten hoj likt rc390. Det känns som att det går snabbare än vad det gör när man kramar bromsen för kung och fosterland, och man känner hur fjädringen maxas, varvstoppet nås på alla växlar osv. Man blir heller inte alls så trött som när man kör en stor hoj. Man känner sig som Rossi! Men sen inser man att man snabbt är varvad av alla andra på banan…
Det är bara kul om alla andra också kör småhojar.

Det är säkert sant att man lär sig bli snabbare i kurvorna med en liten hoj, men inte så säker på att det är lika effektivt som förr. Nu är småhojarna tillverkade med låg budget för asiatiska marknaden.
Min bankarriär satte fart 2012 på en aprilia rs250. Går inte att jämföra med den rc390 jag hade för ett par år sen. Blev aldrig vän med motorkaraktären i en tvåtaktare, men chassit på aprilian var ju rena drömmen mot rc390.

Däremot har jag roligare med en 600a än en 1000. För en amatör som mig gör det inte så mycket på varvtiden, så då blir det roligare med en lättare hoj.

Trådskaparen ville ha en lättkörd hoj som också fungerar till gata. Tolkar det som att han/hon kör bana för skojs skull, inte för att börja tävla eller sätta banrekord?
Då finns det som sagt MÅNGA bättre alternativ än rc390.
Är planen att börja tävla i SSP300, så köp en rc390.
Stämmer bra. Kommer inte tävla. Köra gata är sekundärt egentligen, det kunde jag ha vilken motorcykel som helst till.
Fanns det obegränsat med resurser skulle jag nog vilja ha en rs660; på pappret verkar den ha det jag vill: lättkörd, smidig, skapligt med effekt och dessutom snygg.
”Smartast” vore väl egentligen en 600a, men skillnaden om det jag har nu känns inte sååå stor. Jag har dessutom haft fyra olika 600or de senaste åren så kul att prova något radikalt annorlunda jmft med vad jag haft tidigare.
Jag fattar att det finns risk för att den kommer kännas för klen och dessutom risk för att den går sönder mtp KTMs kvalitetsrykte, men blir det så så får jag väl testa något annat senare. I nuläget lockar en lätt och smidig hoj mest.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Prova då på!
Betala inte för mycket för en rc390, då den inte är lättsåld. Se till att ventiljusteringen är gjord, första ska göras redan efter 100mil. För att få det liiiite roligare så passar första generationens yamaha r6 bakdämpare nästan rakt av.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Beror helt på vilka banor du planerar att åka på.
jag skulle fixa Bladen ock köra vidare på den ett år till innan du tar beslut.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har man väl bestämt sig för att man vill byta hoj är det inget kul att harva runt på den gamla. Då är det roligare att byta, även om bytet blir fel.
/en som är på sin 18e tunga mc på 19år
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Hittade en som ville byta rakt av med en RC390 med nya bra däck så det gjorde jag. Får se till våren hur det känns, jag testade ytterst försiktigt idag på blöta grusiga vägar men det säger ju inte så mycket om hur det känns på sommarväg. Men jag sitter bra på den i alla fall. Tack för tips och åsikter.
 

Bifogat

  • 56EB0517-8F77-4449-A801-E98AC46168C5.jpeg
    56EB0517-8F77-4449-A801-E98AC46168C5.jpeg
    4.3 MB · Visningar: 40

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Kul med byte, du kommer att ha mycket kul i sommar! Man ska testa är mitt motto. Trist att stå och ångra det man inte gjort när man blir gammal och inte kan åka mer.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Hittade en som ville byta rakt av med en RC390 med nya bra däck så det gjorde jag. Får se till våren hur det känns, jag testade ytterst försiktigt idag på blöta grusiga vägar men det säger ju inte så mycket om hur det känns på sommarväg. Men jag sitter bra på den i alla fall. Tack för tips och åsikter.
Kul att du provar. Berätta gärna sen hur du tycker den är. Tror att du får roligt på bankörningar i sommar.
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Kul att du provar. Berätta gärna sen hur du tycker den är. Tror att du får roligt på bankörningar i sommar.
Liten uppdatering efter en dag med SMC på Sviestad: det känns lite moped. Tokomkörd av alla på rakorna och sen blev det ligga på kö resten av varvet. Skulle varit helt oproblematiskt om alla andra också körde klen hoj… Grymt fin i kurvor. Lätthanterlig och smidig.
Riktigt fin på krokiga småvägar. Sammantaget så blir det nog ett byte till sport600a innan sommaren är slut tror jag.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top