Råd till passagerare

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Hoho, vad gör man med en tung person bakom sig? jag väger 120kg.. När jag satt bakom körskoleläraren när han skulle köra mig till något ställe där vi skulle öva så lutade jag MED honom, alltså såg jag att han lutade så lutade jag med.. Måste väl vara rätt jobbigt med någon tyngre bakom en? Eller?

Jag är INTE i din viktklass, men jag väger lite mer än min man. Det är inga problem. Jag sitter still. Alltid i samma linje som hojen. Oavsett hur mycket han lägger ner. Tanken är väl att det ska vara som om hojen hade tung packning. Inga överraskningar. Ivf så har han inga problem. Hojen väger ju en hel del i sig själv. :D
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Jag har en film där jag kör med passagerare också, tyvärr inte lika duktig som Per ovan, och tyvärr stundvis rätt skakig film:

Såg ju ganska trevligt ut. Ingen dum hoj att få åka bak på bana på :)
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Mycket handlar om samspelet mellan passagerare o förare!
Mickis som åker bakpå mig tränar och håller mycket på med dans (liksom mig) där det handlar om att föra o följa!
Så vi har en genomgång innan körningen hur jag vill att hon skall jobba på hojen för att det skall fungera bra.
Kontaktpunkter o förankring är mycket viktiga för att man skall känna sig trygg på hojen!!:)
Det handlar så mycket som möjligt att få ner tyngden o kraften ner i hojen, i fötter o ben för att kunna slappna av i överkroppen.
Jag som förare ger inputs lite tidigare än vanligt för att passageraren skall lära sig o känna igen vad jag skall göra o vad sedan passageraren skall göra. Tydlighet!!!
Ps. Detta var första gången Mickis åkte bakpå en sporthoj på bana!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
2:a gången på Gelleråsen fungerade det ännu bättre:krama

notis: Ju tyngre passageraren är, desto större roll spelar det vad denne gör!! Jag skjutsade tex. B Compier på bana. Och det var mindre kul!!!:3freak Han är ganska normalstor man = tung jämfört med en tjej. Och som inte följde mig o gjorde som jag ville, utan tog sina egna beslut där bak på hojen!???:dummer Detta resulterade i en instabil hoj som inte gjorde som jag ville:gnissla

Mvh Per
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Uppsittning: Lite grann som att kliva i en kanot. Håll tyngdpunkt så rakt över hojen som möjligt. Föraren har redan ganska många kilon att balansera redan. Han behöver inga onödiga sidokrafter. Jag lånar förarens fotpinne för att det ska bli mindre vingligt. Vänster hand på hans axel, vänster fot på hans fotpinne, och så svingar jag mig upp. Jag är noga med att sätta mig exakt mitt över bönpallen, och drar upp fötterna till mina fotpinnar. Hur nära man sitter beror på typen av hoj.
Det där är viktigt att görs klart innan, första gången min äldsta dotter skulle åka med i vuxen ålder så klev hon upp på passagerarpinnen (hon är kort), jag höll på att tappa hela hojen då dom andra som brukar åka med når över hojen utan att klättra.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Mycket handlar om samspelet mellan passagerare o förare!
...(borttaget)....
Han är ganska normalstor man = tung jämfört med en tjej. Och som inte följde mig o gjorde som jag ville, utan tog sina egna beslut där bak på hojen!???:dummer Detta resulterade i en instabil hoj som inte gjorde som jag ville:gnissla

Ingen vill ha en instabil hoj! :4skrika Så samarbete är det vi strävar efter. :krama Det gör det ändå mer intressant att olika förare här i diskusionen vill olika saker av sin passagerare. Min man vill att jag sitter still, och han vill inte ha knuffar bakifrån, och det respekterar jag. Jag vill ju att han ska tycka att det är kul att köra, även när jag är med.
När jag var yngre hade jag privilegiet att till och från få bugga med fd tävlingsdansare. Nyttig lektion i att sluta tänka själv, och följa även små signaler från sin partner. Att vara lyhörd för ngn annan!

Jag skriver mkt om att sitta still, väl medveten om att det absolut inte är ngn lätt sak. Jag var på en kurs för ryttare som fokuserade bl.a. på hur vi satt och hur vi satt i sadeln. Man gör en massa små saker man inte är medveten om, även när man tror att man sitter stilla och rakt. Förmodligen gör jag också det även när jag sitter på bönpallen. Men en bra grundsten är att få tyngden rakt ner i sadeln. (Samma sak på hoj och häst.) Så för mig är det viktigt att sitta rakt över sadeln på båda sittbenen. Då sitter jag stadigt. Fötterna vilar stadigt på fotpinnarna. Jag vill ha tyngden på fotbladet (som med en stigbygel) för där är jag starkast. Hälen sänkt, så att foten är parallell med marken. Då kan jag bäst hålla emot, och jämna ut vid gupp o.d.

I och med att jag sitter stadigt, så känner jag inget behov att hålla i min förare om inte situationen så kräver. Jag låter som sagt händerna vila med lätt stöd framför hans höfter, mellan honom och tanken. Att hålla i föraren är ett bra sätt att följa hans rörelser, att få samspelet. Men man sitter inte stadigare för det. Finns det inte risk att man stör förarens balans? Att något hårt grepp inte behövs var väldigt tydligt då vår 11-åring somnade på bönpallen på våran sporttourer! Hon satt kvar utan problem. :) (Även hon ryttare)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har man en stadigt återkommande passagerare rekommenderar jag att han/hon förljer med på en bankörning. Storbana eller KNIX spelar nog inte så stor roll. Själv har jag bara haft co-pilot på KNIX. Men oj vad kul det var! En ny dimension skulle man kunna säga. Bortsett från att det utvecklade oss båda. Förstår varför en del fastnar för dans, underbart att jobba i harmoni med en annan person. Instruktörerna kom med många nyttiga tips, både till mig och passageraren.

OT:
Skulle aldrig våga åka med mig själv i de nedläggen jag kör. Andra tillfället på Gröndal hon var med var hon ner i asfalten med knäpucken tillsammans med mig. :banana
(Inte för att det behövdes. Hon ville och vem är jag att neka en söt blondin?)
Tillbaka i depån var instruktören och jag överens om att hon har mer stake än alla killar där tillsammans. Nästan litet tråkigt att hon kommer ha egen lapp till sommaren. Bild från vår första körning tillsammans finns i mitt garage.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Här är tjejen som är med i filmen! ;-)

Det gick som sagt grymt fort :):banana

Hej! :) Blir avis när jag ser dig på banan. Men det är nog bäst att jag lär mig köra själv innan jag provar ngt sånt. :lol Hur mycket annorlunda är det att vara passagerare på bana mot att vara passagerare på en vanligen kurvig landsväg? Hur känns det att hänga från bönpallen, jämfört med att hänga som förare? Min enda erfarenhet att hänga är från snöskoter. :( På vanlig landsväg lägger maken ner hojen utan att varken han eller jag hänger. :D
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Låter jävla mysigt att ha en flicka bakom sig.

Jag sitter inte närmare honom än att när jag lutar mig framåt så nuddar mina bröst hans rygg. Han behöver inget 'påskjut' från mig.

Tror jag måste skaffa mig en donna som kan åka med!
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jösses, bättre bekräftelse på att någon litar på en än sådär kan man knappast få? Och en massa kredit till hon som åker med, nästan alltid läskigt att inte ha full kontroll själv ju. :)
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Det där med att hålla i handtaget som passagerare kan vara väldigt farligt! Min bror har fått reda på detta den hårda vägen och är i dag förlamad i sin ena arm sedan han var med om en mc olycka där han åkte med och höll sig fast i handtaget därbak. (15 år sedan nu)
Det som är risken är att om man går om kull så håller man krampaktigt kvar i handtaget och nerverna slits loss från ryggraden.

Bättre o hålla om den som kör och man har då även möjligheten att hålla emot vid en rejäl inbromsning.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jösses, bättre bekräftelse på att någon litar på en än sådär kan man knappast få? Och en massa kredit till hon som åker med, nästan alltid läskigt att inte ha full kontroll själv ju. :)

Japp, det glömde jag skriva. :D Som passagerare har man ingen alls kontroll. Man måste vara bekväm med att släppa kontrollen och fullständigt lita på föraren. Man kan på olika sätt framföra önskemål, men man har absolut ingen kontroll. Alla försök till att 'baksätesköra' är bara att glömma! Litar man inte på föraren ska man nog låta bli att följa med. Fast vem gifter sig/är ihop med någon de inte litar på? :va Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det till och med stärker ett förhållande. Den totala tilliten och den fysiska närheten. :krama
 

Mickis

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Stureby, Enskede
Hoj
Kawasaki zx6r
Hej!
Jag åkte bakpå ute på gata i 8 år innan jag tog mitt eget kort o började köra. Har kört en del på KNIX men provade storbana förra året o det är galet galet kul. :yoparty

Jag tyckte att jag var van att åka bakpå då jag gjort det i 8 år, men landsväg o bana är två helt olika saker. Visst måste man vara med och aktiv i sitt sätt som bakåkare även på landsväg men på bana går det MYCKET fortare o där blir man verkligen ett med föraren. Det jag gör på hojen förmedlas till föraren, jag måste var med, förlytta mig när han förflyttar sig. Som sagt det är som att sitta ihop.

Det som Per säger är helt riktigt, samspelet mellan förare o passagerare är som att att dansa. Två blir ett o tillsammans tar vi oss igenom en härligt bana o njuter av varje kurva o den energi som blir i hoj.
Det syns ganska bra på filmen vilket bra samarbete vi har. :krama

Jag tror aldrig att jag upplevt sån lycka efter att ha åkt bakpå på banan. En tanke jag fick i en av kurvorna som vi tog i dryga 120 "dör jag nu så dör jag ändå lycklig" en helt fantastisk känsla.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Ett väldigt enkelt tips förutom en hel del andra bra, följ med på vägen och sätt huvudet på den sidan dit man svänger och sitt nära han som kör och håll nerverna i styr och lita på den som kör.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top