Råd val av motorcykel!

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det finns hur mycket hojar som helst att välja på, provkör som sagt och välj något som hjärtat klappar lite extra för.

Men, tänk även på budget för kläder och utrustning, så du inte glömmer bort det. Det går lätt att bränna 15-20000kr utan att ta i för kung och fosterland, minst 10000kr får du räkna med om du inte redan har skaffat kläder.

Och det blir trots det billigare att köpa dyrt första gången istället för att köpa nåt billigt till att börja med. Köper man bara för att det är billigt brukar man (jag...) ändå vilja ha lite bättre saker ganska fort, bättre att handla rätt från början. Köpa kvalitet behöver ändå inte vara jättedyrt om man fyndar lite begagnat eller utgående modeller, men pengarna rinner iväg ganska fort ändå.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag kör sporttourer (VFR 800) som jag gillar skarpt, den passar mig. Om jag skulle köpa en ny/annan hoj idag skulle det kanske vara en kawa z1000sx. Eller en annan VFR 800 :)
Saknar min VFR800, jag med. Men de är tunga och känns gamla i låg fart numera. Men motorljudet :banana
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag köper hellre en Er6a av en person som skött hojen och verkar proper än en z1000 av en luffare som satt på ett Akra och tail tidy och aldrig servat hojen överhuvudtaget.
Z1000 från en person som vårdat den som man ska, är det som gäller
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är inte så noga. Man vill testa nåt nytt efter nåt år ändå. Det är som godis, det blir enformigt med hallonbåtar efter ett tag även om det är gott.

Hojar är så jävla fränt ändå så det går helt enkelt inte att göra fel.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack för alla era råd! Får åka runt och provköra osv sen när jag har kortet.

Tanken är att jag ska köra för att det är skoj, åka iväg med brorsan och hans hoj på mindre utflykter osv.
Så det blir inte någon pendling eller någon hänsyn till packning osv.

Men om vi bara fokuserar på själva kvalitén på dom som jag nämnt vilka tycker ni är dom som håller sig bäst om man köper begagnad samt lättskötta med att själv skruva osv?
Kanske svårt att svara på men det kanske är någon som har haft någon av modellerna och kan dela med sig av sin erfarenhet?
Eller bara erfarenhet av själva märkena generellt är också välkommet!
Duccen är hopplös att skruva med. De har beflitat sig med att hitta innovativa lösningar på obefintliga problem och så behöver du en massa specialverktyg för de enklaste åtgärder. Kul när du behöver riva av hjulet vid vägkanten pga punka. Kolla lite på batteribyte på tuben.
Du behöver en jigg eller motorlyft, alternativt block och talja för att genomföra basala serviceåtgärder på gaffel eller hub/bakstöt eller sving.

T ex bandit. Upp med den på centralen, en träbit och du kan helrenovera hojen.

Viktigast. 55mm 12-kantshylsa för muttern till bakhjulet och en kalibrerad momentnyckel som drar + 230 Nm.

Mitt råd är att inte köpa motorcyklar konstruerade av folk i espadrillos som stinker för mycket rakvatten.

Edit;

Vill du ändå ha en så kolla efter en 1100 evo, enligt kunnigare än jag. Alltså sista luftkylda.
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Yummie!
...och en bättre hoj än 1200.

Inte så hemma på dem men är det inte en evo?
Njae, jag tror det var en vanlig 1100 årsmod 2010, minnet är kass men fin var den.
Men den hade ju Öhlinare, well minns inte tyvärr, haft för många hojar, mer än 50....
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Av de japsarana du kollade på skulle jag väl säga såhär, efter att ha provkört alla varav två på bana:

Duke 790 - Mest 'brap' motardkänsla, känns väldigt lätt och funkar bra att busa med, minst motor, bra elektronik men har lite dåligt rykte för hållbarhet innan 2020.
MT-09 - Användbart register rakt igenom med riktigt bra vrid. Lite primitiv elektronik men en skön karaktär i trippeln (före 2020 enligt din budget).
Z900 - Bra 'value pack' i sin helhet och var tidigare "det där smarta köpet". Kraftigast motor men vaknar till först i högre varvtal.. det är som väntat för en radfyra.

För aktiv nöjeskörning funkar alla tre, men KTM'en är klart busigast och Z900 är klart den mer filosoferade varianten,MT09an mittemellan. Alla går dock leva rövare med om man så vill.
 

mandarin

Medlem
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
Yamaha mt 07 moto cage -14
Hur har det gått för Sebbo med körkortet? ?

"Råkade" provköra en Yamaha mt07 sommaren 2014 och kände direkt att det var en hoj för mej. Våren 2015 sålde jag min Yamaha xj6 -13 och köpte min mt07. Är fortfarande otroligt nöjd med den och har inga planer på att byta hoj närmaste tiden.
Hade provat några olika hojar innan, men ingen kändes rätt. Antingen så var dom dyra i inköp, löjligt dyr försäkring, för stor/tung/hög m.m.

Så tipset alla skrivit tidigare om att provköra olika hojar kan jag bara hålla med om. Känslan när man provkör "rätt" hoj går inte att förklara.

Men glöm inte att kolla upp kostnad för försäkring innan köp! Jag personligen har valt bort tex KTM då det skulle kosta mej MYCKET mer än min Yamaha. Försäkringsbolagen kan sällan motivera deras skeva prissättningar, så räkna inte med liknande kostnad trots liknande hojar.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top