Råd vi köp av husa -03

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Hade tänkt att köpa mig en husaberg av årsmodell -03 och vill ha lite råd och tips.

den påstås ha gått närmare 60 h vet inte om det stämmer eller är rimlig, men men.

däcken var tydligen dåliga också.

Vad är rimmligt att ge för den? inga crossdäck eller sånt medföljer.

//Erik
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
StarkStröhm skrev:
Hade tänkt att köpa mig en husaberg av årsmodell -03 och vill ha lite råd och tips.

den påstås ha gått närmare 60 h vet inte om det stämmer eller är rimlig, men men.

däcken var tydligen dåliga också.

Vad är rimmligt att ge för den? inga crossdäck eller sånt medföljer.

//Erik

Kolla blocket.se för priserna o dra av lite prutmån som de flesta har med. Antar att du menar att det är en motard, eller ska du köpa den utan hjul... Eller står den på fälgar utan crossdäck..? :3freak

Sök sedan på detta forum som har tusentals trådar om Husa-köp! Tänk på att det inte är nån CB500-motor. Rejshoj med serviceintervaller därefter!

/Dave
 

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
nä jag vet, har en kompis som kör husa och byter olja lika ofta som kalsonger.

det är motardfälgar på.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
StarkStröhm skrev:
nä jag vet, har en kompis som kör husa och byter olja lika ofta som kalsonger.

det är motardfälgar på.

Fan vad jobbigt att byta kallingar efter man varit igång 5 timmar hela tiden... Neurotisk kille. :tungan
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
StarkStröhm skrev:
Hade tänkt att köpa mig en husaberg av årsmodell -03 och vill ha lite råd och tips.

den påstås ha gått närmare 60 h vet inte om det stämmer eller är rimlig, men men.

däcken var tydligen dåliga också.

Vad är rimmligt att ge för den? inga crossdäck eller sånt medföljer.

//Erik

Första frågan är ju om du alls ska ha en husa, beroende på typ av åkning osv. Med cross däck antar jag att du menar extra (cross/enduro) fälgar förutom motard hjul som sitter på. 60 h eller inte är ju upp till dig själv att bedöma, det handlar ju om 3 säsonger * 20 h isf. Högst troligt att den gått mer. Kolla på sporthoj och blocket så ser du hur länge hojarna varit ute och om tillgången är större än efterfrågan och därmed om priserna går att kapa. Jag sålde min 02:a i höst för styvt 40, kanonskick och skött som en bebis, vilket dock inte påverkar hållbarheten extremt mycket... :tomten
 
Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Min har gått 132h enligt mätaren kollade jag nyss... -03´a (660)...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
StarkStröhm skrev:
ja, 56h känns lite lite för en 03:a faktiskt
Men fullt möjligt. Sånna här cyklar har mer och mer börjat köpas av folk som vill ha det senaste häftigaste och sen upptäcker att det inte var så roligt för dem.

Annat exempel.
Butler sålde just sin 03a och den hade inte gått mer än kanske 30h, mest beroende på att han åkte utomlands direkt efter han köpt den, sen byggt hus osv. Han lär ju inte vara ensam om liknande situationer.
Sluta spekulera och åk och bilda dig en uppfattning istället :tummenupp
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
StarkStröhm skrev:
Hade tänkt att köpa mig en husaberg av årsmodell -03 och vill ha lite råd och tips.

den påstås ha gått närmare 60 h vet inte om det stämmer eller är rimlig, men men.

däcken var tydligen dåliga också.

Vad är rimmligt att ge för den? inga crossdäck eller sånt medföljer.

//Erik

Jag bytte min gsx-r 750 -00 mot den. Båda har helsystem och ombestyckning. Sen vad man värderar dom till är ju en annan femma.

Tycker det är väldigt blandade priser på dom beroende på hur långt dom gått och om det sitter något system. Min uppfattning om priset är att den hamnar mellan 50-60 tusen. Bättre precision kan inte jag bidra med.

Standard 04 går ju också hitta för 60, jag har dock inte sett lägre.

Min har passerat 80h nu precis och är uttagen januari 04.
Problemfri egentligen. Bytte bara transmissionskåpspackning och de två som sitter vid ventiljusteringslocken.

Däcken var friska och plast i nyskick. Diodbakljus, standardsystem och blinkers och sånt medföljde.

Risk för soppatorsk den första tanken, hade så roligt så jag körde soppatorsk två gånger första dagen jag körde den.
 

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Supermoto skrev:
Men fullt möjligt. Sånna här cyklar har mer och mer börjat köpas av folk som vill ha det senaste häftigaste och sen upptäcker att det inte var så roligt för dem.

Annat exempel.
Butler sålde just sin 03a och den hade inte gått mer än kanske 30h, mest beroende på att han åkte utomlands direkt efter han köpt den, sen byggt hus osv. Han lär ju inte vara ensam om liknande situationer.
Sluta spekulera och åk och bilda dig en uppfattning istället :tummenupp


mm, tanken är att jag ska åka dit och skaffa mig en uppfattning själv. Men eftersom jag inte har ägt någon husaberg innan så startade jag denna tåd för att få råd om vad man bör kolla upp på en -03:a etc...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
StarkStröhm skrev:
mm, tanken är att jag ska åka dit och skaffa mig en uppfattning själv. Men eftersom jag inte har ägt någon husaberg innan så startade jag denna tåd för att få råd om vad man bör kolla upp på en -03:a etc...
Inga speciella grejer att kolla efter på 03orna. Fråga vad som ev. är gjort med den. Låter den bra i motorn är det bara handla. Sliten plast kostar nästan inget att byta, däremot kan motorrenovering bli dyrt. 60h är ju nästan inget så det bode gå toppenbra.

Jo förresten... Om inte kicken återgår tillbaka lätt från sitt lägsta läge KAN det vara ett tecken på att kickaxeln snart ger sig. Men behöver inte vara det och är inte heller nån katastrof om det händer. Kostar en knapp tusing.
 
Last edited:

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Supermoto skrev:
Inga speciella grejer att kolla efter på 03orna. Fråga vad som ev. är gjort med den. Låter den bra i motorn är det bara handla. Sliten plast kostar nästan inget att byta, däremot kan motorrenovering bli dyrt. 60h är ju nästan inget så det bode gå toppenbra.

Jo förresten... Om inte kicken återgår tillbaka lätt från sitt lägsta läge KAN det vara ett tecken på att kickaxeln snart ger sig. Men behöver inte vara det och är inte heller nån katastrof om det händer. Kostar en knapp tusing.


okay, läste något stans på forumet om att vipparmarna skall bytas efter 50 timmar, stämmer det? eller gäller det tidigare modeller?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
StarkStröhm skrev:
okay, läste något stans på forumet om att vipparmarna skall bytas efter 50 timmar, stämmer det? eller gäller det tidigare modeller?
Lagren ska bytas efter 50h på de äldre, det är därför det ofta sägs att man bytt till 03ans armar+lager eftersom de har 100h som bytesintervall (enligt boken iaf).
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Supermoto skrev:
Lagren ska bytas efter 50h på de äldre, det är därför det ofta sägs att man bytt till 03ans armar+lager eftersom de har 100h som bytesintervall (enligt boken iaf).
Enligt -03:ans .pdf manual för FE & FSe, så skall man byta:

Var 10:e timma
# Olja
# Oljefilter

Var 50:e timma
# Vipparmslager

Var 100:e timma
# Vevstakslager
# Ramlager
# Kamlager
# Balanslager
# Ventilfjädrar
# Tändstift + tändhatt

Du skall också kontrollera en massa saker med jämna mellanrum. Enligt
manualen, så kan du halvera alla tider på modellerna FC, FSc och FX.

Som en liten bonus :tummenupp. Om du har en FC, FSc eller FX.
Skall du lägga till de här sakerna på byteslistan:


Var 100:e timma
# Kylarvätska
# Kamkjedja
# Kolv med ringar och kolvbult
# Vevstake
# Vevaxelpinnen
# Lagrena i vexellådan
# Tryckplattans lager
# Det andra balansaxellagret också
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Roger_SWE skrev:
Enligt -03:ans .pdf manual för FE & FSe, så skall man byta:

Var 10:e timma
# Olja
# Oljefilter

Var 50:e timma
# Vipparmslager

Du skall också kontrollera en massa saker med jämna mellanrum. Enligt
manualen, så kan du halvera alla tider på modellerna FC, FSc och FX.
Ja jävlar. Du hade rätt, jag hade fel. det var 25h innan



EDIT: Var tvungen att kolla i min egen bok nu och de ska aldrig bytas, HAHA
Däremot ska radiella spelet på lagren kollas var 45e timme och man kan anta att de ska bytas om spelet är för stort. Borde vara samma på de äldre motorerna...
 
Last edited:

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
de va inte bara ett lager som skulle bytas.. :)

"tur" att det är en FS 650e som jag ska kolla på.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
StarkStröhm skrev:
de va inte bara ett lager som skulle bytas.. :)

Det är en FS 650e som jag ska kolla på.
Var glad att du inte tittar på en CRF vars bok säger att man ska byta kolv ver 15e timme....

Det jag menar är att det verkar överdrivet att stirra sig blind på böckerna...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top