Då blir det att byta efter 600 mil om det är halva tiden. Men du menar att en halvsyntet åldras dubbelt så fort som en helsyntet och därför bör bytas snabbare eller att oljor över lag bör bytas snabbare när man kör hoj?
Läste hela artikeln snabbt (kanske för snabbt) och en halvsyntets bilolja fungerar i stort lika bra som en helsyntets för motorcyklar?
Hur är det ?
Är det inte så att oljan ska bytas efter 1200 mil
eller minst varje år ? I din Ducce ?
Där är 1200mil ett värde som skrivs för det låter bra, långa serviceintervall säljer.
Men eftersom hojar bara körs ca 250mil/år och oljan behöver bytas oftare så kommer tillägget men minst varje år.
Så har marknadsavdelningen slagit 2 flugor i en smäll.
Säljande långa oljebytesintervall och täta oljebyten så det inte blir problem under garantin.
Läste BMW S1000RR instruktioner för oljebyte på gathojen. Vid landsväg / vanlig körning 1000(?)mil.
Vid bankörning oljebyte efter 450km = 45 mil. (Rättat från 400 km det är 450km)
Varför ?
Därför att oljans livslängd bestäms inte bara av hur många mil hojen rullat utan och också efter hur hårt oljan belastats.
Lite som hur ofta behöver man tvätta en motorcykel.
40 mil fin asfaltväg en solig dag, hojen är knappt dammig.
Fränsta, Torpshammar, Saxen, Kölsjön, Gräsåsen, Hassela,
ca 4 mil grusväg i regn på natten. När jag parkerat hojen hos vänner i Norrhavra några mil söderut så kan jag nästa dag se förödelsen, stora delar av
hojen täckt med ett lager av 1 - 3 mm fin sand tex på fälgar och gaffelben. Bara och börja tvätta.
Den där länken visar
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
hur snabbt oljan förlorar viskositet i en Honda V65 Sabre
https://www.jpcycles.com/countersteer/reviews/retro-ride-1984-honda-vf1100s
Efter 800miles och 1500miles, dvs ca 130 mil respektive 240 mil
Mobil oil 1 , -13,4 %, -17%
Castrol Syntec, -21,9% , -25,5 %
Castrol GTX, -27,8%, -32%
Honda HP4, -30,8%, -34,4%
Spectro 4, -32%, -36,1%
Jag föredrar visa förlusten för det blir lättare jämföra , att tex de speciella MC-oljorna Honda HP4 och Spectro 4 har förlorat dubbelt så mycket viskositet ca 35% som Mobil Oil1 ca 17%
redan efter 240 mil i Professorns Honda V65 Sabre.
Och vad är normal belastning på en MC ? Såg ett antal unga män med Sporthojar på South Bend University när jag och min kollega körde till universitetsområdet för att löpträna på "motionslingorna". Killarna körde sin sporthojar utan hjälm på universitetsområdet i hastigheter som hade godkänts som gångfart i depån på en bandag.
Om detta är normal MC-användning (killarna på Universitetsområdet) så tror jag du kör din Ducce mycket hårdare och bör byta olja oftare, i varje fall en gång/år.