Råvarutråden (handel)

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Tror du tåget har gått för majsen? Annars ser ju spannmål rätt intressant ut för hösten.

Det verkar ju inte vara några vidare orderdjup på dom certifikaten vad jag har set lite snabbt (är inte insatt i den råvaran). Om du ska köpa och sälja endel så finns det ju naturliga begränsningar som det se ut.

För dom som har tappat tron på sina vanliga aktiefonder i nedgångarnas tider. http://di.se/Artiklar/2011/9/1/244019/Guld-vinnare-i-augusti/

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Varför ska du betala av ditt villalån? Ligger du med under 75% belåning så är det inte värt det. Ha ett tryggt sparande med obligationer och kreditrisk papper detta kan du fylla upp med lite värdebolag. Sedan har du en portfölj för rent spekulativt syfte där du går på högrisk. T ex. onoterade bolag råvarucert med hävstång som tidigare nämnts.

Silver är nog ok med tanke på priset. I maj föll silvret med 27% på en vecka vilket knockar ut de flesta hävstångsprodukter. Råvaror och valuta är mycket svårare att förutspå än aktier generellt.

Och varför ska man ha lån på banken och pengar investerade i obligationer? Det låter ju lika dumt som koffeinfritt kaffe. :va Man blir luggad av banken två gånger istället för bara gång. :näsblod

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Och varför ska man ha lån på banken och pengar investerade i obligationer? Det låter ju lika dumt som koffeinfritt kaffe. :va Man blir luggad av banken två gånger istället för bara gång. :näsblod

Därför att avkastningen på investeringar (om man vet vad man gör) är betydligt högre än räntan på lån. För att det inte skulle vara lönsamt behöver de höja dagen räntenivå med några hundra procent. Dessutom äter inflationen upp lånet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Därför att avkastningen på investeringar (om man vet vad man gör) är betydligt högre än räntan på lån. För att det inte skulle vara lönsamt behöver de höja dagen räntenivå med några hundra procent. Dessutom äter inflationen upp lånet.

Ja jag fattar att det var målsättningen men hur ska du lyckas med om du placerar pengarna i obligationer?

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det kommer gå upp. Silvret är groft undervärderat i dagsläget. Silvret har historiskt sett haft en relation mot guldet till ett värde av 1/16 del. Idag ligger silverpriset på 41,22 dollar/oz. För att 1/16 ska gälla ska priset stiga till 114 dollar/oz. Där av kommer silverpriset att stiga garanterat!.
Nja, historiska förhållanden mellan råvaror ger jag inte så mycket för nu när många råvaror handlas kring ATH.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Fy fan vilken dag:) ‎+26,64% från dagens traiding:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fy fan vilken dag:) ‎+26,64% från dagens traiding:)

Du passerar väl snart Warren Buffet om du fortsätter så här. Din dagsavkastning är ju mindre än vad han snittar per år.

Du gör 10000kr till en miljon på en månad! :tummenupp

På ett år(250 börsdagar) har du dragit in 100000000000000000000000000000000000000000000kr det ska vara 29 nollor. Då skulle du kunna skänka 200000000000000000000000000kr(19 nollor) till varje människa på jorden och utrota all fattigdom.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Måste bikta mig.
Suttit med Björnar några dagar och så kom 900 nivån på OMX.
Trodde i min enfald att vi skulle vända upp...

Styrde om skutan till BULL OMX och BEAR Guld... nu verkar dock inte det ske. Grattis som f-n till alla er andra som alltid gör rätt. :huvet

Nu blir det väl ner imorgon också....

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Du passerar väl snart Warren Buffet om du fortsätter så här. Din dagsavkastning är ju mindre än vad han snittar per år.

Du gör 10000kr till en miljon på en månad! :tummenupp

På ett år(250 börsdagar) har du dragit in 100000000000000000000000000000000000000000000kr det ska vara 29 nollor. Då skulle du kunna skänka 200000000000000000000000000kr(19 nollor) till varje människa på jorden och utrota all fattigdom.

Haha, ja om man skulle dra in dom summorna skulle jag nog kunna skänka några slantar till värdsbefolkningen och ta dom ur fattigdommen. Vem vet man kanske blir kallade den nya Jesus;).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Måste bikta mig.

Styrde om skutan till BULL OMX och BEAR Guld... nu verkar dock inte det ske. Grattis som f-n till alla er andra som alltid gör rätt. :huvet

Nu blir det väl ner imorgon också....

Det är nog bara Fighter som hela tiden kan visa upp tokfina avkastning, vi andra dödliga för vara glada om det blir rätt oftare än 51% av dagarna. Själv hade jag sålt allt och har dessutom sålt omx-terminer några vändor. Nu senast sålde jag nere kring 890 men fegade ur och köpte tillbaka i slutet på förra veckan för 950 då jag började bli rädd att det skulle komma ett bearmarket-rally. Men nu är vi tillbaka kring 890...

Tröttnade på att försöka korta och gick all in i på marknaden men köpte dock inget konjukturkänsligt och kommer inte göra det heller på länge. Jag är i grunden långsiktig och föredrar att försöka ignorera det kortsiktiga bruset på marknaden.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
.

Bear guld kommer att komma, det är bara att vänta lite. Skulle gissa att vi ser en attack innan veckan är slut.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Dagens portföljutveckling efter vinsthämtning +22,72%:).

Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Måste bikta mig.

Styrde om skutan till BULL OMX och BEAR Guld... ....

Har du bevakat guld bear idag? om inte gå in på ditt konto och se efter så kommer du nog få ett skratt:).

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA