Lugn skrev:
Mmmm, dom där nötterna på Banverket som är i farten och drar in på allt, sen får SJ skit för det. Precis likadant som när de gräver av en kabel och tågen blir stående...
"Dom där nötterna på Banverket" arbetar på regeringens uppdrag - och anslagsfinaniseras på så sätt. Det är således politikerna - och i förlängningen det svenska folket som bestämmer ramarna.
Banverket gör idag stora insatser för att ta bort plankorsningar eller öka säkerheten vid dem.
Målsättningen är att minska antalet olyckor till högst 25 olyckor per år, en halvering från 1996. Arbetet har kommit långt. Vid tågtrafikens huvudlinjer finns några hundra oskyddade korsningar kvar och det dubbelspåriga nätet är idag helt utan dessa korsningar.
Antalet plankorsningar har de senaste åren minskat från mer än 16.000 till cirka 8.500 stycken.
Det finns flera olika sorters plankorsningar. Allt från korsningar med bommar där många vägtrafikanter passerar varje dag till oskyddade korsningar där endast ett fåtal passerar.