Rödby

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Undrar hur nödvärnslagen egentligen kommer tillämpas. Ja, det var övervåld men han var ju klart i underläge och vad skulle han göra? Slänga sig ut med knytnävarna som vapen?
Men nu vet man väl inte hur situationen såg ut riktigt.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Undrar hur nödvärnslagen egentligen kommer tillämpas. Ja, det var övervåld men han var ju klart i underläge och vad skulle han göra? Slänga sig ut med knytnävarna som vapen?
Men nu vet man väl inte hur situationen såg ut riktigt.

Ingen attackerade honom vad jag förstod? Han var bara trött på all skadegörelse och jävelskap. Hagelbössan löste uppgiften. Nu lär han väl åka dit på mord alternativt dråp eller nått..

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Omöjligt att uttala sig eller ens spekulera i händelseförloppet.

Att pappan tog hagelbössan med sig ut när han konfronterade gänget kan vara ett brott i sig, men kan även falla under nödvärnslagen. Det beror helt på hur situationen ser ut.

Det kan dock tyckas som kraftigt övervåld att avlossa dödande skott när man kan anta att det borde ha räckt med att skjuta varningsskott, alternativt skjuta för att skada, tex. i knä eller fot.

Men, det är lätt att sitta i lugn och ro bakom ett tangentbord och tycka och tro. Verkligheten kan ha sett helt annorlunda ut.

En stor och hemsk tragedi är det i vilket fall. För alla inblandade.

Ingen attackerade honom vad jag förstod? Han var bara trött på all skadegörelse och jävelskap. Hagelbössan löste uppgiften. Nu lär han väl åka dit på mord alternativt dråp eller nått..

Det behöver inte bli så.

Lagen säger att "den som svårligen kan besinna sig" inte ska dömmas till ansvar.

Hur det bedöms och tolkas är rättens sak att avgöra, men jag kan nästan slå vad om att skyttens advokat kommer att åberopa det.

Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Förstår pappan fullt ut. Har också en grabb som blivit utsatt för trakasserier i flera år, och hade jag fått tag i ynglen då så hade det nog slutat med att jag åkt in... Det har varit stenbumlingar genom köksfönster och liknande. Snuten har fått namn på dom vi tror det är, men dom skiter totalt i det. Nu är grabben 18 och gav igen i våras. Det slutade med att det var han som blev dömd för misshandel, och det verkar ha lugnat ner sig nu när dom vet vad han är kapabel till.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Nödvärn kan nog bli svårt att hävda, åklagaren kommer att peka på att hagelbössemetoden inte står i proprtion till hotet mot hans familj.

Däremot bör han hävda att han hamnade i ett affekttillstånd. Jag tror inte han kommer att dömas för mord+mordförsök, utan till grovt vållande till annans död, samt försök till grov misshandel (tror inte det finns "försök till grovt vållande till annans död"). För detta kommer han att få 3-5 år.
Finns ett liknande fall från en liten ort utanför Malmö, där en husägare beväpnade sig efter upprepade inbrott/stölder. Han sköt ihjäl förövaren nästa gång han kom på besök för nya stölder, och fick 3 år för grovt vållande till annans död.

Jag kan inte tycka synd om skitungarnas familjer trots snyfthistorierna i media ("mitt barnbarn var ju världens goaste, brydde sig alltid om andra", jo tjenare). Tragiskt - visst. Men tämligen självförvållat.

Rydstedt1989

Guest
finns det ens bevis för att dom var beväpnade? har förståelse för "gubben" men för fan en hagelbössa. det där måste nästan gå under dråp, som är som jag förstått det "icke överlagt mord"? visst jag skulle vrida nacken av dom om det var jag, men hagelbössa då har man inte alla hästar i stallet. bara att han tog med sig ett laddat vapen ut, borde gå som typ brott mot vapenlagen alt. om det vill sig "illa" att han åker dit på mord, eftersom han har ett laddat vapen med sig så skulle han ju inte direkt bjuda grabbarna på kaffe.. jag tycker att det är rakt igenom fel.men jag förstår ändå. och svenska polisen skulle ju ha sig en känga eller två, nu fick dom en mycket längre utredning som kräver mer resurser än om dom hade åkt dit och avlägsnat ynglen från platsen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja, en hagelbrakare är inte någon atombomb.
Släpp ut dem på 50-60 meter innan man sänder lite fina hagel efter.
Ger dödsångest och viss smärta, men inga större skador.

Rydstedt1989

Guest
Nja, en hagelbrakare är inte någon atombomb.
Släpp ut dem på 50-60 meter innan man sänder lite fina hagel efter.
Ger dödsångest och viss smärta, men inga större skador.

var lite schysst ge dom 100, eller ladda med salthagel.:rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror tyvärr att en sån här händelse behövs, för att ALLA parter ska vakna upp.

Dessutom tror jag att en näst intill friande dom behövs, för att visa skitskallar i alla åldrar att det är inte acceptabelt att i flock trakassera andra människor, har man själv tagit det steget så ska man fan inte gnälla sen heller.

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Jag tror tyvärr att en sån här händelse behövs, för att ALLA parter ska vakna upp.

Dessutom tror jag att en näst intill friande dom behövs, för att visa skitskallar i alla åldrar att det är inte acceptabelt att i flock trakassera andra människor, har man själv tagit det steget så ska man fan inte gnälla sen heller.

Håller med.. :tummenupp

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
finns det ens bevis för att dom var beväpnade? har förståelse för "gubben" men för fan en hagelbössa. det där måste nästan gå under dråp, som är som jag förstått det "icke överlagt mord"?

Nej, han borde givetvis sagt till dem på skarpen istället, hyttandes med ett pekfinger i luften! Eventuellt till och med höja rösten lite grann, men inte för mycket för då kan han ju skrämma slag på de stackars pojkarna.

Rydstedt1989

Guest
Nej, han borde givetvis sagt till dem på skarpen istället, hyttandes med ett pekfinger i luften! Eventuellt till och med höja rösten lite grann, men inte för mycket för då kan han ju skrämma slag på de stackars pojkarna.

det där var bara allmänt onödigt men visst. man har inte alla hästar i stallet om man ger sig på nån med hagelbössa. men okej vi kör på din metod, fria vapen till alla, vi tar och skjuter den som säger eller gör något. försvarade inte ynglen i mitt inlägg som du skulle se om du tog dig tiden att läsa vad jag skrev! men men läser man valda delar och har en förbannat trång syn på det så.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag kan inte tänka mig speciellt många situationer där det är acceptabelt att skjuta verkanseld mot barn.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag kan inte tänka mig speciellt många situationer där det är acceptabelt att skjuta verkanseld mot barn.

Ja men nu är det här en helt annan historia där någon blivit trakasserad av ungdomar med påkar. Din historia kan vi diskutera någon annan gång när det har hänt.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
3215264 Jag kan inte tänka mig speciellt många situationer där det är acceptabelt att skjuta verkanseld mot barn.
Barn de ska vara inne och sova en fredagskvällen alt sitta och titta på tv med mor...Ne bråkar man med la familja ska man få sig en känga.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
det där var bara allmänt onödigt men visst. man har inte alla hästar i stallet om man ger sig på nån med hagelbössa. men okej vi kör på din metod, fria vapen till alla, vi tar och skjuter den som säger eller gör något. försvarade inte ynglen i mitt inlägg som du skulle se om du tog dig tiden att läsa vad jag skrev! men men läser man valda delar och har en förbannat trång syn på det så.

På vilket sätt har jag propagerat för fria vapen till alla? Hur var det nu med läskunskaperna egentligen, lär ni er ingenting i skolan? Det blir tuffa tider nu när Magister Björklund börjar ställa lite krav i skolan också.

Jag läste f.ö. hela ditt inlägg. Jag har inte på något sätt kommenterat, direkt eller indirekt, att du försvarat slynglarna.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy