Rödljus i Stockholm

Zandman

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XRV750
Har precis skaffat kort och mc och kört en hel del i Stockholm. Flera gånger har jag kommit fram till rödljus som lysser rött och rött och fortsatt rött även fast det är helt tomt på bilar. Har försökt rulla fram och tillbaks för att åka över sensorn i marken men det har inte hänt något.

Har fått vänta tills en bil kommit (då har det direkt slagit om till grönt) då jag inte varit så pigg på att köra mott rött.

Någon som har några tips på något man kan göra för att få den att slå om? Bruttovikten när jag är ute och kör ligger kring 300 kg så det är ju inte direkt lätt.

Tack på förhand!
/Johan
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Zandman skrev:
2336507 Har precis skaffat kort och mc och kört en hel del i Stockholm. Flera gånger har jag kommit fram till rödljus som lysser rött och rött och fortsatt rött även fast det är helt tomt på bilar. Har försökt rulla fram och tillbaks för att åka över sensorn i marken men det har inte hänt något.

Har fått vänta tills en bil kommit (då har det direkt slagit om till grönt) då jag inte varit så pigg på att köra mott rött.

Någon som har några tips på något man kan göra för att få den att slå om? Bruttovikten när jag är ute och kör ligger kring 300 kg så det är ju inte direkt lätt.

Tack på förhand!
/Johan


Jag har för mig viktsensorerna är borta, och det sitter rörelse/ljus detektor i stolpen?!?!?
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
ofta sitter det en sensor som bygger på induktion i marken. En motorcykel innehåller ibland inte tillräckligt med metall för att sensorn ska känna av att man kommer. kan hjälpa att hålla sig i mitten på vägbanan.
annars är det bara att åka efter nån minut tycker jag...
 

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
Tycker att det känns som om vartannat rödljus har nån sensor som inte känner av motorcyklar. Irriterande som faen. Man får helt enkelt vara lite outlaw-gangztah å köra ändå efter ett tag :skrämd
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
brorzan skrev:
2336628 Tycker att det känns som om vartannat rödljus har nån sensor som inte känner av motorcyklar. Irriterande som faen. Man får helt enkelt vara lite outlaw-gangztah å köra ändå efter ett tag :skrämd
Precis. Det är jobbigt som fan att hålla på och sätta ner fötterna hela tiden, och ännu jobbigare att leka Trial-VM mellan varje rödljus.
 

njelger

Guest
du kan oftast se var sensorerna är på skarvarna i asfalten. Kör i mitten och inte för fort. Jag brukar svänga fram o tillbaka om jag är ensam. Sen kör jag om ingen händer.
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Kör försiktigt förbi bara.. Alternativet är ju att stå där på obestämd tid, lite orimligt.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Polis på forumet

har vi ingen polis på forumet osm kan svara på hur vi kall göra när vi hamnar i dessa lägena.
jag håller med att stå där som rn fåntratt i 5 minuter mitt i natten inte alls är kul.
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
har för mig detta har varit uppe förr och då kom man fram till att efter ett antal minuter kunde man försiktigt åka.
 

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
ska det inte funka att tejpa fast en magnet under kåpan..? :3freak
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fanns ialla fall för ett tag sen en liten dosa som var till för att få rödljusen att slå om... Läste om det i nån tråd har jag för mig :tummenupp
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Lösning På Problemet

Precis som en av er redan skrivit så ska man blinka med hellyset en bit innan korsningen. Jag gör så med när jag kör bil och kan då få det att slå om i så god tid att jag slipper sänka farten.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Henkebenke skrev:
2336984 Precis som en av er redan skrivit så ska man blinka med hellyset en bit innan korsningen. Jag gör så med när jag kör bil och kan då få det att slå om i så god tid att jag slipper sänka farten.
Fungerar dock inte i alla rödljus dock?:va
Inte när jag kör bil i ala fall:huvet
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
hände samma sak för mig nere i lilla bromölla. det blev aldrig grönt :( fast efter ett par minuter kom en bil bakom mig å då så blev det grönt.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Har aldrig hänt mig i alla fall. Vore kul om någon som vet hur detekteringen av fordonet går till och kan berätta.
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Henkebenke skrev:
2336984 Precis som en av er redan skrivit så ska man blinka med hellyset en bit innan korsningen. Jag gör så med när jag kör bil och kan då få det att slå om i så god tid att jag slipper sänka farten.

Dax för lite mythbusters:

Det där är en myt, alla trafikljus styrs av en slinga som är nerfräst
ca 5 cm i asfalten vilket du kan se om du tittar på marken innan rödljuset.
Vissa sitter i väldigt god tid innan rödljusen vilket gör att när du blinkar med
helljuset och "får rödljuset att slå om" så kör du i själva verket över
slingan :) Sitter ibland flera stycken i rad för att känna av köer etc.

Metallen i mc/bil blir de facto kärnan i en elektromagnet, motståndet
förändras och elektroniken för rödljuset kan då känna av att du närmar dig.
Den lilla mängd metall som finns i mc räcker inte alltid om slingan
är nedfräst lite djupare i backen.

Det fanns tidigare ljusstyrda trafikljus men det var ett bra tag sen,
kan iofs kanske finnas kvar på några enstaka ställen men dom
lär inte vara många.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top