Mr Skutt skrev:Har aldrig funnits.
Hur länge har du jobbat med att installera dessa? I E-tuna fanns det gott om dem för ca 15 år sedan, för 8 år sedan fanns där bara en kvar. Nu finns det ingen kvar, bara slingor.
Mr Skutt skrev:Har aldrig funnits.
sgtpepper skrev:2340106Bra förklarat! Men missar du inte ett viktigt faktum, att de flesta trafikljus inte regleras av detektorer överhuvudtaget utan helt enkelt är programmerade i ett tidsstyrt mönster?
Det är min gissning i vart fall, att det främst är trafikljus på mindre trafikerade sidogator som styrs genom fordonsdetektering via ett passivt system som du beskrivit ovan och att det på de mer trafikerade gatorna slår om till rött och grönt i enligt ett mönster och följdaktligen så fungerar det att passera där med hoj .
Finns det ingen som jobbar på Gatukontoret, Vägverket eller liknande och kan sprida lite ljus?
sgtpepper skrev:2340106Bra förklarat! Men missar du inte ett viktigt faktum, att de flesta trafikljus inte regleras av detektorer överhuvudtaget utan helt enkelt är programmerade i ett tidsstyrt mönster?
Det är min gissning i vart fall, att det främst är trafikljus på mindre trafikerade sidogator som styrs genom fordonsdetektering via ett passivt system som du beskrivit ovan ............
Dee_cati skrev:2340369Hur länge har du jobbat med att installera dessa? I E-tuna fanns det gott om dem för ca 15 år sedan, för 8 år sedan fanns där bara en kvar. Nu finns det ingen kvar, bara slingor.
Mr Skutt skrev:2340414De är bara en myt att de har funnits anl som reagerar på ljus.
Däremot finns de ju radar och irdetektorer.
Helldriver skrev:2340422Krompråmar har noll problem då de har tillräckligt med gjutjärn för att skapa indution. Plastraketer är svårare att detektera.
Lite här och var i landet kan ni hitta gamla ljusstyrda signaler. Om ni kikar på stolpen så har den några hål borrade i trafikriktingen 0,5 ´0.7 meter över marken där fotocellen satt innanför.
Med de är väl snart K-märkta Det står en sådan gammal stople utanför där jag bor....
Det tycks inte hjälpa hur många gånger du än säger det.. det är alltid någon som vet bättre...Mr Skutt skrev:2340441Vi andra kallar dom hålen för ventilations hål. Kan vara bra att ha så fukten har någonstans att ta vägen.
Har ALDRIG funnits ljusstyrda signaler
Minimorran skrev:2340507Det tycks inte hjälpa hur många gånger du än säger det.. det är alltid någon som vet bättre...
Men jag tackar och bugar för infon.. har haft lite diskussioner om detta...
sgtpepper skrev:2340655Mr Skutt: Jag är imponerad av din tålmodighet .
Mr Skutt skrev:2340695Hur är de man säger? Skam den som ger sig.
Caffe skrev:2340724Eftersom jag sitter på jobbet nu så har jag bara snabbläst lite men jag måste inflika en begäran till Mr Skutt att se över trafikljusen vid Bromma flygfält. Kvälls/nattetid så är det mellan Hydro och "Siba-utfarten" konsekvent 2-3 min grönt för trafik från det folktomma köpcentrat och 20 sek grönt längs med trafikleden.
Någon lustigkurre på Gatukontoret måste ju ha vänt tidsintervallet åt fel håll där och jag tycker det har varit så i flera år.
Numera känns det inte ens spännande att smyga igenom mot rött när det är fritt efter att tittat efter polisbilar.
Zindelin skrev:2340745Jag vet inte riktigt vad jag ska tro på, men för att försvara killen med hålteorin i stolparna så varför skulle hålen var riktade mot trafiken om de är till för ventilation?
Dessutom, så bör du kanske få veta att om hålen nu är till för att ventilera bort fukt så kommer det att släppas in fukt på vintern i form av regn och på sommaren kommer istället varm luft som innehåller mycket fukt att leta sig in i stolpen och kondensera där på grund av att oftast är snäppet svalare på insidan av stolpen och därmed skapa ännu större problem än om hålen inte funnits där överhuvudtaget.
Slutsats, jag tror att det har funnits trafikljus med ljussensorer.
njelger skrev:2340750Men Skutt?
Jag fick grönt när det var ljust ute.
Det säger väl emot dina uttalanden?
Varför blir det nästan alltid rött på "huvudleden" när ingen kommer? Är det en policy? Borde vara tvärtom tycker man? Alla dessa grönt - köra - gulrött bromsa - växla ner - oj det blev grönt - köra vidare...Borde vara urk för miljön.
Zindelin skrev:2340745
Slutsats, jag tror att det har funnits trafikljus med ljussensorer.
Nautilus skrev:Hon hade aldrig hört talas om MC-diskriminerande ljus.
Nautilus skrev:Jag tänkte inte på att fråga det då, men räknas det som att man leder hojen om man har häcken kvar på sadeln och sparkar sig fram mha benen, med friläge? Vad tror ni?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |