Rödljus i Stockholm

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Mr Skutt skrev:
Har aldrig funnits.:4skrika

Hur länge har du jobbat med att installera dessa? I E-tuna fanns det gott om dem för ca 15 år sedan, för 8 år sedan fanns där bara en kvar. Nu finns det ingen kvar, bara slingor.
 

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Gsxr 1000
sgtpepper skrev:
2340106 Bra förklarat! Men missar du inte ett viktigt faktum, att de flesta trafikljus inte regleras av detektorer överhuvudtaget utan helt enkelt är programmerade i ett tidsstyrt mönster?

Det är min gissning i vart fall, att det främst är trafikljus på mindre trafikerade sidogator som styrs genom fordonsdetektering via ett passivt system som du beskrivit ovan och att det på de mer trafikerade gatorna slår om till rött och grönt i enligt ett mönster och följdaktligen så fungerar det att passera där med hoj :).

Finns det ingen som jobbar på Gatukontoret, Vägverket eller liknande och kan sprida lite ljus?

Nu ska vi försöka reda ut de här en gång för alla. :rolleyes:
Alla trafikljus anläggningar kan både styras av både detektorer eller tidstyrning. Om vi börjar med dektektorstyrd anläggning:
Då är de trafikflödet som styr vilken grupp som ska få grönt. Dvs om de är tomt på bilar i alla signalgrupper så går oftast anl. upp i rött i alla tillfarter. Sen kommer de en bil som kör över den den första dektorn(anmälan). Då känner styrapparaten av den pulsen å förbereder sig för att bli grön. Sen när bilen har kört över den andra detektorn som ligger ca 4-5 met innan stopp linjen så på börjar styrapparaten att gå upp i rött igen. Om de är en mycket trafikerad väg så finns de nåt som heter max gröntid. Dvs spelar ingen roll om de kommer bilar hela tiden i ett körfält,för när max gröntid har gått så går anl upp i rött för den gruppen. Annars så skulle den inte kunna släppa in några andra grupper.

Tidstyrdanl:
Då går anl på fasta tider hela tiden. Då spelar de ingen roll om de kommer bilar hela tiden.

På många ställen så kör dom tidstyrning på nätterna.Å detektorstyrd på dagtid. Hoppas de har gett lite klartecken hur en anl fungerar. Dom är betydligt mer komplicerade egentligen,men de här va i stora drag hur dom fungerar.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
sgtpepper skrev:
2340106 Bra förklarat! Men missar du inte ett viktigt faktum, att de flesta trafikljus inte regleras av detektorer överhuvudtaget utan helt enkelt är programmerade i ett tidsstyrt mönster?

Det är min gissning i vart fall, att det främst är trafikljus på mindre trafikerade sidogator som styrs genom fordonsdetektering via ett passivt system som du beskrivit ovan ............


Tack för det. Men jag försökte argumentera för att trafikljusslingorna utgör aktiva system, inte passiva. :hihi

Jag kör både bil och MC på ungefär samma gator (när jag inte är ute och nöjeskör, men på de vägarna finns det inte så många trafikljus). Min högst personliga uppfattning är att jag får vänta längre ensam vid trafikljus på MC jämfört med bil. Så de rent tidsstyrda trafikljus som finns tror jag att jag inte träffar på så ofta.
 
Last edited:

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Gsxr 1000
Dee_cati skrev:
2340369 Hur länge har du jobbat med att installera dessa? I E-tuna fanns det gott om dem för ca 15 år sedan, för 8 år sedan fanns där bara en kvar. Nu finns det ingen kvar, bara slingor.

De är bara en myt att de har funnits anl som reagerar på ljus.
Däremot finns de ju radar och irdetektorer.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Krompråmar har noll problem då de har tillräckligt med gjutjärn för att skapa indution. Plastraketer är svårare att detektera.:D

Mr Skutt skrev:
2340414 De är bara en myt att de har funnits anl som reagerar på ljus.
Däremot finns de ju radar och irdetektorer.

Lite här och var i landet kan ni hitta gamla ljusstyrda signaler. Om ni kikar på stolpen så har den några hål borrade i trafikriktingen 0,5 ´0.7 meter över marken där fotocellen satt innanför.

Med de är väl snart K-märkta:3freak Det står en sådan gammal stople utanför där jag bor....
 

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Gsxr 1000
Helldriver skrev:
2340422 Krompråmar har noll problem då de har tillräckligt med gjutjärn för att skapa indution. Plastraketer är svårare att detektera.:D



Lite här och var i landet kan ni hitta gamla ljusstyrda signaler. Om ni kikar på stolpen så har den några hål borrade i trafikriktingen 0,5 ´0.7 meter över marken där fotocellen satt innanför.

Med de är väl snart K-märkta:3freak Det står en sådan gammal stople utanför där jag bor....


Vi andra kallar dom hålen för ventilations hål. Kan vara bra att ha så fukten har någonstans att ta vägen.:fatta!
:huvet Har ALDRIG funnits ljusstyrda signaler:huvet :4skrika
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Mr Skutt skrev:
2340441 Vi andra kallar dom hålen för ventilations hål. Kan vara bra att ha så fukten har någonstans att ta vägen.:fatta!
:huvet Har ALDRIG funnits ljusstyrda signaler:huvet :4skrika
Det tycks inte hjälpa hur många gånger du än säger det.. det är alltid någon som vet bättre...:rolleyes:
Men jag tackar och bugar för infon.. har haft lite diskussioner om detta...:Bugar
 
Last edited:

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Gsxr 1000
Minimorran skrev:
2340507 Det tycks inte hjälpa hur många gånger du än säger det.. det är alltid någon som vet bättre...:rolleyes:
Men jag tackar och bugar för infon.. har haft lite diskussioner om detta...:Bugar

Ja de verkar inte bättre.:rolleyes:
Ungefär som att lära en gammal hund att sita.:tungan
Kul att de är någon som tror på en iaf. :pannkyss
 

IronMike

Guest
Förstår inte riktigt problemet... Det är ju bara köra mot rött, jag gör det hela tiden, förutom i korsningar där det är mkt trafik i somliga fall. Man kör ju ändå för fort hela tiden, varför inte smyga sig förbi lite rödljus också...
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Eftersom jag sitter på jobbet nu så har jag bara snabbläst lite men jag måste inflika en begäran till Mr Skutt att se över trafikljusen vid Bromma flygfält. Kvälls/nattetid så är det mellan Hydro och "Siba-utfarten" konsekvent 2-3 min grönt för trafik från det folktomma köpcentrat och 20 sek grönt längs med trafikleden.
Någon lustigkurre på Gatukontoret måste ju ha vänt tidsintervallet åt fel håll där och jag tycker det har varit så i flera år.
Numera känns det inte ens spännande att smyga igenom mot rött när det är fritt efter att tittat efter polisbilar.
 

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro på, men för att försvara killen med hålteorin i stolparna så varför skulle hålen var riktade mot trafiken om de är till för ventilation?

Dessutom, så bör du kanske få veta att om hålen nu är till för att ventilera bort fukt så kommer det att släppas in fukt på vintern i form av regn och på sommaren kommer istället varm luft som innehåller mycket fukt att leta sig in i stolpen och kondensera där på grund av att oftast är snäppet svalare på insidan av stolpen och därmed skapa ännu större problem än om hålen inte funnits där överhuvudtaget.

Slutsats, jag tror att det har funnits trafikljus med ljussensorer. :arsele
 

njelger

Guest
Mr Skutt skrev:
2340695 Hur är de man säger? Skam den som ger sig.:tummenupp

Men Skutt?
Jag fick grönt när det var ljust ute.
Det säger väl emot dina uttalanden? :hihi

Varför blir det nästan alltid rött på "huvudleden" när ingen kommer? Är det en policy? Borde vara tvärtom tycker man? Alla dessa grönt - köra - gulrött bromsa - växla ner - oj det blev grönt - köra vidare...Borde vara urk för miljön.
 

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Gsxr 1000
Caffe skrev:
2340724 Eftersom jag sitter på jobbet nu så har jag bara snabbläst lite men jag måste inflika en begäran till Mr Skutt att se över trafikljusen vid Bromma flygfält. Kvälls/nattetid så är det mellan Hydro och "Siba-utfarten" konsekvent 2-3 min grönt för trafik från det folktomma köpcentrat och 20 sek grönt längs med trafikleden.
Någon lustigkurre på Gatukontoret måste ju ha vänt tidsintervallet åt fel håll där och jag tycker det har varit så i flera år.
Numera känns det inte ens spännande att smyga igenom mot rött när det är fritt efter att tittat efter polisbilar.

Då är de troligtvis detektor fel. Antagligen så är dektorslingan av vid SIBA utfarten. När dom går sönder så är styrapparaten programerad så att dom ställer sig på. Dvs som om de stog en bil där hela tiden.
Mitt tips är att ringa Trafiktjänsten som har servicen på den anläggningen.

Zindelin skrev:
2340745 Jag vet inte riktigt vad jag ska tro på, men för att försvara killen med hålteorin i stolparna så varför skulle hålen var riktade mot trafiken om de är till för ventilation?

Dessutom, så bör du kanske få veta att om hålen nu är till för att ventilera bort fukt så kommer det att släppas in fukt på vintern i form av regn och på sommaren kommer istället varm luft som innehåller mycket fukt att leta sig in i stolpen och kondensera där på grund av att oftast är snäppet svalare på insidan av stolpen och därmed skapa ännu större problem än om hålen inte funnits där överhuvudtaget.

Slutsats, jag tror att det har funnits trafikljus med ljussensorer. :arsele

Nu är de ju så att alla stolpar som har hål INTE är riktade mot trafiken.
Du får gärna åka runt å titta om du vill. Om man nu inte har lufthål i stolparna så skulle ju fukten aldrig försvinna. Så då borde alltså alla stolpar vara vatten fyllda upp till toppen efter ett tag. Å då kan ju du gärna få förklara för mig hur de inte blir kortslutning. För vatten leder väl el:va Eller jag kanske har fel där åxå?? Å efter som du verkar vara så duktig på de här så kanske du vill ta mitt jobb istället. :fatta!

njelger skrev:
2340750 Men Skutt?
Jag fick grönt när det var ljust ute.
Det säger väl emot dina uttalanden? :hihi

Varför blir det nästan alltid rött på "huvudleden" när ingen kommer? Är det en policy? Borde vara tvärtom tycker man? Alla dessa grönt - köra - gulrött bromsa - växla ner - oj det blev grönt - köra vidare...Borde vara urk för miljön.

Har du inte sett att dom lyser svart på dagen? :tungan :tungan

Ja man kan tycka de men faktum är att man får en effektivare trafikrytm.
Men jag håller med dig att de verkar skumt.
 
Last edited:

belsebob

dricker Absint
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Zindelin skrev:
2340745
Slutsats, jag tror att det har funnits trafikljus med ljussensorer. :arsele

Och till alla andra med ljusteorin i huvudet har jag en fråga.

Hur fungerar det när solen ligger på? Det borde ju rimligtvis ge mer ljus än en helljusblink.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
För att återgå lite...

Idag gick jag till fots (som tur var, inte för att jag brukar gå på något annat sätt än till fots) förbi en poliskontroll, så jag passade på att fråga vad polisen säger om rödljus som ignorerar hojåkare.

Trafikpolisens svar var bara "rött är rött", och då får man inte åka, eller riskera körkortet. Även om trafikljuset inte fungerar som det ska. Hon hade aldrig hört talas om MC-diskriminerande ljus. Men det är OK att gå av och leda hojen förbi.

Jag tänkte inte på att fråga det då, men räknas det som att man leder hojen om man har häcken kvar på sadeln och sparkar sig fram mha benen, med friläge? Vad tror ni?

Hon sa också att man kunde ringa kommunen och tala om det, men det hjälper ju inte när man väl står där mitt i natten vid rödljuset.
 

njelger

Guest
Nautilus skrev:
Hon hade aldrig hört talas om MC-diskriminerande ljus.

Förvånar mig inte att polisen inget vet.

Nautilus skrev:
Jag tänkte inte på att fråga det då, men räknas det som att man leder hojen om man har häcken kvar på sadeln och sparkar sig fram mha benen, med friläge? Vad tror ni?

Nope, bägge benen i marken på samma sida.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har pratat med min chef om detta tidigare (jag jobbar som mcbud), enligt honom ska man skriva ner de trafikljus som inte funkar och skicka in till ngn instans, vilken har jag glömt. Nu måste de åtgärda felet, och tills dess har jag full rätt och köra mot rött på ett försiktigt sätt. Jag tror bara 1/3 av trafikljusen i sthlm slår om för hojar, iallafall offroadhojarna. Min busa får de flesta rödlysen och slå om(blysänke)
När man kommer till ett trasigt trafikljus där det är rött jämnt så har jag för mig att när övriga trafikljus växlat 3gånger utan att man själv fått grönt är det ok och köra förbi.
I praktiken så vet jag vilka trafikljus i sthlm som är dumma, så jag bara ser mig omkring efter blåvita fordon och kör direkt utan att ha stannat om det är säkert.

När det råkar bli rejs mellan oss mcbud händer det att vi hoppar av hojarna och leder förbi rödlysena, men det är en hemlis...:rolleyes:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top