Rökt gädda

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Jag lovade i en annan tråd att återkomma med en rapport angående rökt gädda. Vissa menade, vill jag minnas, att gädda var en skamfisk som till varje pris skulle undvikas på tallriken medan andra argumenterade för att den kan vara riktig god om den bara är rätt tillagad. Nåväl, så här gjorde jag;

En gädda i kilosstorleken (uppdragen av flickvän) fileades och gneds in med rikligt av salt. Skinn och fjäll lämnades kvar. Efter att ha legat och dragit under natten så sköljdes bitarna i vatten och saltades lätt. Sen fick den ligga och torka några timmar. Firren pepprades därefter med ett lager limepeppar. Botten av en ABU-rök fylldes med enris och ett tunt lager alspån. Fisken lades på galler några cm ovanför. Locket stängdes, spritbehållaren tändes och det hela fick röka på under 20 minuter.

Resultatet blev en utsökt måltid :tummenupp

Smaken var rejält rökig med inslag av en och lime. Köttet var mört och ramlade isär fint. Man kunde lätt peta fram stora benfria bitar. Mycket gott om ni frågar mig.:tomten

Låter skit gott däremot accosiera min hjärna lite som den vill..
Fick det till att du hade rökt gädda och det kan inte va nyttigt..

Låter gott!

Gädda kan både vara gott och smaka sämre begagnad bäver. Det beror till största delen på var den lever, hur stor den är samt vilken tid på året(hur varmt vattnet är) till viss del.

Lever gäddan i mindre insjöar med dybotten så funkar den att äta till ungefär det blir badtemp i vattnet och vattenväxterna börjar ge sig till känna.

Är fisken fångad i Östersjön och gissningsvis även i större sjöar med bra vattenkvalitet och lite vattenväxter så brukar fisken gå att äta hela tiden.

Och allt under förutsättning att fisken är upp till 2 max 3 kg. Sedan blir den träig i konsestensen (och då hjälper det inte att den är levt i bra vatten).

Detta är mina slutsatser, men undantag finns säkert.

prulle skrev:
2354994 Låter skit gott däremot accosiera min hjärna lite som den vill..
Fick det till att du hade rökt gädda och det kan inte va nyttigt..

Nu fick jag bilden av en weednigha med en stor rykande gädda i mungipan. :rofl

Last edited:
Jag gnider in den ättika och låter den dra några timmar, sen ungsteker den med smör och lite kryddor. Blir riktigt gott faktiskt. Helst ska det vara en s.k strömgädda på 1-2 kg.

Underskattad fisk...

[hassan]Gädda, kan man röka det? freebasar man dom?[/hassan]

Last edited:
Perfekt!
Har dock alldrig testat rökt gädda, men det lät ju lyckat. Stekt gädda fungerar också superbra!

Gäddqueneller när gäddan är "för stor för att ätas": bena ur så gott det går, mal eller kör fiskköttet i mixer. Blandas med ägg och vispgrädde, salt och peppar. Kokas i vitt vin, kan frysas och stekas på när man tar fram dem. Finns säkert exakt recept i ngn kokbok.

crossniklas skrev:
2356073 Du föredrar rökt aboore va? :blah

:rofl

Visst gädda är gott, men abbore är ju bra mkt bättre i smak och konsistens!

Visst är abborre klart bättre (ledsen FreddaGädda (tänkte faktiskt anklaga dig för namnstöld, men sen såg jag att du joina typ ett år innan mig så det är väl du som får anmäla mig....)).

Men om man har en fin gädda vs en fin abborre så blir abborren det självklara valet. Roligare att få upp för den kämpar med och godare att äta.

Fiskbullar av gädda är enligt mig något av det ogodaste som finns, iaf de jag ätit men Snuttans recept har jag inte provat.

crossniklas skrev:
2356073 Du föredrar rökt aboore va? :blah

:rofl

Visst gädda är gott, men abbore är ju bra mkt bättre i smak och konsistens!
Smakerna är så olika så det är svårt att ens jämföra. Aborren har en god smak i sig, medan gäddan kan smaka lite "dyig" och måste kryddas/lagas till väl för att bli bra. Konsistensmässigt tycker jag att det är hugget som stucket :gäddsmiley

Rökt mat är gott.

Renoverade en gammal rök hos farsan i sommras, har hitills rökt mest kött tyvärr. Skinka och rådjursbog var det vanligaste, och det blev riktigt riktigt lyckat! Testade även lax och räkor. Även räkorna blev väldigt bra, köpte vanliga oskalade som fick tina. Sen röktes de hela. Tyckte det var lite svårt med laxen, kött sticker man ju bara i en termometer o ser när det är klart. Det tog oftast runt 10 timmar för skinka, var väldigt noga med rökgastemperaturen, höll den runt 80 grader celcius. Eldade med al, körsbär och enris till allt.

Edit: Ska givetvis testa gädda också. :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...