Rörken 2007 - den riktiga tråden

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
3 körningar på 2 helger, sista helgen kommer en släpvagn gå varm ;)
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Rejsluft!

I söndags var vi några som diskuterade rejsluft. Jag hade ca 2,0 Fram o Bak mot original 2,4 F/B. KTM's mekaniker från Österike rekommenderade mig att ha 1,9 fram o 2,0 bak när vi körde på Sviestad för en månad sedan.

I söndags så hade jag problem på banan. Jag hade skitsvårt att hålla spår. Ibland så svängde jag in så pass mycket att jag hade genat genom gräset i kurvan om jag hade fortsatt att hålla det spåret.
Väl i kurvan med nedlägg var det riktigt jobbigt oxå. Jag fick brottas med styret för att hojen skulle hålla det spåret jag ville.

Jag trodde att det hela berodde på en för hårt inställd styrdämpare som jag nyligen monterat. Men igår så kom svaret. På väg hem från jobbet stannade jag o bytte rejsluften mot instruktionsbokens 2,4 bar. vilken skillnad! Jag garvade hela vägen hem sedan. :tuttar
Nu svänger ju hojen precis åt det håll jag vill o inte åt nåt annat håll. :)

Rejsluft är säkert jättebra på en storbana, eller kanske även på Rörken när det är varmare. Men det var inge vidare med rejsluft på en kall Rörkenbana. I alla fall inte för min hoj...

Ville dela med mig lite ifall det är fler som mixtrar med rejsluft.
 

RADDUM

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki zx6r 2005 banhoj +BMWk1200gt 2006
mot slutet denna sesong....

altså bara att hålla i då:tummenupp då finns det ju håp om att få några varv för snöen lavar ned, men tenk på stakkarna i Östersund:D där var det ju full vinter....

Jo det är körning både den 23:e och den 30:e september på Rörken
Och den 29:e är det körning på Tuvängen.

Båda dessa banor ligger ju en bit längre söder över så snön har inte kommit än här :pannkyss
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
aah, trotts att jag blev uppflyttad av instruktör till orange grupp så vart de inge mer bilder för de ;)
Hur gick det med syrran din efter hennes omkullåkning? :va

I söndags var vi några som diskuterade rejsluft. Jag hade ca 2,0 Fram o Bak mot original 2,4 F/B. KTM's mekaniker från Österike rekommenderade mig att ha 1,9 fram o 2,0 bak när vi körde på Sviestad för en månad sedan.

I söndags så hade jag problem på banan. Jag hade skitsvårt att hålla spår. Ibland så svängde jag in så pass mycket att jag hade genat genom gräset i kurvan om jag hade fortsatt att hålla det spåret.
Väl i kurvan med nedlägg var det riktigt jobbigt oxå. Jag fick brottas med styret för att hojen skulle hålla det spåret jag ville.

Jag trodde att det hela berodde på en för hårt inställd styrdämpare som jag nyligen monterat. Men igår så kom svaret. På väg hem från jobbet stannade jag o bytte rejsluften mot instruktionsbokens 2,4 bar. vilken skillnad! Jag garvade hela vägen hem sedan. :tuttar
Nu svänger ju hojen precis åt det håll jag vill o inte åt nåt annat håll. :)

Rejsluft är säkert jättebra på en storbana, eller kanske även på Rörken när det är varmare. Men det var inge vidare med rejsluft på en kall Rörkenbana. I alla fall inte för min hoj...

Ville dela med mig lite ifall det är fler som mixtrar med rejsluft.



Enligt min uppfattning efter ganska många bandagar/instruktörsdagar och landsvägsmil:

Stor bana:
Racedäck: enda nerifrån 1,6kg (pirelli SuperBike) till 2.3kg (tillverkarens rekomendationer)
Gatdäck: 2.3-2.5kg inte lägre! (Dessa är inte byggda för att köra på lägre lufttryck)
Om du kör i snabba gruppen:

Kör då inte på Gatdäck utan välj då ett däck som har riktigt bra grepp (Racedäck)

Rörken:
Racedäck: från ca 2.3-2.5 eftersom dom ALDRIG får upp sin riktiga arbetstemperatur.
Gatdäck: Enligt tillverkarens rekomendationer 2.3kg-2.9kg

Gatkörning:
Jag skulle köra ca 2.5kg på alla däcken för ökad livslängd och slippa svampig styrning pga lågt lufttryck. Dock skulle jag pumpa upp bakdäcket till 2.7-2.9 vid långfärd (över 10mil) på motorväg och liknande för livslängdens skull.

Sen går det ju alltid att köra på andra däcktryck än vad jag har skrivit,
men frågan är hur det påverkar hojens och däckens beteende/livslängd/grepp...

Det finns ett antal trådar där folk som kan däck avhandlar detta ämne,
men jag har inte tid att leta rätt på någon av dom...
 
Last edited:

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Tack för fina bilder. :)

Tack vare dig och alla andra som fotar har man kunnat utveckla sin körstil. När man ser sig själv på några av dina bilder kan man tro att man kan köra bana (tur att man vet att man har långt kvar innan man är där.):tummenupp

Bra inlägg angående luften eftersom det diskuterades sist.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hur gick det med syrran din efter hennes omkullåkning? :va
ingen somhällst fara bara muskelsträckningar å en aningen rädd.. annars är hon på fötter hon va i stallet igår om jag fatta rätt på morsan.


Rörken:
Racedäck: från ca 2.3-2.5 eftersom dom ALDRIG får upp sin riktiga arbetstemperatur.
Gatdäck: Enligt tillverkarens rekomendationer 2.3kg-2.9kg

jag körde 2.9 ibak på mitt Dunlop Sportmax och 2.5 fram på mitt Supercorsa SC1 (mjuk)

och de tog 2-3 varv på varje pass innan man våga gasa på då bakdäcket släpper lite om man gasar ur ordentligt ur kurvorna så de vart feg gasa runt å urkurvorna :p å bakdäcket är sprillans nytt :)
 
Last edited:

Tellan

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
15min från Vaksalatorg
Hoj
Aprilia Mille-04
Bilder sökes.

Tjena!

Tänkte höra om ni som har bilder på mej o Emil när vi ute å snurrar kunde maila dem till mej. I fullformat.

Tack på förhand.

Tellan
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
ingen somhällst fara bara muskelsträckningar å en aningen rädd.. annars är hon på fötter hon va i stallet igår om jag fatta rätt på morsan.
Jag ska inte gå in på detaljer, men du bör ta dig en kraftig funderare över ditt beteende i söndags :fakta

Detta gäller alla

Bara för att man känner personen i fråga som går omkull så blir man inte helt plötslig kunnig i vad som kan hända vid en omkullåkning.
Vi som "jobbar" där är inte några experter, men vi har helt klart mycket större erfarenhet av denna typen av olyckor och skador än vad en vanlig deltagare har. Som kompis ska man prata, uppmuntra och stödja personen i fråga, inte trycka ner på denna !!

Mitt råd till alla som kör på bana.
Om du inte har kunskap inom medicin eller liknande, lyssna på instruktörerna/personalen och lyd deras råd. Om inte ambulas krävs, så finns det alltid bilar där som man kan skjutsa in personen i fråga med. Hemresan och hojtransporten löser sig på en gång eller senare och det har aldrig varit ett problem!
Om vi säger till er att åka till akuten så det för eran egen säkerhets skull!!

//
Affe
Trafikansvarig SMC Uppsala

jag körde 2.9 ibak på mitt Dunlop Sportmax och 2.5 fram på mitt Supercorsa SC1 (mjuk)

och de tog 2-3 varv på varje pass innan man våga gasa på då bakdäcket släpper lite om man gasar ur ordentligt ur kurvorna så de vart feg gasa runt å urkurvorna :p å bakdäcket är sprillans nytt :)
Ska ta det väldigt enkelt...
Alla däck måste värmas upp för att få sitt bästa grepp
(Gatdäck ca 50grader och racedäck ca 80grader)


Gatdäck är gjorde för att få upp den värmen fort eftersom man vill ha maximalt grepp till första korsningen.

Racedäck är byggda för precis det motsatta eftersom dom är gjorda för tävlingsbruk och där rör sig om helt andra påfrestningar, farter och högre arbetstemperaturer. (Den temperaturen får du inte upp i annat än i hög kurv/hastighet på stor bana eller med däckvärmare)
Även om däcken har bra grepp på gata/Go Cart banor så är temperaturen i däckan inte ens i närheten av den arbetstemperatur som dom kräver för sitt maximala greppet.


Därför bör/ska man köra uppvärmningsvarv med alla däck innan man börjar gasa.
 
Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Detta gäller alla
Bara för att man känner personen i fråga som går omkull så blir man inte helt plötslig kunnig i vad som kan hända vid en omkullåkning.
Vi som "jobbar" där är inte några experter, men vi har helt klart mycket större erfarenhet av denna typen av olyckor och skador än vad en vanlig deltagare har. Som kompis ska man prata, uppmuntra och stödja personen i fråga, inte trycka ner på denna !!

Mitt råd till alla som kör på bana.
Om du inte har kunskap inom medicin eller liknande, lyssna på instruktörerna/personalen och lyd deras råd. Om inte ambulas krävs, så finns det alltid bilar där som man kan skjutsa in personen i fråga med. Hemresan och hojtransporten löser sig på en gång eller senare och det har aldrig varit ett problem!
Om vi säger till er att åka till akuten så det för eran egen säkerhets skull!!

//
Affe
Trafikansvarig SMC Uppsala

Vad händer om du åker omkull
Försök att ta det lugnt och strunta i hojen,
det första man vill göra är att springa upp och kolla hur den klarade sig.

Ligg kvar om det är möjlIgt och känn efter hur kroppen klarade vurpan. Nu pumpar adrenalinet som fasen i kroppen och du känner inte smärta såvida det inte är något riktigt allvarligt som har gått fel.
Har du rest dig upp så sätt dig ner någonstans nära banan.

Nu så flaggas passet av och personal kommer för att kolla hur det är med dig och andra tar hand om din hoj.
Svara då helt rak på dom frågorna du får och säg då inte att du är okej om du har det minsta ont någonstans. En sak som bara känns litegrann just då kan vara något riktigt allvarligt.
Beroende på vad du berättar så kanske vi behöver tillkalla en ambulans.
Det är inget pinsamt med ambulans. DIN HÄLSA ÄR PRIO ETT FÖR OSS

Du kommer att få ligga/sitta där en liten stund för att adrenalinet ska släppa.
Om inget allvarligt har hänt så får du resa dig upp efter en stund och du kan gå in i depån och blir skjutsad till Akuten om så krävs. Om det är något allvarligt så blir du kvar på platsen till ambulansen kommer.


Så tänk efter och håll tillbaka stoltheten...




Det finns massor av händelser där folk har sagt att dom har varit okej,
men sen har det visat sig att det var allt utom okej :fakta


Gotland Ring:
En snabb kille kraschar, lyfter upp hojen och kör in i depån.
Senare får han känningar i ryggen och han tas till Akuten.
Hans skador:
Han hade bland annat krossat tre kotor i ryggen !!

Rörken:
Bromsar omkull sig i ca 5km/h känner av lite i ena sidan och är lite yr.
Hans skador:
Tre knäckta revben och en kraftig hjärnskakning !!



Sån tur är så klara sig dom flesta sig med ett stukat självföroende.. :)
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag ska inte gå in på detaljer, men du bör ta dig en kraftig funderare över ditt beteende i söndags :fakta

Detta gäller alla

Bara för att man känner personen i fråga som går omkull så blir man inte helt plötslig kunnig i vad som kan hända vid en omkullåkning.
Vi som "jobbar" där är inte några experter, men vi har helt klart mycket större erfarenhet av denna typen av olyckor och skador än vad en vanlig deltagare har. Som kompis ska man prata, uppmuntra och stödja personen i fråga, inte trycka ner på denna !!

Mitt råd till alla som kör på bana.
Om du inte har kunskap inom medicin eller liknande, lyssna på instruktörerna/personalen och lyd deras råd. Om inte ambulas krävs, så finns det alltid bilar där som man kan skjutsa in personen i fråga med. Hemresan och hojtransporten löser sig på en gång eller senare och det har aldrig varit ett problem!
Om vi säger till er att åka till akuten så det för eran egen säkerhets skull!!

//
Affe
Trafikansvarig SMC Uppsala

den biten tänker jag inte ens gå in på delvis vet jag att mitt betende var helt fel å jag är inte sämmre än den att erkänna att jag gjorde fel i vissa avsenden i säkerheten. men de hade räckt med ett PM istället för att tala om det för mig.


Ska ta det väldigt enkelt...
Alla däck måste värmas upp för att få sitt bästa grepp
(Gatdäck ca 50grader och racedäck ca 80grader)


Gatdäck är gjorde för att få upp den värmen fort eftersom man vill ha maximalt grepp till första korsningen.

Racedäck är byggda för precis det motsatta eftersom dom är gjorda för tävlingsbruk och där rör sig om helt andra påfrestningar, farter och högre arbetstemperaturer. (Den temperaturen får du inte upp i annat än i hög kurv/hastighet på stor bana eller med däckvärmare)
Även om däcken har bra grepp på gata/Go Cart banor så är temperaturen i däckan inte ens i närheten av den arbetstemperatur som dom kräver för sitt maximala greppet.


Därför bör/ska man köra uppvärmningsvarv med alla däck innan man börjar gasa.

tvekar inte en sekund på att du rätt, men mina gatpuckar (Avon) de vart fan aldrig någe fäste trotts värme, därför har jag alltid prioriterat klisterdäck så att säga å de märks att de ger mer fästa på väg, på bana har jag aldrig kört å på gokart bana har jag bara 3 helgers erfarenhet, av med andra ord nada erafenhet...

men jag tycker ändå att mina SuperCorsa å Dunlop däck har vart bättre..
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
den biten tänker jag inte ens gå in på delvis vet jag att mitt betende var helt fel å jag är inte sämmre än den att erkänna att jag gjorde fel i vissa avsenden i säkerheten. men de hade räckt med ett PM istället för att tala om det för mig.
Jag ber verkligen om ursäkt, det var inte meningen att hänga ut dig :krama
det var bara den första meningen som var syftad till dig som en tankeställare...

Resten skrev jag som en upplysning till övriga. Många har inte varit med om en omkullåkning eller tagit hand om en. Vi som "jobbar" där har tyvärr erfarenhet av vurpor och vet bättre hur vi ska hantera det.
Jag har tyvärr erfarenhet från båda sidorna.. :crash
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Är det inte lättare att fråga mig direkt hur jag mår?
Du som vet vem jag e liksom....

ohh syrran gör debut på forumet, andra posten är skriven ;)

äh de är alltid lättre å skriva i ett forum för att hitta folk syrran..
 

RADDUM

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki zx6r 2005 banhoj +BMWk1200gt 2006
det var en riktig rolig dag igår på Rörken:) Skitkul bana..!
 

RADDUM

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki zx6r 2005 banhoj +BMWk1200gt 2006
hehe...fick ett par hint från bilister om att det var nått på gång..så jag lugnade ned mig lite..:tummenupp altså...mkt prat från farbror blå, men han kunde inte finna fel hur än gärna han ville:) , så vi prata mc och banåkning iställe..vart rätt trevligt:D

och , jodå wdac..det känder bra i beina och mage rygg..krävande..men som sagt skitkul:D

Instämmer! Hur gick det för dig med BosseBatong på hemvägen?? För mig gick det bra, utan vare sig klagomål eller böter.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top