Vi skiter fullständigt i om det är orginalsystem eller inte. Det är den uppmätta ljudnivån på vår mätare vid förbipassering som gäller och det är den trista och bistra sanningen för alla hojförare på Rörken.
Tänk på att det finns villkor med i bilden, villkor för att verksamheten ska få fortsätta i den relativt fria form den ff får finnas. Att slå av på rakan för att klara en mätning, för att sedan slå på fullt på resten av banan känns rätt korkat, men det är ju ett val man gör.
Vad gäller motarderna och ljudnivån så är det väldigt få som klarar 100 dB när man väl brappar på som man vill. De som inte klarar det även med mindre gaspåslag finns en enkel förklaring till, de ÄR INTE ORGINAL även om pipan kanske är det...
Exempel Husaberg fs650e -06, reggad på 6kW ORGINAL och håller då fjuttiga 87 dB enligt typgodkännandet. F-n tro att den då ska hålla någon vettig ljudnivå när man väl kör den med 10 x typade hästarna?!? Om jag besiktar/ljudmäter funkar inte argumentet med orginalpipor på motarder... så ni får väl hoppas på att någon annan köper det argumentet.
Sur, gammal kärring?
Jepp! Men jag vill att Rörkenmåndagarna ska få vara kvar och jag kör också motard.
Krama varann i trafiken!