Rörken 2007

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Här kommer ni snart att hitta info om rörken 2007! Bland annat så har vi (äntligen) ändrat anmälningsrutinen så att det går att reservera en väst innan man har gått introduktionen :) Men som sagt, mer info kommer snart. Tänkte bara väcka intresset till liv... :)

Info om rörken 2007 finns nu här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=152187
 
Last edited:

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Hur brukar ni som inte kör med orginalpipor göra när ni kör? Tänker nu främst på ktm supermotarder. Klarar man sig under dB-gränsen?

Kommer nämligen slänga på akra snart men skulle gärna prova på att köra.
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Hur brukar ni som inte kör med orginalpipor göra när ni kör? Tänker nu främst på ktm supermotarder. Klarar man sig under dB-gränsen?

Kommer nämligen slänga på akra snart men skulle gärna prova på att köra.

Om man bullrar för mycket så finns det två lösningar... Håll igen lite med gasandet eller så får man parkera och mingla i depån :) Din -06:a med orginalsystem har inga problem att klara bullergränsen men hur det blir med icke-orginal vet jag inte... men jag misstänker att vi snart vet det :)

Oavsett om man har orginal eller inte så får motarder endast köra fram till klockan 21.00 (står i miljökonsekvensbeskrivningen så det är inget vi kan göra något åt såvida dom inte ändrar den).
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Hur brukar ni som inte kör med orginalpipor göra när ni kör? Tänker nu främst på ktm supermotarder. Klarar man sig under dB-gränsen?

Kommer nämligen slänga på akra snart men skulle gärna prova på att köra.


Förra året så blev jag svartflaggad med orginal systemet, men då var inte systemet tätt i skarvarna så det smållde lite mkt.

I år så har jag Akra helsytem så då kan man iaf ha en enduropipa i dämparn då borde det gå bra. Annars så får det bli dubbelsystem istället :Rockbanan
 

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Förra året så blev jag svartflaggad med orginal systemet, men då var inte systemet tätt i skarvarna så det smållde lite mkt.

I år så har jag Akra helsytem så då kan man iaf ha en enduropipa i dämparn då borde det gå bra. Annars så får det bli dubbelsystem istället :Rockbanan


Om man slänger på en dB-killer så hindras väl gasflödet en del? Hur blir det med en ombestyckad maskin om man slänger på dB-killers eller monterar orginal-piporna?
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Vi skiter fullständigt i om det är orginalsystem eller inte. Det är den uppmätta ljudnivån på vår mätare vid förbipassering som gäller och det är den trista och bistra sanningen för alla hojförare på Rörken.

Tänk på att det finns villkor med i bilden, villkor för att verksamheten ska få fortsätta i den relativt fria form den ff får finnas. Att slå av på rakan för att klara en mätning, för att sedan slå på fullt på resten av banan känns rätt korkat, men det är ju ett val man gör.

Vad gäller motarderna och ljudnivån så är det väldigt få som klarar 100 dB när man väl brappar på som man vill. De som inte klarar det även med mindre gaspåslag finns en enkel förklaring till, de ÄR INTE ORGINAL även om pipan kanske är det...

Exempel Husaberg fs650e -06, reggad på 6kW ORGINAL och håller då fjuttiga 87 dB enligt typgodkännandet. F-n tro att den då ska hålla någon vettig ljudnivå när man väl kör den med 10 x typade hästarna?!? Om jag besiktar/ljudmäter funkar inte argumentet med orginalpipor på motarder... så ni får väl hoppas på att någon annan köper det argumentet. :tungan

Sur, gammal kärring? :tuttar Jepp! Men jag vill att Rörkenmåndagarna ska få vara kvar och jag kör också motard.

Vad gäller dB-killers på motarder så kan man ju bestycka om dem om man orkar, men det är frågan om det är värt det för den lilla körningen på den lilla banan. Visst, det går lite knackigt och den kan skjuta en del mer än vanligt så den kanske till och med låter mer i vissa avseenden. Jag bestyckade om min 03a med FP när jag skulle köra på Rörken, den gick ruggigt fett innan jag monterade strypningen och gick så orent med den bestyckningen att det var klart värt de 5 min det tog att byta. Om det är enkelt är det ju värt att testa, speciellt om man bestyckat om hojen jämfört med orginal. Lite fett dör den inte av, men det finns ju en gräns där med. Better safe than sorry, eller hur?

Krama varann i trafiken! :pannkyss
 
Last edited:

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Vi skiter fullständigt i om det är orginalsystem eller inte. Det är den uppmätta ljudnivån på vår mätare vid förbipassering som gäller och det är den trista och bistra sanningen för alla hojförare på Rörken.

Tänk på att det finns villkor med i bilden, villkor för att verksamheten ska få fortsätta i den relativt fria form den ff får finnas. Att slå av på rakan för att klara en mätning, för att sedan slå på fullt på resten av banan känns rätt korkat, men det är ju ett val man gör.

Vad gäller motarderna och ljudnivån så är det väldigt få som klarar 100 dB när man väl brappar på som man vill. De som inte klarar det även med mindre gaspåslag finns en enkel förklaring till, de ÄR INTE ORGINAL även om pipan kanske är det...

Exempel Husaberg fs650e -06, reggad på 6kW ORGINAL och håller då fjuttiga 87 dB enligt typgodkännandet. F-n tro att den då ska hålla någon vettig ljudnivå när man väl kör den med 10 x typade hästarna?!? Om jag besiktar/ljudmäter funkar inte argumentet med orginalpipor på motarder... så ni får väl hoppas på att någon annan köper det argumentet. :tungan

Sur, gammal kärring? :tuttar Jepp! Men jag vill att Rörkenmåndagarna ska få vara kvar och jag kör också motard.

Krama varann i trafiken! :pannkyss


Jag förstår att det inte spelar någon roll om man kommer med oprginalpipor eller utan ljuddämpare öht då det är dB-gränsen som räknas.
Men om det inte ens går att köra med orginal-pipor så kan man ju glömma att köra med eftermarknadsgrejer.
Tro inte att jag klagar eller något sådant. Jag förstår verkligen att ljudnivåerna måste hållas och att det är för allas bästa för att ens kunna köra där.
Jag ville bara veta hur andra har gjort när de har kört där så man vet hur man kan lösa det.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Sorry... det blev en något hårdare ton i mitt inlägg än tänkt, men betydelsen är densamma.

Det GÅR bra att köra med orginalpipor på Rörken med motard! Jag har gjort det med min 06a under hela 06 och ingen har gnällt på ljudnivån. Det beror JÄTTEMYCKET på körstilen. Jag körde till och med min 04a med FP-pipa utan dB-killer! Och nej, jag kör inte långsammast av alla så det är därför det låter tillräckligt lite. Tror jag... :gnissla

Har man en aggressivare körstil så låter det mer, vissa hojar har hårdare motor- och/eller insugsljud, det är så mycket som spelar in, men en sak kan man vara ganska säker på och det är att en effektpipa på en motard vanligtvis INTE går igenom ljudkraven på Rörken utan dB-killer om det inte är ett system som är gjort för att vara tyst. Tyvärr.

Jag förstår att det inte spelar någon roll om man kommer med oprginalpipor eller utan ljuddämpare öht då det är dB-gränsen som räknas.
Men om det inte ens går att köra med orginal-pipor så kan man ju glömma att köra med eftermarknadsgrejer.
Tro inte att jag klagar eller något sådant. Jag förstår verkligen att ljudnivåerna måste hållas och att det är för allas bästa för att ens kunna köra där.
Jag ville bara veta hur andra har gjort när de har kört där så man vet hur man kan lösa det.
 

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Sorry... det blev en något hårdare ton i mitt inlägg än tänkt, men betydelsen är densamma.

Det GÅR bra att köra med orginalpipor på Rörken med motard! Jag har gjort det med min 06a under hela 06 och ingen har gnällt på ljudnivån. Det beror JÄTTEMYCKET på körstilen. Jag körde till och med min 04a med FP-pipa utan dB-killer! Och nej, jag kör inte långsammast av alla så det är därför det låter tillräckligt lite. Tror jag... :gnissla

Har man en aggressivare körstil så låter det mer, vissa hojar har hårdare motor- och/eller insugsljud, det är så mycket som spelar in, men en sak kan man vara ganska säker på och det är att en effektpipa på en motard vanligtvis INTE går igenom ljudkraven på Rörken utan dB-killer om det inte är ett system som är gjort för att vara tyst. Tyvärr.

Okok, jag förstår. Tror inte körstilen kommer vara problemet i mitt fall då jag inte är någon van banåkare. Ska försöka fixa dB-killers. Sen får man väl se hur mkt det låter. bara hoppas på det bästa :)

Men ni som monterat dB-killers eller orginalpipor på en ombestyckad motard. Går de inte illa då när bestyckningen inte stämmer överens med piporna?
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Men ni som monterat dB-killers eller orginalpipor på en ombestyckad motard. Går de inte illa då när bestyckningen inte stämmer överens med piporna?

Det är som du säger, prova så får du se. Ta med "hjälp" om det skulle låta för mycket. Och vad gäller ombestyckning så har du fått min version i ett tidgare inlägg. Någon annan kommer säkert med en annan version snart.

Vi syns på Rörken! :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min Husa går ok med db-killer i form av en plugg med nät för utblåset, lite för fett för att ge optimal effekt förmodligen men det påverkar inte körbarheten alls om jag vrider ett varv på luftskruven.
Olika maskiner beter sig olika, bara att testa.
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Inte långt kvar nu innan måndagarna helt plötsligt blir den bästa dagen i veckan!!! Tänk vad det kan ändra sig snabbt... Vi ses den 7:e maj.
 

Hulkster

Fotpinneskrapare
Gick med
19 May 2004
Ort
N:a Sthlm
Hoj
Husqvarnor
Exempel Husaberg fs650e -06, reggad på 6kW ORGINAL och håller då fjuttiga 87 dB enligt typgodkännandet. F-n tro att den då ska hålla någon vettig ljudnivå när man väl kör den med 10 x typade hästarna?!? Om jag besiktar/ljudmäter funkar inte argumentet med orginalpipor på motarder... så ni får väl hoppas på att någon annan köper det argumentet.


60 Kw på en Husa ?? Jag måste åka ut och titta på den !!!!
 

Miss Sophie

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
I paradiset
Hoj
Min hoj är n'Lasses hoj
6Kw står det, läs om läs rätt!
10 x typade hästarna (vilka är 6 kW => 60 kW) står det faktiskt. Det är Josef som ska läsa om och läsa rätt!

:D

/n'Lasse (som är inloggad på Fias nick för att kolla ev mail angående Daytonan som n'Lasse inte kunde annonsera om eftersom det blir SQL-fel när man har apostrof i nicket)
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
60 Kw på en Husa ?? Jag måste åka ut och titta på den !!!!
Åh, vad roligt man kan ha då... *suck* Och även om jag SKREV hästar (vilket INTE är kW utan hk) så är det ff inga 60 kW eller drygt 80 hästar (hk) i en Husamotor orginal, så du (och alla andra) kan sluta spekulera. *suck igen*

(...för övrigt är det iaf i min värld en rätt korkad kommentar, för det är definitivt ingen omöjlighet att få ut 60 kW ur en Husamotor, det skulle betyda runt 73-74 hk på hjulet, so what?:va )

Det är snarare ca 65 hk (vilket är ca 8x den typade effekten, beroende på hur noggrant man räknar) i motorn och jag BER OM URSÄKT för att jag inte orkade skriva hela processen, då MENINGEN med inlägget var att få den som försöker komma undan med en hög ljudnivå med argumentet "orginal" att förstå att det inte funkar.

Vill ni föra diskussionen vidare angående hästar och kW och innehållet i en Husamotor, föreslår jag att den diskussionen förs på annan plats, företrädesvis PM, OCH att ni lägger det på rätt nivå. Vad trött jag blir på er... *suck #3*

För övrigt är det bra att ha både enheter och storheter klart för sig när man använder sig av dessa...?!? :tungan
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Väldigt viktiga argument fram och tillbaka omsistens här i tråden!
Sitter alla på en kaktus eller vad ; ) ?

Snart är det Rörken FFS : )
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top