Rörken 9/8-09

mattsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
ZX10R
Man blir verkligen sugen. Har inte haft möjlighet att komma ut på länge eller när man väl tagit sig dit är man för sen ! Fantastiskt kul att se vilken succé detta blivit ! Bra gjort alla som engagerat sig.

Ser fram emot den 17/8, om man hinner i tid ?

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Mitt första fotoförsök kommer här. Köpte kamera i fredags så jag har mycket att lära. Indelat i grupper och instruktörerna och annat lat folk fick en egen mapp.
http://picasaweb.google.com/Ballhead55

Ha! otroligt att du fick med mig på mitt enda fullbordade varv!

Det var jag som klotade andra passet i Blå grupp, tänkte jag drar storyn, finns säkert något att lära av det hela (om inte annat för mig! :) ).

Jag hade innan dagen tänkt att jag skulle gå från gul grupp till blå grupp eftersom jag känner att jag vill öka hastigheten och börja öva på nya saker.

Dock kom jag lite sent så jag missade väst men ställde mig på väntelista för blå för att jag så gärna ville köra.

Jag satte inga höga förhoppningar till väntelistan och tänkte mer på att åka ut på vägarna istället, men vi stod kvar tills alla hade kört första passet ute i den stekande solen och drack i och för sig rätt mycket men kände att svetten lackade rejält.

När sedan mitt namn ropades ut och jag fick en väst så speedade jag upp några hack och gjorde mig redo att dra iväg, väl på hojjen så märker jag att den inte går att starta! Vafan, har jag dragit ur batteriet?!! Shit, fan och fuck! (ytterligare stress).
Jag körde ur kön och tänkte att det var kört, men någon snäll själ kom och frågade om han skulle knuffa och jag tänkte att det kanske kunde fungera så vi puttade några gånger helt utan en enda gnista??...

En av instruktörerna frågade då lite försynt om jag hade kollat motorbrytare på handtaget, och eftersom jag ALDRIG använder den utan stänger av med nyckeln så hade jag inte ens reflekterat över den vilket gjorde att det blev pinsamt när det visade sig att det var så enkelt (ytterligare stress)..
Fyfan! tänkte jag, tog ett djupt andetag och drog ut på banan.
Första varvet kändes väldigt mysko, fick ingen rytm alls i spårval, hastighet eller blicken för den delen som mer tittade på instrumentpanelen än fokuserade på svängpunkter och apex. Men jag fullbordade i allafall ett varv och istället för att få ordning på grunderna så började jag fundera på den övning som jag fått instruktion om att vi skulle köra (bromsning inför kurva), gjorde något taffligt försök utan att fokusera på något annat och såklart blev det alla fel på en gång i ingången till kurvan och svängen slutade i kurbsen där jag försök bromsa ner hastigheten lite vilket slutade med att jag la ner hojjen väldigt odramatiskt i gräset, men ändå!!... :huvet

Super bemötande och hjälp från instruktörerna efter mitt korkade försök att göra något som jag för ofokuserade för att genomföra, jag var stressad av diverse misstag och skallen kokade efter sol och startförsök.

Blev inga större skador på hojjen, några mindre repor här och där och en spricka i kåpan men inget jag tänkte göra något åt i detta nu i allafall.

Så vad har jag lärt mig?

Är man stressad och varmare än vanligt så är det nog bäst att låta bli att åka eller om allt känns fel när man åker så skall man nog ta och tagga ner några km/h och få ordning på grunderna innan man blåser på och försöker sig på något nytt. Det återkommer lite till det här som instruktörsgänget brukar säga att om man kör snabbare än 70% av sin förmåga så lär man sig inget. Där skulle man nog lägga till: "sin förmåga utifrån de nuvarande fysiska och psykiska förutsättningarna" som såklart kan vara kraftiskt försämrade av olika orsaker. Så mina 70% igår är kanske som 40% idag.

Så vi syns i dag då istället och då skall jag köra Gul grupp, för att återfå det som är orsaken till att jag (vi) kör på Rörken och det är att det är så jävla roligt och lärorikt!

Så var det med det!

Last edited:

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Kloka ord Toran!

När jag råkade se förloppet med markkontakten galloperade en fras fram under kepsen, "vad tusan gör han för övning nu då?":krama
Det där kunde väll knappast räknas som vurpa ens, snarare omkulläggning.

Nu kom ju förklaringen till det hela, tänk om alla kunde vara så härligt rationella och lära sig av sina misstag:tummenupp

Ett tips:
Om man nu hamnar eller är på väg offroad (ut i gräset efter crubsen) i de farterna, släpp på frambromsen lite och räta upp hojen. Det finns ju faktisk avåkningszooner som är till för detta:)
Men detta är naturligtvis inget man skall sikta sig på då, 70%...:näsblod

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...