Rörkensäsongen 2009

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
:) Riktigt skoj att ha fått premiärköra ett helt pass! Ska ha bättre koll på kedja mm till nästa vecka... Stort tack för uppbackningen från instruktörerna!

Ser fram emot en lång och rolig säsong!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hörde rykten om att man inte får köra hos er utan A-kort! hur kommer det sig?

• Gilla
Reaktioner: JBG

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Att du hört rykten menar du??:)

Övningskörning går bra på Rörken.

Välkomna. Roberth

Övningkörning ja, men om man saknar/blivit av med det kortet eller kanske inte är intresserad att köra på gata och endast vill köra bana, varför får man inte det på rörken?

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Övningkörning ja, men om man saknar/blivit av med det kortet eller kanske inte är intresserad att köra på gata och endast vill köra bana, varför får man inte det på rörken?

För att det är utbildning SMC håller på med. Alla deltagarna har försäkring (minst trafik).

/spiff

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1

Du får ursäkta ifall jag gjorde mig lustig men jag trodde förstås att det var övningskörning du avsåg.

Som Spiff skriver så är det ju utbildning som bedrivs.

Roberth

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
För att det är utbildning SMC håller på med. Alla deltagarna har försäkring (minst trafik).

/spiff

Man kan väl behöva vidare utbilda sig trotts att kortet kanske är indraget en period. För vad jag frågade efter vara bara om körkort saknas inte om även trafikförsäkring saknades.

Du får ursäkta ifall jag gjorde mig lustig men jag trodde förstås att det var övningskörning du avsåg.

Som Spiff skriver så är det ju utbildning som bedrivs.

Roberth

Men om man blivit av med kortet en viss period och vill ägna sig åt att utbilda sig under tiden man inte får köra på allmäna vägar funkar inte det alltså? om trafikförsäkring och allt står i sin ordning.

om inte verkar det väldigt konstigt.

Last edited:

Regor McGregor

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
BMW K75 bland annat
Men om man blivit av med kortet en viss period och vill ägna sig åt att utbilda sig under tiden man inte får köra på allmäna vägar funkar inte det alltså? om trafikförsäkring och allt står i sin ordning.

"Regelverket" för utbildning inom SMC kan du läsa på SMC:s hemsida http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=160. Hur det fungerar vid andra utbildningar har jag ingen aning om.

Körning på gokartbana eller storbana betraktas av SMC och alla försäkringsbolag som "allmän väg". Jag tror att du vet att det krävs körkort för att köra på allmän väg.

Roger Söderbom
Utbildningsansvarig SMC Uppsala &
Träningsansvarig på Rörken i måndags

• Gilla
Reaktioner: JBG

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Man kan väl behöva vidare utbilda sig trotts att kortet kanske är indraget en period. För vad jag frågade efter vara bara om körkort saknas inte om även trafikförsäkring saknades.

Anledningen till att jag skrev om försäkring också är att man väl inte har en hoj försäkrad om man bara kör bana?

Precis som Roger skriver, banan är att betrakta som väg när vi bedriver utbildning alltså behövs körkort.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte åkt Rökish sen 2007, men hoppas på att kunna komma upp nån helgkörning så att tjejen får åka framförallt (övningskör)... Skulle va grymt kul att testa att svänga så mkt i microhårnålar igen.. Länge sen :D!

Roberth

Gick med
3 Oct 2004
Hoj

Konstigt däremot är hur någon tar sig till banan utan körkort och utan att en kompis skjutsar eller tar den körkortslöses hoj på släp.

Det är konstigt på riktigt.:D

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
"Regelverket" för utbildning inom SMC kan du läsa på SMC:s hemsida http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=160. Hur det fungerar vid andra utbildningar har jag ingen aning om.

Körning på gokartbana eller storbana betraktas av SMC och alla försäkringsbolag som "allmän väg". Jag tror att du vet att det krävs körkort för att köra på allmän väg.

Roger Söderbom
Utbildningsansvarig SMC Uppsala &
Träningsansvarig på Rörken i måndags

Okej då förstår jag! tack för svaret :tummenupp

Konstigt däremot är hur någon tar sig till banan utan körkort och utan att en kompis skjutsar eller tar den körkortslöses hoj på släp.

Det är konstigt på riktigt.:D

Det jag tyckte var konstigt fick jag ett mycket bra svar på så nu är det inte så konstigt längre.

Sedan hur en person tar sig till banan är inte nån annans problem så man behöver inte göra det till några konstigheter, för om personen rullat hojen dit, en polare kört dit den, kört dit den med släp, lastbil, pansarvagn, helikopter eller liknande så har det inte med saken att göra eller nån annans problem.

Last edited:

Roberth

Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Sedan hur en person tar sig till banan är inte nån annans problem så man behöver inte göra det till några konstigheter, för om personen rullat hojen dit, en polare kört dit den, kört dit den med släp, lastbil, pansarvagn, helikopter eller liknande så har det inte med saken att göra eller nån annans problem.

Så länge transporten sker lagligt och på ett ur SMC:s synvinkel icke förtroendeskadligt sätt har du helt rätt.
Dock såg jag varken polare, släp, lastbil, pansarvagn, helikopter eller liknande på Rörken i Måndags.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Så länge transporten sker lagligt och på ett ur SMC:s synvinkel icke förtroendeskadligt sätt har du helt rätt.
Dock såg jag varken polare, släp, lastbil, pansarvagn, helikopter eller liknande på Rörken i Måndags.

Som sagt det är inte nån annans problem, jag har fått svaret på min fråga.
Sen om du såg eller inte såg spelar det ingen roll så länge det inte rör dig, men känner du ändå att du vill lägga näsan i allt så kan du skicka ett PM:tummenupp

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Blir gästspel imorgon, har en Retta till låns under veckan.
Kanske får med mig tjejen också, vem vet!
Vågar inte köra dock, eftersom det inte är min hoj. Är det fortfarande så där löjligt mycket folk?
Har inte kört hoj på 3år, får väl se om det kittlar i tarmen imorgon. :)

Roberth

Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Blir gästspel imorgon, har en Retta till låns under veckan.
Kanske får med mig tjejen också, vem vet!
Vågar inte köra dock, eftersom det inte är min hoj. Är det fortfarande så där löjligt mycket folk?
Har inte kört hoj på 3år, får väl se om det kittlar i tarmen imorgon. :)

Det brukar vara väderberoende.

Roberth

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj