Hörde rykten om att man inte får köra hos er utan A-kort! hur kommer det sig?
Att du hört rykten menar du??
Övningskörning går bra på Rörken.
Välkomna. Roberth
Övningkörning ja, men om man saknar/blivit av med det kortet eller kanske inte är intresserad att köra på gata och endast vill köra bana, varför får man inte det på rörken?
Övningkörning ja, men om man saknar/blivit av med det kortet eller kanske inte är intresserad att köra på gata och endast vill köra bana, varför får man inte det på rörken?
För att det är utbildning SMC håller på med. Alla deltagarna har försäkring (minst trafik).
/spiff
Du får ursäkta ifall jag gjorde mig lustig men jag trodde förstås att det var övningskörning du avsåg.
Som Spiff skriver så är det ju utbildning som bedrivs.
Roberth
Men om man blivit av med kortet en viss period och vill ägna sig åt att utbilda sig under tiden man inte får köra på allmäna vägar funkar inte det alltså? om trafikförsäkring och allt står i sin ordning.
om inte verkar det väldigt konstigt.
Man kan väl behöva vidare utbilda sig trotts att kortet kanske är indraget en period. För vad jag frågade efter vara bara om körkort saknas inte om även trafikförsäkring saknades.
Men om man blivit av med kortet en viss period och vill ägna sig åt att utbilda sig under tiden man inte får köra på allmäna vägar funkar inte det alltså? om trafikförsäkring och allt står i sin ordning.
om inte verkar det väldigt konstigt.
"Regelverket" för utbildning inom SMC kan du läsa på SMC:s hemsida http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=160. Hur det fungerar vid andra utbildningar har jag ingen aning om.
Körning på gokartbana eller storbana betraktas av SMC och alla försäkringsbolag som "allmän väg". Jag tror att du vet att det krävs körkort för att köra på allmän väg.
Roger Söderbom
Utbildningsansvarig SMC Uppsala &
Träningsansvarig på Rörken i måndags
Konstigt däremot är hur någon tar sig till banan utan körkort och utan att en kompis skjutsar eller tar den körkortslöses hoj på släp.
Det är konstigt på riktigt.
Sedan hur en person tar sig till banan är inte nån annans problem så man behöver inte göra det till några konstigheter, för om personen rullat hojen dit, en polare kört dit den, kört dit den med släp, lastbil, pansarvagn, helikopter eller liknande så har det inte med saken att göra eller nån annans problem.
Så länge transporten sker lagligt och på ett ur SMC:s synvinkel icke förtroendeskadligt sätt har du helt rätt.
Dock såg jag varken polare, släp, lastbil, pansarvagn, helikopter eller liknande på Rörken i Måndags.
Blir gästspel imorgon, har en Retta till låns under veckan.
Kanske får med mig tjejen också, vem vet!
Vågar inte köra dock, eftersom det inte är min hoj. Är det fortfarande så där löjligt mycket folk?
Har inte kört hoj på 3år, får väl se om det kittlar i tarmen imorgon.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|