Rörliga farthinder

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I min hemby tyckte nyinflyttade hippsterföräldrar att det kördes för fort på genomfartsvägen (en bit av gamla riksettan, rak och fin med fem meter bred öppen yta bredvid vägen som är begränsad till 50 km/h).
Det gjordes det inte, men de tjatade igenom utplacering av farthinder.
Nu har samtliga trafikanter lärt sig att farthindrena känns minst om man håller över 60 km/h.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm, vore det inte roligare att höja upp plattan om du kör för fort? Tror att fler skulle reagera på ett plötsligt hopp än en liten duns :crash :gnissla

Det smäller nog till rätt bra, det är som att kör över en såndär ofasad asfaltskant där de lägger ny asfalt.

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Efter de första stämningarna gällande förstörda lågprofilfälgar/däck så brukar dylika saker försvinna.
Fast då har ju Uppsala redan spenderat någon miljon på makapären.

7vwwxWl.jpg
Finns dehär i uppsala såfall vart? svårt att se på bilden! :(

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Bilden är från Tyskland eller Holland, Inte Uppsala

Har du något för att stötta det? Bilden ser precis ut som Ryd, Linköping nämligen.

Bekant?
https://www.google.se/maps/@58.4067...ata=!3m4!1e1!3m2!1sjzHw3aDc2GziIb7ROpWVrw!2e0

Här i Linköping är de vid en väldigt populerad korsning där många studenter cyklar till universitetet, det går från 50 till 30 och finns trafikljus. Hade bara problem en gång när jag kom med bilen och plötsligt var det ett jävla hål i marken. Så det funkar ju bra. Ser bara problem om det är så att man behöver nita precis när man är med framhjulet på och det regnat. Det vill jag inte testa.

Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Bilden är från Tyskland eller Holland, Inte Uppsala

Att det inte är Uppsala är vi överens om, men Linköping ligger en aning norr om både Tyskland och Holland... ;-)

Jag har provkört just det där farthindret med både hoj och bil.
Känns som en "fräskant" ungefär. Ingen större dramatik med andra ord, det smäller till och det är ju själva avsikten. :rolleyes:

Inte farligare vad gäller halka än alla de brunnslock och vita linjer som vägarna är nerlusade av sedan gammalt... :gnissla

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Om ett fordon kör för snabbt och aktiverar farthindret, är det inte självvållat då det är du själv som aktiverar farthindret?

Vad ska du säga till polisen efter klotat hojen på ett sådant farthinder? Du kan inte hävda att du körde lagligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om ett fordon kör för snabbt och aktiverar farthindret, är det inte självvållat då det är du själv som aktiverar farthindret?

Vad ska du säga till polisen efter klotat hojen på ett sådant farthinder? Du kan inte hävda att du körde lagligt.

Det beror väl på hur man klotar, om man bromsar omkull sig på våt metall kan de ju knappast säga något om att det ska vara lagligt. Sedan tycker jag nog iofs att vägräckenas utformning är en större fråga än dessa falluckor.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
När jag läste rubriken tänkte jag "åh nej inte ännu en tråd om Ducati MotoGP...".

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
liten metallbit o trycka in i kanten när den öppnas och sen är det bara till o fylla skiten med betong :tummenupp

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Om det rent tekniskt går att få hindren att fungera vintertid, snöröjning etc så ser jag fler fördelar än nackdelar mot dessa hinder istället för de fasta betongbulorna som placeras ut där alla blir "straffade" hela tiden.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Så länge dom monteras på 30 vägar så ser jag inget problem med det hela förutom att det verkar onödigt dyrt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati