Rött kladd

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Hej,
Gick igenom hojen inför sommaren och upptäckte att jag vid senaste service fått i princip varje skruv penslad med något rött kladd. Hittade "kladdet" på exempelvis kontaktpolerna till batteriet, vid koppling- och bromshandtag och på gängor till diverse skruvar osv. Jag känner mig övertygad om att det där röda kladdet skall vara där, och att det gör nytta. Men vad är det för något?

Om det spelar någon roll har jag en Suzuki som är servad på suzukiverkstad.
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Det röda kladdet går så att dina skruvar och bultar inte lossnar av vibrationerna det heter lock-tite *stavas*
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Man har väl inte gänglåsning på batteriets poler?
Fråga verkstaden vad det är och varför.
Skriv gärna här sen vad de sa.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Det röda kladdet går så att dina skruvar och bultar inte lossnar av vibrationerna det heter lock-tite *stavas*

Tjena Guldis, tack för svaret.
Har haft mina funderingar om det kanske kunde vara något sådant. Det är dock två grejer jag funderar på i sammanhanget.

Skruvarna som detta fanns på var inte på något sätt svåra att skruva av.

Dessutom fanns kladdet som sagt vid kopplings- och bromshandtagen. Det var smetat någonstans i närheten av där hantaget "pivoterar" och där den där kolven går in. Lock-tight där låter inte helt rätt, för då skulle väl inte handtaget gå att dra in?

Kanske finns det även ett smörjtjossan som är rött.
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tjena Guldis, tack för svaret.
Har haft mina funderingar om det kanske kunde vara något sådant. Det är dock två grejer jag funderar på i sammanhanget.

Skruvarna som detta fanns på var inte på något sätt svåra att skruva av.

Dessutom fanns kladdet som sagt vid kopplings- och bromshandtagen. Det var smetat någonstans i närheten av där hantaget "pivoterar" och där den där kolven går in. Lock-tight där låter inte helt rätt, för då skulle väl inte handtaget gå att dra in?

Kanske finns det även ett smörjtjossan som är rött.

Lock-tite finns i olika styrkor det behöver inte sitta som berget för att det ska förhindra att skruven ska vibrera loss. Jag sätter mina 50 cents på att det är locktite. Menar du att det sitter på på justerskruvarna vid handtagen ?
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Loctite är normalt blått och flytande vid applicering, inte rött och kletigt...

Det är med all sannolikhet nån form av smörjfett, troligen applicerat för att förhindra korrosion.
Assa:s låsfett är rött så det är väl nåt liknande antar jag.
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Loctite är normalt blått och flytande vid applicering, inte rött och kletigt...

Det är med all sannolikhet nån form av smörjfett, troligen applicerat för att förhindra korrosion.
Assa:s låsfett är rött så det är väl nåt liknande antar jag.

Finns rött locktite, samt finns det i stiftform som förhoppningsvis inte flyter.


Är det kladdigt ens eller du kallar det bara för kladd :p?
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Ev kanske kopparpasta ???
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Klart som korvspad det är fett de kladdat dit. Helrätt att ha på handtagen, batterikontakter och liknande!

/Fredde
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Som svar på ts så är det förmodligen något smörjfett bara. Inget o va rädd för. ;)

Och som svar på besserwissern angående färgen på loctite så finns det i ett flertal olika färger med olika styrkor.
 

vetej

vetej
Gick med
26 Jul 2008
Ort
örebro
Hoj
suzuki rm/rmz 250 -07/05
hmm

kanske det är fett pga batteri kan får oxid men om använda fett eller vax på kabel/skruv till batteri så det skydd mot oxid och Annat vet inte jag om.

mvh per gustafsson
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Ska man vara ännu tydligare så är loctite ett varumärke. Och de tillverkar mycket mer än gänglåsning.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Är det kladdigt ens eller du kallar det bara för kladd :p?

Hehe, jorå, det är fortfarande kladdigt trots att det är ett år sedan servicen.

Jag är inte så tekniskt bevandrad, men som försök till svar på din tidigare fråga så finns även detta röda kladd där kopplingsvajern normalt går in, men nu sitter det en kolv där eftersom kopplingen är hydraulisk.

Men varför lägger man fett diverse skruvgängor? Riskerar det inte att snarare göra så skruvarna vibrerar av än att dom sitter kvar?

Tackar er andra för svaren också. Det där med fett kanske inte låter så dumt. Betyder färgkoden på fettet något?
 

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
jag skulle tippa på att det är någon slags pasta för att markera så att mekanikern lättare ska se att de spännt fast alla skruvar som dom släppt lös på.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top