Rövknullad av Sony VAIO support.. :(

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Instämmer med föregående talare. Man använder sin mjukaste och positivaste röst tills man antingen får som man vill eller går in i väggen.:krama Då är det dags att släppa fram rottweilern!:mad:

Denna taktik har gett mig en moccamaster kaffebryggare värd 1278:- för 78:-, samt ett halvår gratis telefon. Det fina med det är att man fortfarande får vara förbannad och skälla ut någon. Det gäller bara att spara på krutet tills man fått som man vill :D
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Jag missade chefens samtal just nu men fick ett meddelande intalat, det skummaste med hela meddelandet var att han sa att det är bäst att jag skyndar mig med att bestämma mig då risken blir störra att den förstörs ju längre jag väntar med att bestämma mig. :s Tar man inte och lägger undan skiten på hyllan vid ett sånt här ärende? :confused:

Det är väl ingen rövknulling? Om det nu var fel på den som gjorde dom ju precis vad dom skulle. Dom körde antagligen något test innan dom skickade iväg datorn där det visade sig att hårddisken inte höll måttet.

Chefen kommer nog inte bry sig det minsta om det ringer någon å skriker i telefonen..

Du tycker inte 4700kr är lite i överkant även om felet nu skulle vara på min sida?

Skrika är nog inte det bästa då "chefen" har lagen på sin sida iom garantiavtalet.

Något du kan göra är att gå över huvet på Vaio supporten o kontakta Sony Sverige direkt o säga att du är missnöjd med VAIO supporten. Eftersom Personerna på VAIO rör sig efter riktlinger o policys så kan de inte göra så mycket, men om huvudkontoret är villiga att hjälpa till så kan de säker röra sig utanför div regler som det har.

Tack för tippset.

jag säger såhär.. sålänge du inte spelar massa spel och grejer på den(för då kan jag förstå), så skaffa en macbook(om det är laptop du är ute efter), för ett de krånglar inte lika lätt men framför allt(som känns mest relevant här) så har Apple en bra support!:tummenupp

Mmm, stor risk att nästa burk blir ett äpple men det hjälper ju inte just nu. :/

När mitt batteri på mackbooken svulnade upp efter ölincidenten så sa de bara "det här såg skumt ut, du får ett nytt batteri" trots att garantin gått ut!

:tummenupp




4700 låter helt sjukt! Är inte det inkl dataräddning?

Har ingen aning men jag skulle inte tippa på det. :(

Instämmer med föregående talare. Man använder sin mjukaste och positivaste röst tills man antingen får som man vill eller går in i väggen.:krama Då är det dags att släppa fram rottweilern!:mad:

Denna taktik har gett mig en moccamaster kaffebryggare värd 1278:- för 78:-, samt ett halvår gratis telefon. Det fina med det är att man fortfarande får vara förbannad och skälla ut någon. Det gäller bara att spara på krutet tills man fått som man vill :D

Grattis till dina mad skillz då, kanske att det hade varit lättare för mig om felet hade varit på deras sida vilket inte är så säkert just nu. :/
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har ingen aning men jag skulle inte tippa på det. :(

Då skulle Jag vilja kalla det utpressning! De har gjort något på eget bevåg och i det här fallet beslagtagit din HD med personligt material på. De vet att hårddisken inte är värd ett skit men att du kan tänkas betala mycket för vad som är på den. Har du betalat för den nya hårddisken så är den gamla fortfarande din oavsett vad de säger. Den har du ju köpt en gång i tiden med datorn.

När Jag bytte disken på macen efter ölincidenten så fick jag med den gamla i en liten påse, inget knorr om den saken.

Anmäl dem!:mad:
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Då skulle Jag vilja kalla det utpressning! De har gjort något på eget bevåg och i det här fallet beslagtagit din HD med personligt material på. De vet att hårddisken inte är värd ett skit men att du kan tänkas betala mycket för vad som är på den. Har du betalat för den nya hårddisken så är den gamla fortfarande din oavsett vad de säger. Den har du ju köpt en gång i tiden med datorn.

När Jag bytte disken på macen efter ölincidenten så fick jag med den gamla i en liten påse, inget knorr om den saken.

Anmäl dem!:mad:

Utpressad är precis vad jag känner mig men då detta var på ett garantiärende så hävdar de att "all your HDD are belong to us". :(
Jag har kontaktat Sony Sverjet som iaf lät som att de var villiga att hjälpa till. Hon bad mig att maila, vilket jag har gjort nu, dom om vad som hade hänt så kunde hon vidarebefodra det med lite mer tyngd bakom.
Känner mig ändå tidspressad av chefsapan som ringde i morse och sa att "klockan tickar och vill du se din HDD vid liv igen så äre bäst attru pröjsar"
Vet inte om man ska ringa honom och be dom hålla i fanskapet eller bara vänta tills man får höra från sony sverige? =/
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Då skulle Jag vilja kalla det utpressning! De har gjort något på eget bevåg och i det här fallet beslagtagit din HD med personligt material på. De vet att hårddisken inte är värd ett skit men att du kan tänkas betala mycket för vad som är på den. Har du betalat för den nya hårddisken så är den gamla fortfarande din oavsett vad de säger. Den har du ju köpt en gång i tiden med datorn.

När Jag bytte disken på macen efter ölincidenten så fick jag med den gamla i en liten påse, inget knorr om den saken.

Anmäl dem!:mad:
:3freak


Är väl fan ingen utpressning? Det var fel på håddisken och dom bytte den (på garantin antar jag). Vad är problemet?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
:3freak


Är väl fan ingen utpressning? Det var fel på håddisken och dom bytte den (på garantin antar jag). Vad är problemet?

Det var fel enligt dem! Han hade ju inga problem med den utan ville byta en knapp.

Dessutom får de väl lämna med disken till ett rimligt pris (klart ej över vad en dito ny disk kostar:3freak ). Nu vill de i princip ha 4700:- för en persons privata, kanske overdeliga bilder, dokument ,mm. Det är enligt mig utpressning.

Utpressad är precis vad jag känner mig men då detta var på ett garantiärende så hävdar de att "all your HDD are belong to us". :(
Jag har kontaktat Sony Sverjet som iaf lät som att de var villiga att hjälpa till. Hon bad mig att maila, vilket jag har gjort nu, dom om vad som hade hänt så kunde hon vidarebefodra det med lite mer tyngd bakom.
Känner mig ändå tidspressad av chefsapan som ringde i morse och sa att "klockan tickar och vill du se din HDD vid liv igen så äre bäst attru pröjsar"
Vet inte om man ska ringa honom och be dom hålla i fanskapet eller bara vänta tills man får höra från sony sverige? =/

Ring till de på Sony Sverige och framför saken. En trasig hd är inget att lägga energi på för ett så stort företag när alternativet är smutskastningstrådar på div forum. I värsta fall får du bita i det sura äpplet och lösa ut den och sen begära upprättelse.
Jag menar de behöver ju kanske inte rädda infon, det kanske du klarar själv? Finns ett ställe i vasastan som tar en fjärdedel av den summan för att göra detsamma.

Annars är väl sverker på + är ett alternativ som nån skrev..


Till alla er som tycker det här har gått rätt tillså förstår Jag inte hur ni tänker! Här har vi en människa som sagt att han tänkt göra backup, alltså inte är HELT tappad bakom flödet. Hur är det med alla miljoner som inte kan ett skit om datorer men ändå måste ha en pga att vi lever 2009?

Det där är pissigt av ett företag och så ska det inte vara. Ett problem man slipper hos apple som tur är visar att de är måna om sina kunder!
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det var fel enligt dem! Han hade ju inga problem med den utan ville byta en knapp.

Dessutom får de väl lämna med disken till ett rimligt pris (klart ej över vad en dito ny disk kostar:3freak ). Nu vill de i princip ha 4700:- för en persons privata, kanske overdeliga bilder, dokument ,mm. Det är enligt mig utpressning.



Ring till de på Sony Sverige och framför saken. En trasig hd är inget att lägga energi på för ett så stort företag när alternativet är smutskastningstrådar på div forum. I värsta fall får du bita i det sura äpplet och lösa ut den och sen begära upprättelse.
Jag menar de behöver ju kanske inte rädda infon, det kanske du klarar själv? Finns ett ställe i vasastan som tar en fjärdedel av den summan för att göra detsamma.

Annars är väl sverker på + är ett alternativ som nån skrev..


Till alla er som tycker det här har gått rätt tillså förstår Jag inte hur ni tänker! Här har vi en människa som sagt att han tänkt göra backup, alltså inte är HELT tappad bakom flödet. Hur är det med alla miljoner som inte kan ett skit om datorer men ändå måste ha en pga att vi lever 2009?

Det där är pissigt av ett företag och så ska det inte vara. Ett problem man slipper hos apple som tur är visar att de är måna om sina kunder!
Ja, den var fel? Dom bytte den! Är det fel på något ska det bytas även om kunden inte klagar på det. Så var det när jag lagade telefoner och jag antar att det samma gäller datorer.. Dom gjorde absolut inget fel i min mening.

Sen att 4700kr känns lite väl fläskigt är en annan sak, tycker jag. Men det är väl det dom tar..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja, den var fel? Dom bytta den! Är det fel på något ska det bytas även om kunden inte klagar på det. Så var det när jag lagade telefoner och jag antar att det samma gäller datorer..

Då får man i alla fall upplysa kunden om detta då sannorlikheten är 99.99992 % att kunden INTE är en joltdrickande hacker utan kunde lika gärna ha varit ensamseglaren Rigmor Hoffa 48 från Saltsjöduvnäs som sirligt laggt in sina globtrotterbilder i olika mappar på datorn.

Att de tar och håller på disken till ett överpris dessutom ENBART för att de vet att de eventuellt kan få de pengarna beroende vad som finns på disken i stället för at försöka hitta en lösning så att kunden blir så nöjd som möjligt är maffiafasoner!

Sen att 4700kr känns lite väl fläskigt är en annan sak, tycker jag.

Lite fläskigt... disken kanske är värd 800:- när den var ny och i nyskicket finns det ingen som skulle lägga mer än en 400-ing på den förutom just tidigare ägaren. Och det vet dem. Det är fel, Jag kan inte hjälpa att Jag tycker det.

På Lan-Master gör de INTE så utan har snabb och billig diskräddning samt upplyser ordentligt om vad som gäller (trevliga är de också och en tjej är rätt snyg). Jag kan rekomendera dessa. Kan trådskaparen rekomendera sonys dito bluffbolag tro?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Då får man i alla fall upplysa kunden om detta då sannorlikheten är 99.99992 % att kunden INTE är en joltdrickande hacker utan kunde lika gärna ha varit ensamseglaren Rigmor Hoffa 48 från Saltsjöduvnäs som sirligt laggt in sina globtrotterbilder i olika mappar på datorn.

Att de tar och håller på disken till ett överpris dessutom ENBART för att de vet att de eventuellt kan få de pengarna beroende vad som finns på disken i stället för at försöka hitta en lösning så att kunden blir så nöjd som möjligt är maffiafasoner!



Lite fläskigt... disken kanske är värd 800:- när den var ny och i nyskicket finns det ingen som skulle lägga mer än en 400-ing på den förutom just tidigare ägaren. Och det vet dem. Det är fel, Jag kan inte hjälpa att Jag tycker det.

På Lan-Master gör de INTE så utan har snabb och billig diskräddning samt upplyser ordentligt om vad som gäller (trevliga är de också och en tjej är rätt snyg). Jag kan rekomendera dessa. Kan trådskaparen rekomendera sonys dito bluffbolag tro?
Tycker det känns ganska självklart att man säkerhetskopierar innan man lämnar in något på lagning.

Sen verkar det som att du har hängt upp dig på någon dataräddning? Vem har sagt att disken var helt kaputt? Antagligen hade den inte tillräcklig prestanda eller liknanade för att gå igenom Sonys test. Därför den blev utbytt.

Och jag tror dom skiter i summan för hårddisken. Det är väl policyn som är så bara. Hade det inte kostat något hade alla kunder ringt å gnällt om allting, ännu mer..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det enda man kan tycka är lite underligt är att de bytte saker du inte felanmälde, normen är faktiskt (tro't eller ej) att man reparerar det kunden önskar få reparerat.
Troligtvis fanns det en servicebulletin på din modell, och en kreativ underleverantör såg sin chans att håva in lite extra på garantiersättningen (det är inte Sony själva som skruvar...) - och bytte det som det som Sony rekommenderade att man byter.

Det finns inte en chans att en slapp servicetekniker sätter sig och kör igenom en grundlig test på all hårdvara i en dator som kommer in med den felbeskrivningen, det finns ingen anledning till detta (företag som sitter och kör löpande band på konsumentprylar har inte tid för sånt).

Jag har stundtals dragits med hårdvaruservice på allt från bärbart till bandrobotar via mitt yrke, och vet hur det brukar kunna gå till... ;) (turligt nog har jag sluppit tampas med privatpersoner, det skyr jag som pesten...).


Nog kan man tycka att de borde kontaktat dig och nämnt att mer saker skulle åtgärdas, men högst troligt finns det något finstilt där de pekar på att användaren är ansvarig för backup, etc...


/J - har håvat in en extrakrona eller två på underliga servicebulletiner från HP i mina dagar... :D
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Ja, den var fel? Dom bytte den! Är det fel på något ska det bytas även om kunden inte klagar på det. Så var det när jag lagade telefoner och jag antar att det samma gäller datorer.. Dom gjorde absolut inget fel i min mening.

Sen att 4700kr känns lite väl fläskigt är en annan sak, tycker jag. Men det är väl det dom tar..

De utav er som tycker att detta har gått precis som det bör har förmodligen jobbat aldeles för länge på support.
De bytte en så viktig sak som HDD:n utan att flagga och visst kanske det är branchpraxis men endast Tony Soprano o co skulle komma på tanken att kräva FYRATUSENSJUHUNDRA för den!
Om det nu är så att allting hamnar i en enda stor hög som dom får leta ur så är det ett problem som dom själva har skapat och om dom tjänar så mkt på att ha det så så får dom väl själva stå för det när kunden vill ha tillbaka något?
Grovt räknat blir det dessutom +-8 arbetstimmar ink arbetsgivaravgifter, skatter( och frakt till mig) om man räknar ut pengarna i "söktid" efter nämnda HDD. låter det rimligt?

Det var fel enligt dem! Han hade ju inga problem med den utan ville byta en knapp.

Dessutom får de väl lämna med disken till ett rimligt pris (klart ej över vad en dito ny disk kostar:3freak ). Nu vill de i princip ha 4700:- för en persons privata, kanske overdeliga bilder, dokument ,mm. Det är enligt mig utpressning.



Ring till de på Sony Sverige och framför saken. En trasig hd är inget att lägga energi på för ett så stort företag när alternativet är smutskastningstrådar på div forum. I värsta fall får du bita i det sura äpplet och lösa ut den och sen begära upprättelse.
Jag menar de behöver ju kanske inte rädda infon, det kanske du klarar själv? Finns ett ställe i vasastan som tar en fjärdedel av den summan för att göra detsamma.

Annars är väl sverker på + är ett alternativ som nån skrev..


Till alla er som tycker det här har gått rätt tillså förstår Jag inte hur ni tänker! Här har vi en människa som sagt att han tänkt göra backup, alltså inte är HELT tappad bakom flödet. Hur är det med alla miljoner som inte kan ett skit om datorer men ändå måste ha en pga att vi lever 2009?

Det där är pissigt av ett företag och så ska det inte vara. Ett problem man slipper hos apple som tur är visar att de är måna om sina kunder!

Då får man i alla fall upplysa kunden om detta då sannorlikheten är 99.99992 % att kunden INTE är en joltdrickande hacker utan kunde lika gärna ha varit ensamseglaren Rigmor Hoffa 48 från Saltsjöduvnäs som sirligt laggt in sina globtrotterbilder i olika mappar på datorn.

Att de tar och håller på disken till ett överpris dessutom ENBART för att de vet att de eventuellt kan få de pengarna beroende vad som finns på disken i stället för at försöka hitta en lösning så att kunden blir så nöjd som möjligt är maffiafasoner!



Lite fläskigt... disken kanske är värd 800:- när den var ny och i nyskicket finns det ingen som skulle lägga mer än en 400-ing på den förutom just tidigare ägaren. Och det vet dem. Det är fel, Jag kan inte hjälpa att Jag tycker det.

På Lan-Master gör de INTE så utan har snabb och billig diskräddning samt upplyser ordentligt om vad som gäller (trevliga är de också och en tjej är rätt snyg). Jag kan rekomendera dessa. Kan trådskaparen rekomendera sonys dito bluffbolag tro?

Jag måste dela foliehatt med Teo här. Felet med HDD:n är något som enbart dom vet om det stämmer. Nu säger inte jag att så är fallet men det ser ju inte mindre suspekt ut när dom begär 4700 :3freak för att lämna tillbaka den..

Heter Apples support Lan-Master?
Faktiskt så är det konstigt att VAIO-Link inte har i uppdrag att vara mer rädda om deras kunder då kundbelåtenhet och rykte inte är något falskt påhitt så som andar och fågelinfluensan utan ett faktum. Jag gav av okända anledningar 14 lakan för min laptop även fast jag kanske hade klarat mig med en för hälften. Jag velade då mellan VAIO:n och Mac Book Luft, hade jag valt VAION om en Teo och en Martein stod framför mig och berättade om deras erfarenheter? Gissa. Kommer jag tjöpa av Sorny igen? Guess again.

MNä det är väldigt synd det där.. men ken kul att du håller med iaf:yoparty

Under min uppväxt plågade min far mig med Macdatorer, då när man helst ville spela duke nukem och quake men istället fick nöja sig med Hugo. Sånt har gett rejält med avsmak. Är det mycket bättre nu? Spelar iof inte så väldans mkt men gillar ändå inte att vara begränsad.. Hur pass kompatibla är dom nu för tiden i allmänt?

Tycker det känns ganska självklart att man säkerhetskopierar innan man lämnar in något på lagning.

Sen verkar det som att du har hängt upp dig på någon dataräddning? Vem har sagt att disken var helt kaputt? Antagligen hade den inte tillräcklig prestanda eller liknanade för att gå igenom Sonys test. Därför den blev utbytt.

Och jag tror dom skiter i summan för hårddisken. Det är väl policyn som är så bara. Hade det inte kostat något hade alla kunder ringt å gnällt om allting, ännu mer..

Teo fick ju tillbaka sin i en påse sa han, är det så mkt jobbigare då?

Det enda man kan tycka är lite underligt är att de bytte saker du inte felanmälde, normen är faktiskt (tro't eller ej) att man reparerar det kunden önskar få reparerat.
Troligtvis fanns det en servicebulletin på din modell, och en kreativ underleverantör såg sin chans att håva in lite extra på garantiersättningen (det är inte Sony själva som skruvar...) - och bytte det som det som Sony rekommenderade att man byter.

Det finns inte en chans att en slapp servicetekniker sätter sig och kör igenom en grundlig test på all hårdvara i en dator som kommer in med den felbeskrivningen, det finns ingen anledning till detta (företag som sitter och kör löpande band på konsumentprylar har inte tid för sånt).

Jag har stundtals dragits med hårdvaruservice på allt från bärbart till bandrobotar via mitt yrke, och vet hur det brukar kunna gå till... ;) (turligt nog har jag sluppit tampas med privatpersoner, det skyr jag som pesten...).


Nog kan man tycka att de borde kontaktat dig och nämnt att mer saker skulle åtgärdas, men högst troligt finns det något finstilt där de pekar på att användaren är ansvarig för backup, etc...


/J - har håvat in en extrakrona eller två på underliga servicebulletiner från HP i mina dagar... :D

:mad: :mad:
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
De utav er som tycker att detta har gått precis som det bör har förmodligen jobbat aldeles för länge på support.
Antingen det eller så är de bara oförmögna till egna tankar. Du har blivit rånad. Även om de har papper på att det är meningen att du ska bli rånad så är det i alla fall ett faktum att du är grymt missnöjd och då har de misslyckats som företag även om paragrafryttarna aldrig erkänner sig besegrade.

Under min uppväxt plågade min far mig med Macdatorer, då när man helst ville spela duke nukem och quake men istället fick nöja sig med Hugo. Sånt har gett rejält med avsmak. Är det mycket bättre nu? Spelar iof inte så väldans mkt men gillar ändå inte att vara begränsad.. Hur pass kompatibla är dom nu för tiden i allmänt?

Sedan övergången till Intel-cpu:er så suppportar Apple att man kör XP via dual-boot. Det ger naturligtvis lika bra prestanda som en vanlig PC med motsvarande bestyckning.

Om du dock bara är ute efter att köra Windows-program då och då (ofta är nödvändigheten med Windows-program klart överdriven) så är t ex VirtualBox ett bra alternativ. Helt fri virtualiseringsmiljö där du i de flesta OS kan köra de flesta OS. Vi använder det på jobbet hela tiden som labbmiljö, jag installerade det åt farsan på hans iMac så att han kunde köra några egenhackade DOS-program från forntiden.

Det visade sig att det var så kompatibelt att XP bluescreenade. Farsan tittade förvånat och sade: jaha, det här kommer man ju ihåg. :rofl Mac:en har aldrig kraschat för honom och även när XP i VBox kraschade så var övriga Mac:en oberörd, det var bara att starta om VBox och prova igen.

www.virtualbox.org
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top