R 1 03 slirar på koppling efter oljebyte

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
?

myspace-owned.jpg
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Inge fel på GPS oljan som sådant ( i alla fall vad jag vet men du får gärna kontra) men det är känt faktum att lite väl många får kopplingsslir när de bytt till den. Många har slängt i Biltemas bara för att prova och blivit av med problemet.

Klart att det berodde på det, sen är ju inte GPS-oljan nån superolja om man ska tro alla kommentarer om den.

kanske ses på banan i falkenberg

Gör rent lamellerna. Blästra lite fint på stålisarna. Gör rent NOOOOOGA.
Kolla att det är bra fjång i fjädrarna.

Kasta ut gpsen då den slirar rätt bra den med tyvärr. I med OK/Q8 eller Biltema JASO klassade MC OLJA!!!


Att det kan blir svårt att växla ur kan bero på att stålisarna har slagit sig av all värme som blivit av sliret av mc oljan. Försök rikta eller byt ut.

Lyckats med just detta en gång... Lite olja. In på mack. Ingen olja till mc. I med billigaste möjliga "BIL OLJA". Slirar en del på kopplingen. Rätt som det är kan jag inte koppla ur ens. Tur hade jag då jag kunde rikta mina stålisar.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Inge fel på GPS oljan som sådant ( i alla fall vad jag vet men du får gärna kontra) men det är känt faktum att lite väl många får kopplingsslir när de bytt till den. Många har slängt i Biltemas bara för att prova och blivit av med problemet.





Gör rent lamellerna. Blästra lite fint på stålisarna. Gör rent NOOOOOGA.
Kolla att det är bra fjång i fjädrarna.

Kasta ut gpsen då den slirar rätt bra den med tyvärr. I med OK/Q8 eller Biltema JASO klassade MC OLJA!!!


Att det kan blir svårt att växla ur kan bero på att stålisarna har slagit sig av all värme som blivit av sliret av mc oljan. Försök rikta eller byt ut.

Lyckats med just detta en gång... Lite olja. In på mack. Ingen olja till mc. I med billigaste möjliga "BIL OLJA". Slirar en del på kopplingen. Rätt som det är kan jag inte koppla ur ens. Tur hade jag då jag kunde rikta mina stålisar.

:va
Detta är väl ändå meckforumet?
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
kl va 7,30 på sönd morgon skulle träffa alla som skulle köra = panik, vet att det funkat med 10/40 bil olja då jag kört med det innan, va lite på kanelen igår, den slirar inte utan den tar dåligt, rev den idag,o hittade felet, ska inte berätta vad det var det pga alla påhopp här soory ni alla seriösa här , vill ni R1 ägare veta så pma mig tydligen ett vanligt fel på R1 som jag inte är utbildad på som har mycket problem med olje drickande r R!, nu har jag löst det själv

E du full nu me?
Har du praktikplats på firman?
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
så den slirande kopplingen berodde inte på biloljan??

i kopplingskorgen axel som är ihålig skall där sitta en olje plugg, samma som frostplugg som lossnat så lamellerna har fått fullt tryck av olja, har bytt nu o funkar klockrent, så lätt va det , ville bara dela med mig
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
känns som man e tbx på samma attitydsproblem-forum som mopedforumen med alla 15 åriga pojkar :va

till oss okunniga som inte vet (mig själv bara kanske)

Vad är de som händer när man råkar göra sånt misstag?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
uhm om man häller i bil olja?

Bilolja är gjort för torrkoppling som sitter i bilar och faktiskt i en del bågar. Exempelvis är det inte helt ovanligt på Ducati. Denna olja behöver inte "hjälpa" något att få grett mot något osv. Det innebär att om du häller sådan olja i din mc med våtkoppling. dvs kopplingen ligger i samma oljebad som resten av motorn så kommer kopplingen slira massvis. Om kopplingen slirar massvis kan stålskivorna som sitter mellan varje "lamell" slå sig av värmen, alternativt slita ut dem på ett eller annat vis och likaså lamellerna i sig kan gå åt skogen eller bli typ lite hård glasad yta pga värmen.

Det kan i värsta fall bli byte av både stålskivor och "lameller". Jobbet är lätt men ståskivorna kan dra iväg lite i kostnad. Man kan i viss mån rikta dem och man kan blästra lätt på ytan för att få tillbaka greppet.

Håller med om att attityden brister lätt och jag är nog inte bättre än någon annan. Bra att du säger till dock. :yoparty:yoparty

känns som man e tbx på samma attitydsproblem-forum som mopedforumen med alla 15 åriga pojkar :va

till oss okunniga som inte vet (mig själv bara kanske)

Vad är de som händer när man råkar göra sånt misstag?

i kopplingskorgen axel som är ihålig skall där sitta en olje plugg, samma som frostplugg som lossnat så lamellerna har fått fullt tryck av olja, har bytt nu o funkar klockrent, så lätt va det , ville bara dela med mig

Nu har jag ingen aning om hur det ser ut. Om den lossnar så kan den inte ta vägen någonstans utan den sitter bara lös? eller låg din i botten på motorn eller vadå? Eller hade du bara glömt att återmontera någon gång?
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top