Andreas900
Sporthojsnörd
Efter en hel vinters pysslande och putsande på nostalgihojen (GSX R1100-92) så var det dags för start.
Startade inte...startmotorn går, men inget liv...
Efter div felsökning så konstaterar jag att det inte kommer någon gnista på tändstiften. WTF!?
Jag hade ju rivit ner allt utom motorn i smådelar och noga och utan brådska plockat ihop allt igen.
Misstankar riktades genast mot de nya tändkablarna jag monterat.
Men när jag mäter sekundärlindningen på spolarna så får jag värden som ligger inom tolerans enl. mekhandboken.
Även primärsidan är OK. Tändspolar OK helt enkelt.
Även pulsgivaren ger normalt värde.
Har också testat med andra T-stift utan resultat.
Vad finns kvar då? En gammel-gixxer har ju ett elsystem som en Amazon, det finns inte så mycket.
T-lås, dödarknapp och sidostödskontakt ligger i serie, så vore det ngt knas där skulle startmotorn inte gå...eller?
CDI-boxen är ju alltid ett frågetecken, men det känns osannolikt att denna skulle dött utan anledning. Hojen funkade ju i fjol.
Alla kontakter, säkringar har jag kollat. All annan el fungerar normalt.
MKT frustrerande...samtidigt som jag får en kännsla av att det är något trivialt.
Någon som varit med om liknande problem?
Startade inte...startmotorn går, men inget liv...
Efter div felsökning så konstaterar jag att det inte kommer någon gnista på tändstiften. WTF!?
Jag hade ju rivit ner allt utom motorn i smådelar och noga och utan brådska plockat ihop allt igen.
Misstankar riktades genast mot de nya tändkablarna jag monterat.
Men när jag mäter sekundärlindningen på spolarna så får jag värden som ligger inom tolerans enl. mekhandboken.
Även primärsidan är OK. Tändspolar OK helt enkelt.
Även pulsgivaren ger normalt värde.
Har också testat med andra T-stift utan resultat.
Vad finns kvar då? En gammel-gixxer har ju ett elsystem som en Amazon, det finns inte så mycket.
T-lås, dödarknapp och sidostödskontakt ligger i serie, så vore det ngt knas där skulle startmotorn inte gå...eller?
CDI-boxen är ju alltid ett frågetecken, men det känns osannolikt att denna skulle dött utan anledning. Hojen funkade ju i fjol.
Alla kontakter, säkringar har jag kollat. All annan el fungerar normalt.
MKT frustrerande...samtidigt som jag får en kännsla av att det är något trivialt.
Någon som varit med om liknande problem?