R-1100, ingen gnista...spökfel?

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Efter en hel vinters pysslande och putsande på nostalgihojen (GSX R1100-92) så var det dags för start.
Startade inte...startmotorn går, men inget liv...
Efter div felsökning så konstaterar jag att det inte kommer någon gnista på tändstiften. WTF!?
Jag hade ju rivit ner allt utom motorn i smådelar och noga och utan brådska plockat ihop allt igen.
Misstankar riktades genast mot de nya tändkablarna jag monterat.
Men när jag mäter sekundärlindningen på spolarna så får jag värden som ligger inom tolerans enl. mekhandboken.
Även primärsidan är OK. Tändspolar OK helt enkelt.
Även pulsgivaren ger normalt värde.
Har också testat med andra T-stift utan resultat.

Vad finns kvar då? En gammel-gixxer har ju ett elsystem som en Amazon, det finns inte så mycket.

T-lås, dödarknapp och sidostödskontakt ligger i serie, så vore det ngt knas där skulle startmotorn inte gå...eller?

CDI-boxen är ju alltid ett frågetecken, men det känns osannolikt att denna skulle dött utan anledning. Hojen funkade ju i fjol.

Alla kontakter, säkringar har jag kollat. All annan el fungerar normalt.
MKT frustrerande...samtidigt som jag får en kännsla av att det är något trivialt.

Någon som varit med om liknande problem?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Går startmotorn om du bryter med dödarknappen eller läger i växel då?
Låter onekligen som det pekar mot CDI-boxen.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Går startmotorn om du bryter med dödarknappen eller läger i växel då?
Låter onekligen som det pekar mot CDI-boxen.

Starmotorn går inte med dödarknappen på "off".

En annan sak som är klart misstänkt är att det ligger 12v konstant på kablarna till tändspolarna (primärsidan) när man slår på tändningen.
Där borde ju komma en spänningspuls när det är dagt att generera en gnista. Hmmm..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Starmotorn går inte med dödarknappen på "off".

En annan sak som är klart misstänkt är att det ligger 12v konstant på kablarna till tändspolarna (primärsidan) när man slår på tändningen.
Där borde ju komma en spänningspuls när det är dagt att generera en gnista. Hmmm..

primärsidan ska väl ändå ha 12v hela tiden, svårt att ladda spolen annars, sekundären genererar gnistan.
Kopplat fel på spolarna? Kabelbrott, kontaktfel på kabelsko när du lossat och återmonterat.
Har du gamla tändkablarna kvar att testa med?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top