R hoj med överkomlig försäkring?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Detta är kanske något av ett långskott.

Men du har aldrig funderat på en FZR1000 eller GSXR1100R / Bilsport o MC / classicaförsäkrad ?

Jag har själv en gammal FZR1000 i superskick med 4000 mil på mätaren som bara kostar mig 1374 kr om året helförsäkrad. Jag tar några turer på den ibland och den går fortfarande jädra bra trots att den är över 20 år

Kan inte göra mig av med den, och den kostar ändå nästan inget så det gör inget.

Vet inte om detta är något för dig med en såpass här gammal hoj, men nu har jag tipsat iallafall

Ähhh såg nu din kommentar "eller ett gammalt as med förgasare" men låter inlägget ligga kvar ändå.

Jag redigerar

Tittade in på bilsport o mc och testade att "testförsäkra" en classica-försäkring på en fzr1000 - Och Ni har rätt, den finns inte med längre

Dock sitter jag här med förnyelseförsäkringspappret i handen 1374 kr helår/helförsäkring fr o m 2013-03-01 till 2014-03-01 trafik 664 kr delkasko 148 kr och vagnskada 351 kr och 3000 kr i självrisk.

Ingen milbegränsning eller så heller

Ska man vara riktigt ärlig så duger väl en sådan här maskin knappast längre som "R-maskin". Halvtaskiga hejdare (det har jag tyckt sedan den var ny) och ingen vidare väghållning heller (nu jämför jag allt med min R1:a 2009) men faktiskt duger den än idag till bekväm långtouring och det är ett bra klipp i motorn trots 23 år. Rätt häftigt ändå att ha en sådan här hoj i nyskick, och jag kör väl ca 100 mil (max) om året med den så den får hänga med 23 år till. Kostar ju som sagt inget att äga den

MVH

Last edited:

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Man kan inte som stockholmare jämföra färsäkringspremier på RR-Hojar med folk som inte bor samma trafikzon. jag är 29år och betalar förmodligen lika mycket för min 13år gamla 929a som en 21åring betalar för sin 2år gamla r1a i en mindre stad.

Summa summarum, det är ointresant att veta vad andra betalar om dom inte bor i grannkåken och är i samma ålder :)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
ok, jämförbart.
Jag är 45.
2 mil utanför Sthlm city. Villa, garage, skadefri sen 30 år.

8000:-/år halvförsäkring Yamaha R1 -06 126kw. Folksam helårsförsäkring.

För en R1 -03 , cbr 954 (mindre hk) skulle de ha 5000:-

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Gixxer 1000 K3...

Den borde inte vara så dyr om man kollar med Suzuki märkesförsäkringar, men de kanske du redan gjort. Vet att ja betalade knappt 4K/år hel/hel med en självrisk på 3K för vagnskada. Men kanske är så att ja bor i en bra zon ?!

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
TL 1000R.Billiga i inköp och förs.Iofs bor jag på landet men betalar 2300:-hel/hel i förs. på sukkas märkesförs.

Snowman89

Guest
Detta är kanske något av ett långskott.

Men du har aldrig funderat på en FZR1000 eller GSXR1100R / Bilsport o MC / classicaförsäkrad ?

Jag har själv en gammal FZR1000 i superskick med 4000 mil på mätaren som bara kostar mig 1374 kr om året helförsäkrad. Jag tar några turer på den ibland och den går fortfarande jädra bra trots att den är över 20 år

Kan inte göra mig av med den, och den kostar ändå nästan inget så det gör inget.

Vet inte om detta är något för dig med en såpass här gammal hoj, men nu har jag tipsat iallafall

Ähhh såg nu din kommentar "eller ett gammalt as med förgasare" men låter inlägget ligga kvar ändå.

Så det går alltså att Classica försäkra en sån hoj? Jag kikade lite snabbt på deras hemsida och där gick det inte att välja varken FZR 1000 eller GSXR1100 i deras system..

Snowman89

Guest
Kolla Svedea istället.

Där står det bara att det inte går att räkna på den hojen så jag lär kontakta deras kundtjänst. Fast så blir det jämt för mig, antar att det är pga min ålder..

edit:

Pratade precis med Svedea & Bilsport och mc och ingen av dem försäkrar längre gamla sporthojar på Classic-försäkringen.

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Man kan inte som stockholmare jämföra färsäkringspremier på RR-Hojar med folk som inte bor samma trafikzon. jag är 29år och betalar förmodligen lika mycket för min 13år gamla 929a som en 21åring betalar för sin 2år gamla r1a i en mindre stad.

Summa summarum, det är ointresant att veta vad andra betalar om dom inte bor i grannkåken och är i samma ålder :)

Självklart kan det vara intressant information.
Bor du i storstad och har en viss kostand för försäkringen på en hoj så bör den ju inte vara dyrare på landet.
Alltså försäkringskostand i storstad är typ högstapris.

TS: Kolla på Triumph Daytona 675.
Jag 38 år bor i centrala Göteborg betalar 12 700kr hel/hel på min hoj.
Vill du ha ner kostnaden så säljer du den på hösten til fruga/sambo/mamma/pappa/syskon eller annan person du litar på.
Köp tillbaka när det är dags att köra igen och vipps så slapp du betala försäkring under vintern.

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Betalar 10 098:-/året för min R6a halvförsäkring.
Självrisk på stöld 3000:-

26 år, Centrala Malmö
Folksam som bolag, SalusAnsvar gav lite billigare pris.
Valde Folksam för jag har mina andra försäkringar där och dom har alltid gett mig god service.

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
Betalar 10 098:-/året för min R6a halvförsäkring.
Självrisk på stöld 3000:-

26 år, Centrala Malmö
Folksam som bolag, SalusAnsvar gav lite billigare pris.
Valde Folksam för jag har mina andra försäkringar där och dom har alltid gett mig god service.

ägs inte salus ansvar av folkskam?

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Att bo mitt i smeten eller ute på bonnvischan är en j-a skillnad på kostnader. (nog för att vi tjänar mer i 08, men…)

”Morgonpigge” BollnäsMartin på min favvoradio 106.3 Bandit ( http://www.bandit.se/ )brukar då och då säga att det är j-a skillnad på att bo i Bollnäs och Stockholm både i pris och utbud och annat…

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Där står det bara att det inte går att räkna på den hojen så jag lär kontakta deras kundtjänst. Fast så blir det jämt för mig, antar att det är pga min ålder..

edit:

Pratade precis med Svedea & Bilsport och mc och ingen av dem försäkrar längre gamla sporthojar på Classic-försäkringen.

Det var ju inte bra, jag har min ZX10 försäkrad där :gnissla

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
ingen :(
Jag är 19år och kör cbr 600 -91 och betalar 1500kr helförsäkring/år. Gammal men billig haha :rock

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Då får vi hoppas att de inte klassas som "sporthoj" nu när de bytt. Isåfall kommer ni nog få en otrevlig överraskning när det är dags att förnya försäkringen :gnissla

Tur att dom inte ändrat för mig :D
Honda CBR600RR 03a
LF
Halv/hel 5807kr
Hel/hel 7717kr Självrisk 8000kr

Snowman89

Guest
Tur att dom inte ändrat för mig :D
Honda CBR600RR 03a
LF
Halv/hel 5807kr
Hel/hel 7717kr Självrisk 8000kr
Nu pratade jag/vi dock om Svedea och Bilsport & MC classic försäkring där hojar som är 20år gamla eller äldre går att försäkra för ca 1500kr hel/hel :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024