PutteLiten
Twins have more fun
Att köra i grupp
Årets säsong drar snart igång och det lär ju bli en och annan gruppkörning med R.O.H. Det kan lätt bli lite kaotiskt om det är många med på en körning. Är inga pekfingrar och regler, utan tips för att göra en gruppkörning så smidig som möjligt! /B
Följande är en nerkortad och modifierad lista från Benkar’s mycket läsvärda Gruppkörregler.
Jag har kortat ner för att man ska få en snabb översikt, men jag rekommenderar å det starkaste att läsa igenom hela Benkars tips. Detta gäller både gamla rävar och blåbär, det finns alltid något nytt att lära. /PL
(Fullständiga Gruppkörregler http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2888 , av Benkar)
Lite stolpar att ha i huvudet inför en gruppkörning med R.O.H .
* Vänta in nästa hoj! (se nedan)
* Säg till innan du avviker från gruppen!
* Välj lämplig placering i gruppen! (se nedan)
* Placera dig rätt på vägen!
* Planera din körning och tänk själv!
* Du bestämmer, fall ej för grupptryck!
* Glöm inte bort att höja handen, om du kan, när en fara (grus, bil, vad som helst) kommer.
(Det är också vanligt att folk visar med foten att det är rullgrus eller dåligt underlag. Man pekar med foten åt det håll som ”det dåliga” ligger på)
Personer som känner varandra och har kört tillsammans tidigare har oftast inga större problem med att köra tillsammans i grupp. Däremot kan körning i en större grupp med ”okända” ibland vara lite knepigt. Alla kör vi i olika tempo, körstilarna är många, det finns en risk att man tappar bort någon, eller att en hoj i diket lätt blir flera.
Om något går snett
Läs "Ambulans" suveräna artikel om hur man agerar vid en olycka!
Tappa inte bort varandra
Ett sätt att lösa detta på är att när man svänger av vid en korsning, dvs byter färdriktning, så väntar sista hoj tills bakomvarande hoj dyker upp, och åker då vidare, medan den ”nya sista hojen” väntar på nästa hoj, osv.
DETTA INNEBÄR INTE ATT FÖRSTA HOJEN SKA VÄNTA PÅ SISTA
Det blir ofta en stor grupp i stället för 2 mindre grupper
Obs! Invänta nästa hoj längst ut vid korsningen där du syns tydligt! Om ”fel” hoj dyker upp, så ska du fråga den som kom ifatt dig om han/hon sett hojen som du hade efter dig vid förra korsningen, det har kanske hänt något?!
Val av placering
Var man ska placera sig i en grupp hänger lite på vilken hastighet som turen kommer att köras i. Vid lugna turer spelar det inte så stor roll var i ”ledet” man är placerad, men det kan vara lärorikt för en ovan förare att ligga direkt efter turledaren, eftersom denne oftast känner till vägen och kan visa ett bra spårval.
Vid snabbare turer eller på väldigt krokiga vägar kan du fundera på hur ditt tempo är jämfört med de andra i gruppen. Vet du med dig att du kör långsammare än tex ”Eva, Kalle o Lisa”, placera dig efter dem när ni åker iväg från stoppet. Ser du under deletappen att du blir ”frånåkt”, samtidigt som andra ”pressar på” bakifrån, placera dig längre bak i gruppen vid nästa stopp. Du blir inte borttappad, men man undviker att bakomvarande tvingas bromsa i kurvorna. Till slut brukar det bli en naturlig uppdelning av en stor grupp i mindre grupper som håller ett likartat tempo.
Körning på småvägar / Omkörningar
Kör helst inte om när vi kör utan vänta till ett stopp om framförvarande kör för sakta.
Alla har som sagt olika tempo, men håll din plats mellan stoppen. Känner du dig ”pressad” av hojen bakom dig, visa med handvinkning att det är OK att hon/han kör om dig, men kör aldrig om någon utan detta tecken på att det är OK. Det är ingen tävling vi håller på med! Kör inte snabbare än vad du själv vill, ingen blir imponerad av en hoj i diket!
Grupptryck
Känn dig inte tvingad att göra något du känner obehag av! Om gruppen kör fortare än vad du känner för så låt dem köra iväg. Om du tycker att en omkörning känns knepig så behöver du inte köra om samtidigt som de andra. Ta det lugnt och kör ifatt på nästa raksträcka eller korsning. Bara för att du kör i en grupp betyder det inte att ni måste köra nära varandra och göra allt samtidigt. Tänk på att du själv tar ansvar för dina handlingar och att du anpassar körningen efter din egen kompetens, inte andras. Det handlar ju om att alla ska ha kul, oberoende av erfarenhet och kunskaper!
Säg till om du åker hem
Om du av någon anledning avviker och åker hemåt, säg till innan! Annars är det så att de som är kvar åker tillbaka och börjar leta efter dig, oroliga över att något kan ha hänt!
Bus & Lek
Ofta på våra Tisdagsturer, så brukar vi ta en rast på en väl utvald plats, där dem som känner för lite "Bus & lek"
Även här så finns det enkla regler att följa.
om du skall wheela, se till att hålla avstånd till framförvarande.
När du wheelat färdigt/nedsläpp se till att köra åt sidan, eftersom det kanske kommer någon bakom dig som inte sett att du stannat till.
vill du göra en stoppie ? var säker på att ingen som wheelar kommer bakom dig.
Till sist
Hojåkning i grupp är kul och trevligt med många hojkompisar vid fika och matstopp. Det här infobladet ska inte ses som en regelbok, utan som tips på små saker att tänka på så att turen blir så trevlig som möjligt för alla som deltar.
Årets säsong drar snart igång och det lär ju bli en och annan gruppkörning med R.O.H. Det kan lätt bli lite kaotiskt om det är många med på en körning. Är inga pekfingrar och regler, utan tips för att göra en gruppkörning så smidig som möjligt! /B
Följande är en nerkortad och modifierad lista från Benkar’s mycket läsvärda Gruppkörregler.
Jag har kortat ner för att man ska få en snabb översikt, men jag rekommenderar å det starkaste att läsa igenom hela Benkars tips. Detta gäller både gamla rävar och blåbär, det finns alltid något nytt att lära. /PL
(Fullständiga Gruppkörregler http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2888 , av Benkar)
Lite stolpar att ha i huvudet inför en gruppkörning med R.O.H .
* Vänta in nästa hoj! (se nedan)
* Säg till innan du avviker från gruppen!
* Välj lämplig placering i gruppen! (se nedan)
* Placera dig rätt på vägen!
* Planera din körning och tänk själv!
* Du bestämmer, fall ej för grupptryck!
* Glöm inte bort att höja handen, om du kan, när en fara (grus, bil, vad som helst) kommer.
(Det är också vanligt att folk visar med foten att det är rullgrus eller dåligt underlag. Man pekar med foten åt det håll som ”det dåliga” ligger på)
Personer som känner varandra och har kört tillsammans tidigare har oftast inga större problem med att köra tillsammans i grupp. Däremot kan körning i en större grupp med ”okända” ibland vara lite knepigt. Alla kör vi i olika tempo, körstilarna är många, det finns en risk att man tappar bort någon, eller att en hoj i diket lätt blir flera.
Om något går snett
Läs "Ambulans" suveräna artikel om hur man agerar vid en olycka!
Tappa inte bort varandra
Ett sätt att lösa detta på är att när man svänger av vid en korsning, dvs byter färdriktning, så väntar sista hoj tills bakomvarande hoj dyker upp, och åker då vidare, medan den ”nya sista hojen” väntar på nästa hoj, osv.
DETTA INNEBÄR INTE ATT FÖRSTA HOJEN SKA VÄNTA PÅ SISTA
Det blir ofta en stor grupp i stället för 2 mindre grupper
Obs! Invänta nästa hoj längst ut vid korsningen där du syns tydligt! Om ”fel” hoj dyker upp, så ska du fråga den som kom ifatt dig om han/hon sett hojen som du hade efter dig vid förra korsningen, det har kanske hänt något?!
Val av placering
Var man ska placera sig i en grupp hänger lite på vilken hastighet som turen kommer att köras i. Vid lugna turer spelar det inte så stor roll var i ”ledet” man är placerad, men det kan vara lärorikt för en ovan förare att ligga direkt efter turledaren, eftersom denne oftast känner till vägen och kan visa ett bra spårval.
Vid snabbare turer eller på väldigt krokiga vägar kan du fundera på hur ditt tempo är jämfört med de andra i gruppen. Vet du med dig att du kör långsammare än tex ”Eva, Kalle o Lisa”, placera dig efter dem när ni åker iväg från stoppet. Ser du under deletappen att du blir ”frånåkt”, samtidigt som andra ”pressar på” bakifrån, placera dig längre bak i gruppen vid nästa stopp. Du blir inte borttappad, men man undviker att bakomvarande tvingas bromsa i kurvorna. Till slut brukar det bli en naturlig uppdelning av en stor grupp i mindre grupper som håller ett likartat tempo.
Körning på småvägar / Omkörningar
Kör helst inte om när vi kör utan vänta till ett stopp om framförvarande kör för sakta.
Alla har som sagt olika tempo, men håll din plats mellan stoppen. Känner du dig ”pressad” av hojen bakom dig, visa med handvinkning att det är OK att hon/han kör om dig, men kör aldrig om någon utan detta tecken på att det är OK. Det är ingen tävling vi håller på med! Kör inte snabbare än vad du själv vill, ingen blir imponerad av en hoj i diket!
Grupptryck
Känn dig inte tvingad att göra något du känner obehag av! Om gruppen kör fortare än vad du känner för så låt dem köra iväg. Om du tycker att en omkörning känns knepig så behöver du inte köra om samtidigt som de andra. Ta det lugnt och kör ifatt på nästa raksträcka eller korsning. Bara för att du kör i en grupp betyder det inte att ni måste köra nära varandra och göra allt samtidigt. Tänk på att du själv tar ansvar för dina handlingar och att du anpassar körningen efter din egen kompetens, inte andras. Det handlar ju om att alla ska ha kul, oberoende av erfarenhet och kunskaper!
Säg till om du åker hem
Om du av någon anledning avviker och åker hemåt, säg till innan! Annars är det så att de som är kvar åker tillbaka och börjar leta efter dig, oroliga över att något kan ha hänt!
Bus & Lek
Ofta på våra Tisdagsturer, så brukar vi ta en rast på en väl utvald plats, där dem som känner för lite "Bus & lek"
Även här så finns det enkla regler att följa.
om du skall wheela, se till att hålla avstånd till framförvarande.
När du wheelat färdigt/nedsläpp se till att köra åt sidan, eftersom det kanske kommer någon bakom dig som inte sett att du stannat till.
vill du göra en stoppie ? var säker på att ingen som wheelar kommer bakom dig.
Till sist
Hojåkning i grupp är kul och trevligt med många hojkompisar vid fika och matstopp. Det här infobladet ska inte ses som en regelbok, utan som tips på små saker att tänka på så att turen blir så trevlig som möjligt för alla som deltar.
Last edited by a moderator: