R1 00 problem med batteri

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Hej hoppas jackan förklara på ett bra sätt så ni förstår vad jag menar. Innan avställning så funkade allt nu skulle jag starta mc för att höra den lite men inget händer helt död. Ibland när jag slår på tändningen så kommer belysningen och strömmen fram ska försöka starta den så klickar den till vid batteriet och blir helt död igen helt svart inget går på. Vad kan felet vara

xoxzzj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2012
Hoj
Yamaha R1 2004
Batteriet blir urladdat när man inte använder hojen under vintern, skaffa laddare ladda batteriet tuta och kör :7peta

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Tror du att det är så. Det är kompisens r1 och plockade ut både min och hans och laddade upp dom men min funkar fint inte hans

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är högst troligen så då det är väldigt vanligt. MC-batterier är små och Elsystemen är känsliga för låg spänning. Ett byte till Li-Po batteri eliminerar en stor del av spänningsfallet under vintern och kan vara en bra uppgradering.
R1 och R6 har en del problem med underdimensionerade laddregulatorer på tidiga årsmodeller. Det går att uppgradera till en senare modell som är mycket bättre. Det har inget med just detta att göra men kan vara nyttig info.

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Testade mitt batteri som funkar fint i hans och den startade utan problem fattar inte varför jag ej testa de det från början men då måste det vara batteriet. Startade utan oroblem

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kolla anslutningarna. Är det dålig kontakt kan det bli precis som du beskriver, funkar ned låg belastning, men när du kopplar på startmotorn så "brinner" den lilla kontaktytan av.

xoxzzj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2012
Hoj
Yamaha R1 2004
Högst troligt har batteriet ett flertal år på nacken och har därmed gjort sitt. Bara att köpa nytt Ett standard batteri på biltema kostar 300:-

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha