R1 -00 som vägrar starta efter vinter i fuktigt garage

nsxtas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
thunderace
hej, jag håller på o hjälper en polare som har en -00 R1a som har ett skumt problem, så jag tänkte jag slänger upp en tråd här o se om nån annan har några ideer, mina e slut...
scenariot: han kör upp sin hoj för vinterförvaring föra året i ett inte helt torrt garage, men inte strilande vatten. när våren kommer så VÄGRAR den starta. motorn går runt utan missljud, det finns rejält med gnista, men den starar inte. när man kör startgas eller snapsar den med soppa så kan man med lite tur får att en cylinder tänder till en enda gång. har rivit bort tank osv o det e VÄLDIGT dåligt sug i trattarna. ett a4 på avgasröret avslöjjar att avgasröret växlande blåser ut o växlande suger in, o det blir rejält med övertryck i vevhuset har jag noterat. kamkedja går runt o ser spänd o fin ut, inget missljud från kedja eller topp, men jag har inte rivit ut motorn, utan bara lossat på locket över vevaxeländen med positionsgivaren o kollat.
nån som har några ideer? är avgasventilssäterna känsliga för rost? har kollat i trattarna att insugsventilerna jobbar, men inte gjort nått kompprov.
några ideer, förutom ett komp o leakdowntest (som borde göras, men mina grejejr för bil passar inte, måste leta upp ett kitt som funkar)

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Låter lite orealistiskt att hela motorn skulle ha gett upp av en vinter. Jag hade en CBR900RR -96 som hade fina tändstift med bra gnista. Batteriet var i bra skick. Inte en tendens till att vilja tända. Satte i nya tändstift och den startade med en gång. Kan vara värt att testa.

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Du tänker nog helt rätt vad det gäller komptest för det låter som att puffran har tappat kompet under det fuktiga klimatet ,,Hoppas ni löser problemet.:tummenupp

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Du tänker nog helt rätt vad det gäller komptest för det låter som att puffran har tappat kompet under det fuktiga klimatet ,,Hoppas ni löser problemet.:tummenupp

Varför testa något som uppenbarligen inte finns:va

Ja ok, det skulle vara för dokumentationens skull:rolleyes:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
svårt att tro att så mycket fukt skulle tränga in där när inte det är öppet.

Kolla kontakten för bränslepumpen inte oxiderat + andra kontakter

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
motorn går runt utan missljud, det finns rejält med gnista
Inget konstigt med det. Och att den inte startar är inget konstigt heller. För har hojen stått utan underhållsladdning av batteriet så har den alldeles för dålig batterikapacitet för att starta (inte för att dra runt motorn).
MEN lätt att kolla. Är batterispänningen över 13V med allt avslaget är batteriet OK. Är batterispänningen under 13V är det dags ladda batteriet med låg ström, inte över 1A, gärna med mindre som 0,25 till 0,5A.
Tills batterispänningen under laddning är 14,3V.
Haynes manual till min Suzuki: "Batterispänningen skall med allt avstängt ligga mellan 13,0 Volt till 13,2 Volt"
Praktisk erfarenhet: Med 12,9V batterispänning går motorn runt men sukkan startar inte.

Är det fuktigt och finns ström i garaget skulle jag lagga ett kapell eller en presenning över hojen och sätta en kupevärmare på 500Watt under hojen några timmar för att se om det hjälper.
Praktisk erfarenhet: Efter kört med sukkan 8 timmar i ösregn varpå den stått ute i 16 timmar i ösregn startade den inte. Ja motorn gick runt och till slut var batteriet tomt. Köpte ett kapell och hängde över hojen efter jag plockat ut batteriet och tagit in inomhus för laddning.
Nästa dag sol och med nyladdat batteri så gick sukkan igång.
Så friskt nyladdat batteri och upptorkad hoj gör underverk.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33&toc=19047
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Den här laddar med ca 0,3A = 300 mA när batterispänningen är uppe i ca 14V under laddning. Bra med låg ström till MC-batteri.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Men man måste ju själv avbryta laddningen när batterispänningen under laddning är 14,3Volt.
Så för att hålla koll på batterispänningen under laddning behövs en digital multimeter/voltmeter.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kondens som skapat oxid på ventiler och säten är min teori utefter beskrivningen.

Jag hade satt i nya stift och kört med startgas, var rädd om starten bara.

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Hoj
Nya stift, men startgas rakt ner i hålet först:yoparty

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
ett a4 på avgasröret avslöjjar att avgasröret växlande blåser ut o växlande suger in
Helt normalt. Kallas ofta för att ventilöppningarna överlappar. Dvs avgasventilen är öppen när kolven vänder för att dra in luft och bensin i cylindern. Vid normalt varvtal är det då undertryck vid avgasventilen (genom rätt längd och rördiameter på avgasrören) som hjälper till dra in luft och bensin i cylindern.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
I absolut värsta fall så kan ringarna fastnat i kolvarna och då får du ingen komp.

Lösningen är en skvätt (matsked) olja i varje cylinder, ett helt nyladdat fräscht batteri + startgas.

nsxtas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
thunderace
tackar för alla svar.
spänning finns det gott om, alla startförsök har skett med ström över rejäla kablar från en bil på hög tomgång, så det är inte prob.
såklart, bågar har lite mer avgasöverlapp än bilar som jag normalt skruvar med, så att den suger lite via avgasröret borde kunna härledas dit, men e lite fundersam över mängderna.
ska testa ikväll med nya stift o lite olja o startgas direkt via cylindrarna o se vad som händer.
tackar igen för alla bra ideer.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Dum fråga kanske men är det fräch soppa i? Har ni tömt förgasarna på soppa?

När jag hade en Hornet en gång i tiden och den stod över vintern så startade den inte om man inte tömde förgasaren för soppan i förgasaren va kass.

Jag tror problemet är soppan, soppan i förgasaren, igensatt bränslefilter, eller vatten/fukt/smuts i förgasarna.

//OSKar

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
...alla startförsök har skett med ström över rejäla kablar från en bil på hög tomgång, så det är inte prob.
Det brukliga är att INTE ha bilmotorn igång. Amperetimmarna på ett bilbatteri räcker dessutom länge för att försöka starta en mc. Finns gott om trådar om detta.

nsxtas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
thunderace
bara för att återkoppla om nån anna har liknande problem.
tackar för alla tipsen, det löste sej.
lite olja i cylindrarna som fick gå runt ett slag utan stift så det blev ordentligt insmort med lite startgas i varja cylinder innan stiften skruvades i (gjorde nog ingen större nytta men varför inte prova tänkte jag) o så ny soppa i flottörhusen. efter ca 5(!) minuter skulle tro (15 ggr a 20 sekunder på starten) med växelvis startgas, o fullgas o chocke om vart annat så började den "småtända".
för att sen hoppa igång o gå som den aldrig gjort något annat.
bara för att förtydliga med startströmmen, batteriet i MC va helt bortkopplat, o vi körde bara från bilbatteriet, o motorn igång ger ju lite högre spänning, å den där sista volten kan ju vara bra att ha när man kör startmotor över startkablar, plus att vi inte ville dra slut på batteriet...

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
gammal bensin brukar inte motorer gilla...

det där med att köra direkt från ett bilbatteri låter ju bra. spänningen är inte direkt skadlig, det är strömmen som är skadlig för prylarna. förhoppningsvis så går säkringarna innan något annat på hojen.

MVH Phille

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
gammal bensin brukar inte motorer gilla...

det där med att köra direkt från ett bilbatteri låter ju bra. spänningen är inte direkt skadlig, det är strömmen som är skadlig för prylarna. förhoppningsvis så går säkringarna innan något annat på hojen.

MVH Phille

Strömmen blir väl inte högre än med hojens batteri?

Eller syftar du på dom två extra volten från generatorn, fast isåfall är det bara starten som får något högre effekt och den tål rätt mycket.

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Hoj
Bra gjort:tummenupp Låter som det gick gaanska smidigt till slut. Det krävs fingertoppskänsla när det är tjurigt med den som inte varit med på ett tag:Bugar

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår