R1 -01 dör plötsligt.

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Hade liknande problem med min -98 fast då var batteriet glapp.. och det var bara på låga varv.
Värt att kolla iaf?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Trist att det inte var det....har inga fler förslag...har neutral givaren nått med saken att göra, har inte tänkt på om min går att starta med växeln i? Låter iofs lite långsökt. Har du kollat tändlägesgivaren och kablarna som går från den?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Trist att det inte var det....har inga fler förslag...har neutral givaren nått med saken att göra, har inte tänkt på om min går att starta med växeln i? Låter iofs lite långsökt. Har du kollat tändlägesgivaren och kablarna som går från den?

Nope, dom sitter vart?

Tog en titt på TPS'en nyss, vid första kollen fladdrade varvräknare bara helt oregelbundet, känns inte som det stämde. Andra försöket så visade den konstant för lågt, 3000 RPM. Kanske kan vara den som spökar trots allt, vad är det för pengar i en sån? Testar givetvis att justera först, bara jag kommer åt skiten.

Filmade fladdret, http://hem.bredband.net/b410074/MOV00062.3gp
 
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Tändläges givaren sitter bakom den lilla silver kåpan på högersida av motorn, det kommer ut en svart sladd i nederkant av den. Men tror du kan räkna bort den...den funkar eller så funkar den inte, funkar den inte så går inte hojjen överhuvudtaget. Testa att justera TPS först, blir det inget bättre så vet jag inte vad det kan vara....jag lider med dig, hatar själv att felsöka efter fel som man inte vet vart dom sitter.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Har justerat TPS'en, ingen skillnad. Men jag är tveksam att den den är så kry. När jag justerade så fanns det tre lägen 3,5 & 10000 RPM, allt där imellan så fladdrade mätaren hur som helst. Kanske är normalt.

Är fundersam på att den inte går att starta i annat än friläge efter den lagt av, slår man på dödaren så går den att starta med växel när man trycker in kopplingen. Nån som har ett bra elschema?

EDIT: Kan ett trasigt batteri ställa till så här suspekta fel?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har justerat TPS'en, ingen skillnad. Men jag är tveksam att den den är så kry. När jag justerade så fanns det tre lägen 3,5 & 10000 RPM, allt där imellan så fladdrade mätaren hur som helst. Kanske är normalt.
..Nån som har ett bra elschema?
Din TPS låter ju inte helt frisk men packar den ihop helt så ska varvräknaren felindikera (3krpm) när motorn är igång, dessutom ska nog inte motorn stanna om TPSen felar (inte på en förgasarmotor iaf) så du får nog felsöka mer, surt fel dock :(
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Åh, vilket skit att hålla på med.

Känns dock som koppling/stöd-brytarna är det mest troliga, kan ju vara så att det inte går att starta den efter den dött p.g.a brytaren vid kopplingen också.

BAJS.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Har stått och mätt hela dagen och kan iaf utesluta kabelbrott, alltid nåt. Har beställt ny brytare till kopplingen då den uppförde sig lite konstigt.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
har du provat utan dynojet kittet?
testa bygla stödbrytaren i kontakten.
har du tittat igenom förgasarna?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
BTW. Hittade ett kontaktstycke vid batteriet som det låg spänning på löst utan nånstans att montera.
 

Bifogat

  • svettberra.jpg
    svettberra.jpg
    49.5 KB · Visningar: 48

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Det måste vara ett el-relaterat problem. Stödbrytaren är byglad.

PRECIS samma fel hade jag.. med varvräknaren. Laddade om batteriet hos en MC handlade och skruvade fast det ordentligt.. sen funkade det..

måste väll va det iom att vi hade samma symton (sympton?!) :D
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
PRECIS samma fel hade jag.. med varvräknaren. Laddade om batteriet hos en MC handlade och skruvade fast det ordentligt.. sen funkade det..

måste väll va det iom att vi hade samma symton (sympton?!) :D

Vet inte hur länge man kan belasta ett mc-batteri men idag efter att jag felsökt och använt tändningen ytterst lite så startade den efter ihopmontering och självklart hade jag glömt sätta på soppakranen, när jag skulle starta igen var det batteritorsk.

Känns inte som om det där batteriet är pålitligt, kanske ska åka till Touringbutiken imorgon och inhandla ett nytt.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ett mc batteri brukar hålla ca 5 år så det är nog dags om det inte har varit bytt innan!

MVH Oskar
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Man ska ju inte säga för mycket, men idag gick den 9 mil utan nåt problem övht, min duvning igår kanske gav resultat! HOPPAS!
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Har justerat TPS'en, ingen skillnad. Men jag är tveksam att den den är så kry. När jag justerade så fanns det tre lägen 3,5 & 10000 RPM, allt där imellan så fladdrade mätaren hur som helst. Kanske är normalt.

Är fundersam på att den inte går att starta i annat än friläge efter den lagt av, slår man på dödaren så går den att starta med växel när man trycker in kopplingen. Nån som har ett bra elschema?

EDIT: Kan ett trasigt batteri ställa till så här suspekta fel?

Yeay... det där låter som om du har ett jordfel. Kan ge skitskumma resultat. På gammelsukkan hade jag liknande en gång.

En dag startade den nätt o jämt. Stängde av alla strömförbrukare. Då gick den igång iaf men den gick sämre o sämre, men så kom jag på att om jag slog på blinkers (tog en provvända på lokalgatan) så gick den bättre när strömförbrukningen ökade. Testade med att slå på lysena o då gick den nästan normalt. Jippie.. jordfel som är så "kul" att felsöka tänkte jag. :confused: :näsblod :va :arsele :mad:

Men prova det enklaste först, kolla att batteriet är ordentligt jordat. Det funkade för mig iaf. Låter annars som om det vore dödarkretsen som det är knas på iom att det är växellägesgivaren, stödet o knappen som är inblandat. Men det kanske du redan listat ut. :tummenupp

Nu skall jag läsa ikapp tråden :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top