R1 -04:a med Akrapovic Slip-on

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Bänkat min R1:a före och efter installationen av Akrapovic slip-ons. Nu gjorde jag iofs detta pga ljudet men för att slippa smällar och sånt installerades även en PowerCommander.

Kanske kan vara av intresse för fler av er så jag postar resultatet här.

EDIT: Just det! Rött = Före och Blått = Efter
 

Bifogat

  • DynoR1.jpg
    DynoR1.jpg
    125.1 KB · Visningar: 313
  • DynoR1-2.jpg
    DynoR1-2.jpg
    140.5 KB · Visningar: 229

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Silwer skrev:
Det såg inte så kul ut, du förlorade ju massor i botteneffekt för att få så lite pluttextra på topp.
Eller missförstår jag?

Nja...som sagt gjorde jag det inte för effektens skull, men jag ställde frågan till killen som bänkade den.

Förklaringen är att körningen görs på hög växel och med full gas. Mätningar under ca 3000 rpm är ej tillförlitliga för den här typen av hojar. Det tar ett tag innan bränslesystemet "svänger in". Om du tänker efter, börjar de flesta mätningar i MC-tidningar på ca 2500 rpm (iaf om det rör sig om cyklar som har rödmarkeringar på över 10000).

Jag kör sällan under 3000 rpm (allt under ca 2500 på en R1:a kräver att man jobbar med kopplingen) så jag vet inte om jag verkligen förlorat effekten eller ej.
 

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
JonnyN skrev:
Jag fick 156,1hk med min men då tag jag bort catten oxå..

Jag har katten kvar. Hoppas på att det blir en del bankörning och många banor har hårda bullerregler numera. Eftersom jag inte kunde få klarhet i om man klarade kraven utan katalysator valde jag att behålla den. Enligt uppgift skulle det ha gjort mycket litet åt "soundet".

Hur många hästar "vann" du förresten?
 

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
MasRetta skrev:
Bänkat min R1:a före och efter installationen av Akrapovic slip-ons. Nu gjorde jag iofs detta pga ljudet men för att slippa smällar och sånt installerades även en PowerCommander.

Kanske kan vara av intresse för fler av er så jag postar resultatet här.

EDIT: Just det! Rött = Före och Blått = Efter
Tja, Kul att Du visa bänkingen, alltid intressant!

Två Frågor: 1, är det road-legal slip-ons eller race?
2; Om man kollar på din air-fuel kurva, som i och försig såg bra ut över ca 6000 rpm ( man anser att man får ut mest effekt vid 12.6-1 enl DAn Kyle motor Guru från USA). Men du kan få ett bättre bottenregister än så, den var både fet och lite mager om jag såg rätt. Enligt Dynojet själva så tycker de att bästa kompromissen mellan maxeffekt, gassvar och bränsleekonomi ligger runt 13.2-1 beroende på motorkonstruktion..
 
Last edited:

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Major Bif skrev:
Tja, Kul att Du visa bänkingen, alltid intressant!

Två Frågor: 1, är det road-legal slip-ons eller race?
2; Om man kollar på din air-fuel kurva, som i och försig såg bra ut över ca 6000 rpm ( man anser att man får ut mest effekt vid 12.6-1 enl DAn Kyle motor Guru från USA). Men du kan få ett bättre bottenregister än så, den var både fet och lite mager om jag såg rätt. Enligt Dynojet själva så tycker de att bästa kompromissen mellan maxeffekt, gassvar och bränsleekonomi ligger runt 13.2-1 beroende på motorkonstruktion..


1- Race Slip-ons är det.

2- Håller med dig. Han som bänkade sade att 12.7 var optimalt och att "slängen" mellan 3k och 5,5k berodde på att bränslesystemet "svängde" in sig. Skulle kunna testa att minska lite på bränslet i det området för att se vad som händer...
 

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
Om man kollar på största effektdippen strax innan 3000rpm så ser man att det är precis där den går tokfett på air-fuelen! Skulle du magra av där så skulle den troligtvis svara mkt bättre och bli starkare.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top