R1 07 eller K7 ?

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Köp en ZX-10R istället. Klart den vassaste och roligaste litershojen i år.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Köp en ZX-10R istället. Klart den vassaste och roligaste litershojen i år.

Åååå shit gubben... Du har INTE kört K7 det hör jag det... Jag har kört ALLA årets sporthojar och Kawwan är rent jävla SLÖ. 04-05 av ZX10R är betydligt vassare än årets modell.

R1 eller K7 det är en smaksak, båda är snabba som fan, K7:an är lite vassare, men det kompenseras väl av andra saker så som bromsar (jag vet inte om min bromsvätska har kokat ett par tre gånger eller om jag har något annat fel, men mina funkar typ EN (1) hård inbromsning, sen tar handtaget längst in), fjädringen duger bra på gata och för er som inte visste det, den ÄR justerbar.

Lycka till med ditt val av suersporthoj, men välj en K7 med bra bromsvätska och stålomspunnet.

:tummenupp
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77

...
(jag vet inte om min bromsvätska har kokat ett par tre gånger eller om jag har något annat fel, men mina funkar typ EN (1) hård inbromsning, sen tar handtaget längst in)
...

Har du provat att lufta?
Min blev lite bättre efter att jag luftade mina, bubblade ut en hel del luft :gnissla
Annars är det bara att byta vätska och sätta dit stålomspunnet.
 

Nicotin

Guest
måste få citera Mike här på forumet ang K7...


" Men jag valde främst K7 före 05-06 pga förarkomforten, jag till hör den del av befolkningen som passerat 1,80 på längdskalan och ligger närmare 3-siffrigt på vågen..dom tidigare generationerna var små i sizen och lämpar sig för piloter runt 1.65-1-1,75 samt snittar runt 60-75kg..då är dessa klockrena, K7an är "större" i dimensionerna, känns rymligare och en aning bekvämare att åka omkring på längre turer, ställbara fotpinnar original, man sitter mer " i " hojjen än dom tidigare generationerna.

Vad bekommer fjädringssnacket på K7orna så, visst, ingen rök utan eld, men är den nånting som drabbar oss vanliga åkare?
Mja...kolla vilka som uttalar sig: Minin, ett gäng hojreportrar som lever på att piska hojjar samt en å annan hetsporre på gatan..

Jag frågade en kille som just sålt bort sin K7a mot en K6a om just det som han upplevde var "svajjigt"
Ja, om man drar upp hojjen runt 220-230 på slangen så gungar den , okej, det gör ju inte jag då...
Å sen när man ligger i 240-250 i böjjarna så gungar den..okej..

Jag brukar säga, ska du åka RIKTIGT fort på bana, kör då på RIKTIGA däck, slicks, inte på gatdäck och pip att dom inte pallar, samma med fjärdring..kör du så pass med tanke på att hojjen är byggd för medelsvensson generellt så köp då komponenter som motsvarar dina krav..öhlins...

Sen påverkar körstil som alltid..kör man digitalgasa, av-på, så blir oftast resultatet därefter..
Var ut senast igår kväll och konstaterade att K7an utan krångel dundrade upp till 253 på 5an innan man skickade i 6an vid 12900varv, lite småsvängig väg..UTAN ett minsta bekymmer om svajjig och svampig, jag har bara satt in rätt SAG och justerat komp/retur.

Mer som talat för K7an är den elektroniska styrdämparen, mycket bra!
Där man över krön fladdrade som en vante..lungt och snällt!
Slirkopplingen är åxå guld värd, där man förrut, tex på Gelleråsen uppe vid Ejes stampade ner i lådan och baken kastade runt som en grillvante i lågor..nu bara ser man varvräknaren rusa iväg!!

Enda som var en besvikelse var bromsarna..urk...svampiga som heter duga, nåja lite Galfer Waweskivor, stålspunna slangar och radialbromsgrepp från ISR botade den åkomman, bort med kat. och Boforskanonerna, på med PCIII, K&Nfilter, och handbyggd titanpipa från Racefit så var det bara att börja njuta ordentligt!

Är mycket nöjd med min K7a...jag var på vippen att köpa en K5-K6 då dom började få riktigt attraktiva priser men sittställningen och den där något ororande saken om rambrott på 05-06or ( en polares gick av vid styrhuvudet) samt avsmaken av det där batmanliknande framlyset gjorde att det blev ett EKG-hopp i sedelpressen och det fick bli en K7a

"

:D
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Åååå shit gubben... Du har INTE kört K7 det hör jag det... Jag har kört ALLA årets sporthojar och Kawwan är rent jävla SLÖ. 04-05 av ZX10R är betydligt vassare än årets modell.

R1 eller K7 det är en smaksak, båda är snabba som fan, K7:an är lite vassare, men det kompenseras väl av andra saker så som bromsar (jag vet inte om min bromsvätska har kokat ett par tre gånger eller om jag har något annat fel, men mina funkar typ EN (1) hård inbromsning, sen tar handtaget längst in), fjädringen duger bra på gata och för er som inte visste det, den ÄR justerbar.

Lycka till med ditt val av suersporthoj, men välj en K7 med bra bromsvätska och stålomspunnet.

:tummenupp

Vi har kört både R1 -07 och ZX-10R -07 i sommras och Kawan gick bättre och känndes sportigare enligt mig än R1:an som totalt saknar gasrespons och bottenvrid. Jag har aldrig kört K7 men K5 och enligt de tester jag läst är saknar K7 det sköna bottendraget som K5 och K6 hade.


PS, min gammla ZX-12R i orginalskick var snabbare med rullande start mellan 50-300 km/h än R1 -07...:)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S


PS, min gammla ZX-12R i orginalskick var snabbare med rullande start mellan 50-300 km/h än R1 -07...:)

1200/1000...

Så sant som de e sagt,måste väl finnas nån anledning varför rettan e dyrare än gixxern:yoparty

Båda hojarna är ju så klart grymma. Man sitter bra mycket bättre på rettan men suckans vrid går inte att förbise. Det gixxer har är just motorn annars så gillar Jag R1 som fan.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Vi har kört både R1 -07 och ZX-10R -07 i sommras och Kawan gick bättre och känndes sportigare enligt mig än R1:an som totalt saknar gasrespons och bottenvrid. Jag har aldrig kört K7 men K5 och enligt de tester jag läst är saknar K7 det sköna bottendraget som K5 och K6 hade.


PS, min gammla ZX-12R i orginalskick var snabbare med rullande start mellan 50-300 km/h än R1 -07...:)



djäkla skillnad på bussen och en 1000cc hoj..:tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hade en r6:a innan min k5 och måste säga att yamaha har en lite bättre kvalité kosmetiskt sett! Annars är det ju bara vilken du gillar att köra bäst!
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jag har aldrig kört K7 men K5 och enligt de tester jag läst är saknar K7 det sköna bottendraget som K5 och K6 hade.


PS, min gammla ZX-12R i orginalskick var snabbare med rullande start mellan 50-300 km/h än R1 -07...:)

Ja men testa o montera bort katalysatorn som s itter på k7 o inte K5/K6 så ska du få se på grejer :)

Ja tror hayabusan tar din zx-12r 50-300 :rolleyes:
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vi har kört både R1 -07 och ZX-10R -07 i sommras och Kawan gick bättre och känndes sportigare enligt mig än R1:an som totalt saknar gasrespons och bottenvrid. Jag har aldrig kört K7 men K5 och enligt de tester jag läst är saknar K7 det sköna bottendraget som K5 och K6 hade.


PS, min gammla ZX-12R i orginalskick var snabbare med rullande start mellan 50-300 km/h än R1 -07...:)


K7 + Pc3 + slipon (alt. helsystem) + bänk = Drar K5 o 6: utan problem...så var det löst ;)

Men däremot så kan jag nog hålla med om fjädringen...aniingen svajig om man tar en kurva lite för snabbt. Men som sagt...man får skylla sig själv som inte orkar justera fjädringen.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Alltid skönt att höra märkesfetishister gå på ;)

Dom är naturligtvis ytterst bra bägge två. Jag har kört ett race på en R1-07 och den var verkligen lysande på alla sätt.

Men i slutänden tycker jag du ska köpa den som du känner mest för. Ler du lite mer när du tittar på en K7? Eller tvärt om? Låt det bestämma så blir det bra! :tummenupp
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Har provar bägge lite kort och som någon före skrivit så skiljer det en del på körställningen.

Är du +180 cm lång så kan det bli trångt på K7:an. Själv sitter jag (187)kanon på R1:an. Suzukin tyckte jag var något starkare på lägre varv.

//F
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ja men testa o montera bort katalysatorn som sitter på k7 o inte K5/K6 så ska du få se på grejer :)

Ja tror hayabusan tar din zx-12r 50-300 :rolleyes:

Helt rätt:tummenupp

K7 kanske är tråkig i original... Jag kommer faktiskt inte ihåg.:va

Men utan katt och med lite öppnare system så ylar den friskt och är fruktansvärt stark över hela registret.

En liten paratens är att jag för ett par veckor sedan körde en polares Hayabusa -06 och den går inte att gämföra med min K7. Min är mycket starkare över hela registret, drar mycket hårdare och går fortare... Detta tyckte jag var jäkligt konstigt och blev skit-besviken då Hayabusan i mina ögon alltid varit den snabbaste och starkaste hojen.

(nu testade jag inte toppfart med GPS bla, bla, bla, utan jag konstaterade att jag verkligen fick ladda för att komma upp i fart och på given sträcka så hade jag betydligt lägre hastighet än vad jag har på samma sträcka på K7:an)
 

Andreas77

One of the lost ones
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Tomelilla/Ystad
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K6

Man sitter illa på suckan och kvalitetskänslan är sisådär. Kommer i håg när K1:eek:rna kom, då var det skeva gaffelben hit och dot medans inte ett packboxbyte ens på yammas gafflar rapporterades.

Jag sitter kanon på Suzukin. Det är nog mest en smaksak.
Har då aldrig haft skeva gaffelben på några av mina gixxrar. Så kvaliten tycker jag är helt ok.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top