R1 09 - Startproblem

jorgenl

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Höllviken
Hoj
Yamaha YZF-R1 -09
Hej,

Vurpade med min cykel på bana för ett halvår sedan.

Har jobbat på den det mesta av vintern och var riktigt nära att få den första turen med den förra helgen, skulle bara...

...byta tank. Efter bytet startar den inte. Allt verkar OK, bränslepumpen går och låter som den ska, bränslet når spridarna, sensorerna verkar OK (inte mätt alla dock), har kollat det man kan kolla via "diag-mode", startmotorn går, motorn snurrar.

Den startar och går dessutom på startgas. Jag kan t.o.m. gasa (får då spruta in ordentligt med startgas såklart). Det borde väl tyda på att bränslet inte kommer fram? Eller att det inte kommer tillräckligt med bränsle?

Jag har bytt tändstift, lämnat spridarna till tvätt (om det var så att den nya tanken har smutsat ner bränslet), bytt bensin.

HJÄLP!!!

Jag har helt slut på idéer...

Mods:
Acrapovic Slip-on + mid/link/y-pipe, PCV, Auto tuner, Smog block-off plates, K&N luftfilter

Jag behöver all hjälp jag kan få...

Har någon några idéer på vad jag ska testa härnäst...

// Trött, sliten och saknar hojåkning... :(
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Börja med att koppla loss hela PCV & Autotune paketet & testa igen:tummenupp

Visar den inga felkoder?

Skit i bränsle ledningar? Igensatt soppafilter i tanken??
 

jorgenl

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Höllviken
Hoj
Yamaha YZF-R1 -09
Samma resultat med som utan PCV & Autotune. Bränslet kommer fram. Om jag t ex kopplar loss ledningen till de övre insprutarna ger den mig en stråle på c:a en halvmeter (har tyvärr ingen bränsletrycksmätare så jag mäter i meter :)) när bränslepumpen går.

Inte en enda felkod. När man vill ha dem så...

Glömde nämna att jag spillde ganska mycket bränsle över tank, luftfilterbox och en hel del av kopplingarna, lite varstans alltså, klumpigt såklart :) eller :( om det ska vara rätt.
 
Last edited:

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Hade du isär soppa pumpen när du bytte tank? Hade du det fick du garanterat den lilla oringen fel som sitter i röret mellan det två olika delarna. been ther done that..

Vilken sida vurpade du på? Har du lagt den på höger sida så kan du ha deformerat motorkåpan lite lite lite så att vevaxelpositionsgivaren inte ger rätt signal. Been there done that. Kåpan består av två delar, den inre delen ger sig väldigt lätt och då kan man få problem.

Lycka till...
 

jorgenl

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Höllviken
Hoj
Yamaha YZF-R1 -09
Ja, pumpen hade jag isär... Jag ska ta och kolla den där o-ringen.

Jag har kunnat starta cykeln ända fram till tankbytet (provade iofs inte precis innan bytet). Så något har hänt under tiden jag bytt tank.

Jag lyckades att slå i båda sidorna + toppen (inte cylindertoppen, landade på tanken med) faktiskt. Den har gått klockrent och startat på första tills tankbytet.
 
Last edited:

jorgenl

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Höllviken
Hoj
Yamaha YZF-R1 -09
Fixad! :D

Fantastisk Packalén! Jag hade definitivt inte kunnat hitta felet med o-ringen utan dig! :bow

Det var alltså så "enkelt". :)

Jag är så glad och upprymd att jag sitter med tårar i ögonen. :) Jag hann t.o.m. se det sista av MotoGP träning 2. :)

Tack, tack, tack!

// Blir körning imorgon! :yoparty
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Fixad! :D

Fantastisk Packalén! Jag hade definitivt inte kunnat hitta felet med o-ringen utan dig! :bow

Det var alltså så "enkelt". :)

Jag är så glad och upprymd att jag sitter med tårar i ögonen. :) Jag hann t.o.m. se det sista av MotoGP träning 2. :)

Tack, tack, tack!

// Blir körning imorgon! :yoparty

Gött att höra... Den där lilla oringen är lätta att få fel... O sitter den fel så klarar inte pumpen att leverera rätt tryck.

Ha en god tur

Patrick
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top